וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם "הרישום הגזעני" שנפסל יחזור בדלת האחורית?

20.8.2014 / 16:40

משרד החינוך אילץ סמינר באלעד לבצע רישום מחדש, במסגרתו התקבלו 23 בנות ממוצא מזרחי. אלא שיו"ר עמותת 'נוער כהלכה' טוען שרבנים מפעילים לחץ לפתוח בית ספר נפרד לנערות אשכנזיות: "הרישום הפסול עוד יקבל הכשר". במשרד החינוך הגיבו: "אפס סובלנות לאפליה"

שר החינוך שי פירון בחדר המצב במשרד החינוך. מור שאולי
משרד החינוך ביטל, הרבנים מנסים לעקוף. שר החינוך שי פירוו/מור שאולי

אחרי שמשרד החינוך הודיע כי הוא מבטל את שיבוץ התלמידות לסמינר "בית יעקב החדש" באלעד לקראת שנת הלימודים הקרובה, זאת בטענה כי המוסד הפלה לרעה תלמידות ממוצא מזרחי, הסמינר הודיע בתחילת השבוע ל-23 תלמידות ספרדיות שהן התקבלו ללימודים, לאחר שאולץ לקיים רישום מחודש.

סאגת האפליה הזו החלה לאחר שהגיעו תלונות למשרד החינוך ולפיהן כל 26 המועמדות שמוצאן אשכנזי התקבלו לסמינר, בעוד שמקרב הבנות ממוצא מזרחי התקבלו רק ארבע מתוך יותר מ-80 שנרשמו. בסך הכל ביקשו להתקבל למוסד 119 בוגרות כיתה ח'. בעקבות כך, זומנה המנהלת לשימוע בפני משרד החינוך, כאשר לאחריו הוחלט על ביטול הרישום ופתיחתו מחדש. מאחר שלא ביצעה את שהחליט משרד החינוך, זומנה מנהלת המוסד לשימוע נוסף, ובעקבותיו ביצעה את הרישום מחדש.

ברישום החדש, שהיה תחת מעקב צמוד של מפקחי משרד החינוך - החל מהרישום עצמו, דרך בחינת הקבלה ועד להכרעה בדבר המתקבלות לסמינר וההודעה שיצאה אליהן בנושא - נרשמו רק 41 בנות, והתקבלו 23 בנות, כולן ממוצא מזרחי. 18 בנות נותרו ללא מענה חינוכי, זאת מלבד 20 בנות ספרדיות נוספות באלעד.

ח"כ אלי ישי אמר כי "ההתעסקות במוצאו של אדם לצורך קבלה למקום כזה או אחר חייבת לעבור מן העולם ואני מקווה שזו התערבותו האחרונה של משרד החינוך בנושא לא מכובד זה. אין אשכנזים, אין ספרדים. יש רק יהודים והגיעה העת שכל נושא האפליה יהיה פרק נשכח בהיסטוריה של עם ישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טוען כי להורים של 26 הבנות האשכנזיות שהתקבלו ברישום שנפסל, נמסר כי בכל מקרה תיפתח עבורן כיתה נפרדת. יואב ללום/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא שעו"ד יואב ללום, יו"ר עמותת 'נוער כהלכה', העוסקת באפליה במוסדות החינוך החרדיים, טוען כי להוריהם של 26 הבנות האשכנזיות שהתקבלו ברישום שנפסל, נמסר כי בכל מקרה תיפתח עבורן כיתה בדירה בעיר. "קיים לחץ של רבנים ליטאיים על ראש העיר ישראל פרוש באלעד", כתב ללום. "ראש העיר לחוץ מאד פוליטית ומגבה את זלזניק (מנהלת הסמינר) לפתוח בית ספר נפרד לספרדיות ונפרד לאשכנזיות".

לפי ללום, ראש העיר נפגש עם בכירים במשרד החינוך כדי להוביל ולאשר רישיון למהלך, "שיוביל למצב בו הרישום הגזעני שנפסל יחזור בדלת האחורית ויקבל הכשר של משרד החינוך במתן רישיון לבית הספר שהינו נזק גם לספרדיות וגם לאשכנזיות באלעד". הוא הוסיף כי הורים טענו שראש העיר הבטיח כי אם הרישיון לא יתקבל, הוא יפתח תיכון עירוני לאשכנזיות, ופתיחתו נמצאת בסמכותו הבלעדית.

במענה לפניית וואלה! הצהירו גורמים במשרד החינוך כי המשרד לא יעניק רישיון למוסד נוסף בעיר ובכוונתם לשבץ את התלמידות האשכנזיות והספרדיות שנותרו מחוץ לרישום החדש, בסמינרים ברחבי העיר, כפי שנעשה בשאר רחבי הארץ. הם הוסיפו כי "המקרה באלעד הוא רק דוגמה אחת למאות מקרים שטופלו על ידנו בשנה האחרונה על רקע אפליה עדתית או אחרת. כפי שאמרנו בעבר, נגלה אפס סובלנות כלפי אפליה. בכל מקום בו היא תתקיים, אנחנו נהיה שם להיאבק בה, תוך קיום דיאלוג עם נציגי הקהילות המקומיות".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully