וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכבדו גם את השבת שלי

דוד דרזי

26.2.2014 / 11:57

ירושלים מספיק עוצמתית בשביל להכיל את כל סוגי האנשים, פתיחת הסינמה סיטי בשבת לא תיפגע בקשר של העם היהודי עם השבת. יהיה ציבור שייהנה מתפילות ויהיה ציבור שייהנה מסרט טוב

הפגנה נגד סגירת הסינמה סיטי בשבת. באדיבות המצולמים
הפגנות של חילונים ודתיים נגד סגירת המתחם בשבת/באדיבות המצולמים

אתמול נפתח מתחם ה"סינמה סיטי" בירושלים. עכשיו המתחם פתוח אבל בשישי שבת הוא יסגר. למה? "אלוהים יודע". החילונים והדתיים הליברלים הגיעו למחות על האבסורד שמתחולל בירושלים. לטעמם אין זה הוגן שיהודים חילונים, שאנשים חופשיים, יאלצו לנסוע עד ראשון לציון או הרצליה בכדי לבלות ביום שישי בערב או בשבת בבוקר. לירושלמים לא מגיע תרבות גם בסוף השבוע? בשביל מה השקיעו מאות מיליוני דולרים? בכדי שיהיה פתוח רק בימי חול??

בסביבת הסינמה סיטי אין שכונות שעלולות להיפגע מפתיחתו בשבת. הוא קרוב לגן סאקר בו מבלים בשבתות חילונים, הוא קרוב לקריה הממשלתית שאינה פעילה בשבת. בקיצור, זה המקום ב ה' הידיעה לבילוים בלי אף קירבה לאזור דתי, לא מתכוונים לשנות את הסטטוס קוו בירושלים.

ירושלים בירתנו מספיק עוצמתית בשביל להכיל את כל סוגי האנשים, פתיחה של המתחם בשבת לא תפגע בשום צורה בקשר של העם היהודי עם השבת. יהיה ציבור שייהנה מתפילות בית הכנסת בשבת ויהיה ציבור שייהנה מבילוי במתחם הסינמה

"התעוררות" הפגינו נגד סגירת הסינמה סיטי בשבת. גדעון צנטנר
הפגנות של חילונים ודתיים נגד סגירת המתחם בשבת/גדעון צנטנר

למשפחות רבות שאינן שומרות שבת, אין זכות למעט תרבות ביום החופשי שלהם? המאבק הוא לא נגד השבת, הוא בעד חופש הבחירה, שיתנו לי להחליט אם אני מעוניין לראות סרט בשבת או לא ושלא יחליטו בשבילי, שלא יקבעו לי עובדה .שלא ישניאו עלי את היהדות ויגרמו לכפייה דתית.

בוויכוחים על המאבק אמרו לי אנשים כי ברחוב שנקין בתל אביב אין מסעדות כשרות וזוהי "כפייה חילונית" מובהקת. לצערי לאנשים אלו יש בעיה קשה בהגדרה של כפייה. "כפייה היא יצירת הכרח למעשה מסוים, בעל כורחו של העושה", לדוגמא: אם אני נגד אוכל מבושל וטוען שכופים עליי בכל מקום לאכול אוכל מבושל זאת לא כפייה, מדוע? משום לא מחייבים אותי לאכול את זה. אבל אם חוסמים לי את הכביש ואני צריך לעשות עיקוף זו כפייה, אם סוגרים לי מקומות בילוי זו כפייה, אף אחד לא מכריח אף אחד בכוח לצפות בסרט בשבת, מי שלא רוצה שלא יבוא.

אומרים לכם לבלות בכוח בשבת?! לנסוע בשבת בכוח? לאכול במסעדות לא כשרות בכוח? מה שאתם עושים בביתכם זו זכותכם, היכן אתם מבלים בשבת זו גם זכותכם אבל היכן אני מבלה בשבת זו לא זכותכם, זאת זכותי. את המקומות שפתוחים בירושלים בשבתות וראויים לביקור ניתן לספור על יד אחת של לוחם בהנדסה קרבית. אם המתחם לא יהיה פתוח, אנשים לא יחזרו בתשובה, להפך, זה רק יגרום לשנאה מיותרת בין הקצוות.

איך אמרה בר דהן באחת מתגובותיה בעניין הזה: "אמנם אני בעצמי שומרת שבת אבל לא מבית, אני רואה את אחים שלי צריכים לנסוע מפה לראשון לציון בשביל קולנוע איכותי, אז עד שפותחים אחד כזה בירושלים הוא גם אמור להיסגר בשבת?! לפעמים השבת הזאת זה הזמן היחיד להרבה אנשים לצאת מהבית ולעשות משהו. ירושלים צריכה להתעורר, ובדיוק עכשיו כשהחרדים משתלטים על כל אזור אפשרי, כופים את הדת על עסקים והורסים לכולם את השלווה"

הכותב הוא פעיל חברתי בתחום הכפייה הדתית סטודנט לפסיכולוגיה ופילוסופיה

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully