וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב שהשפיע על המדינה לא פחות מהרב עובדיה

אתמול נפטר הרב אברהם צוקרמן. בניגוד לפטירתו של הרב עובדיה זצ"ל, מותו לא קיבל תהודה תקשורתית. הדבר תמוה בהתחשב בעובדה שהרב היה אחד מהמשפיעים הגדולים על מדינת ישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב אברהם צוקרמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בוקר טוב, אחד אנשים המשפיעים ביותר על מדינת ישראל מאז הקמתה, הלך הלילה לעולמו". כך היה צריך להיפתח אתמול מבזק החדשות, ומשם להמשיך ברצף שידורים בלתי פוסק במשך כל היום, מרגע הודעת פטירתו ועד אחרי הלוויתו. אבל זה לא קרה, כי זה לא מעניין. הרב צוקרמן נפטר אתמול בלילה, ומשום מה הידיעה בתקשורת על מותו הייתה שולית, ופרט לכמה תגובות מהבית היהודי - לא ראינו שום תגובות מהציבור החרדי או החילוני.

בדף הפייסבוק של וואלה! יהדות לא מפחדים משאלות

הוא הבין שרק בעזרת החינוך אפשר להשפיע באמת

כי מי זה בכלל הרב צוקרמן? מתי עשו עצרת לרפואתו? מתי ראיתם תמונות שלו בחנויות ובבתים? מתי ראיתם את מנהיגי המדינה הולכים אל ביתו ומבקשים ממנו עצות ובקשות? הרב צוקרמן הוא אחד המשפיעים הגדולים על מדינת ישראל, אבל כמעט אף אחד לא מכיר אותו. משונה, לא?

ההשפעה של הרב צוקרמן התבטאה, לפני הכול, בבחירה שלו להתמקד באחד התחומים הפחות נחשבים במדינתנו: חינוך. הוא הבין שרק בעזרת החינוך אפשר להשפיע באמת, לא רק בפסקי הלכה (שהם כמובן חשובים), לא רק בהקמת מפלגות פוליטיות (שגם הן כמובן חשובות). הוא הבין שמי שרוצה לתקן את העולם יעשה זאת בעזרת לימוד.

הרב צוקרמן בחר להיות מחנך, אבל זה לא הכול: בשנת 1939 הקים הרב נריה, את ישיבת בני עקיבא בכפר הרא"ה ומספר חודשים אחרי עלייתה לקרקע הצטרף הרב צוקרמן ומכאן החלה אחת המהפכות הגדולות במדינה. יש יגידו מהפכה חיובית ויש שיגידו שלילית.

שתי דוגמאות יכולות להסביר ולו במעט את המהפכה. בפבואר 1974. התכנסו עשרות מאנשי הציונות הדתית בקיבוץ כפר עציון, בהם הרבנים משה לוינגר, חיים דרוקמן וחנן פורת. שלושתם בוגרי כפר הרא"ה שהתחנכו אצל הרב צוקרמן והרב נריה. על מה בדיוק דיברו שם? זה לא משנה כעת, אבל מה שמשנה זה שמאותה פגישה יצאה תנועה שתשנה את פני המדינה, לתנועה קוראים "גוש אמונים".

דוגמא נוספת חשובה לא פחות קשורה לכך שהרב צוקרמן פעל להכניס למסגרת הלימודים בישיבה, לימודי חול, וזאת למרות התנגדותו של הרב נריה בתחילה. הרב צוקרמן עשה זאת משום שלשיטתו החובה ההלכתית של אב ללמד את בנו אומנות (מקצוע) הם לימודי החול המאפשרים להוציא תעודת בגרות שתסייע לתלמיד למצוא מקצוע ולדאוג לעתידו. וכמו כן עודד את תלמידיו להוציא תארים באוניברסיטה ולהשתלב בחברה הכללית. מאות דוקטורים ופרופסורים שמכהנים בכל האוניברסיטאות בארץ, שמלמדים סטודנטים, שעוסקים במחקר, שמפתחים תרופות ועוד, חייבים את זה להחלטתו של הרב צוקרמן. נכון. לא כולם למדו בכפר הרא"ה, אבל הם למדו בישבות ומוסדות לימוד של בני עקיבא שהתחילו אצל הרב צוקרמן והרב נריה.

בהשפעה האמיתית של חינוך לחברה יצרנית, משתלבת ומשלבת, שמאמינה בתורה ועבודה

כי מהישיבה הזאת צמחו עשרות ישיבות תיכוניות, אולפנות, ישיבות הסדר, מכינות, ישיבות גבוהות, שמהן יצאו אנשים שהקימו את גוש אמונים (ההתנחלויות) , ומהן יצאו אנשים שהגיעו לדרגות הכי גבוהות בצה"ל (עד דרגת אלוף), ומהן צמחו אנשי תקשורת בכירים, אנשי אקדמיה משפיעים, פוליטיקאים, שרים, חברי כנסת, אנשי תרבות וחינוך.

רשימה מאוד מאוד מצומצמת של אנשים שהתחנכו במוסדות של בני עקיבא ובתנועה, אולי תמחיש מעט מהשפעתו: חנן פורת, הרב דרוקמן, נפתלי בנט, עליזה לביא, שי פירון, ציפי חוטובלי, שלמה בן צבי, האלוף גרשון הכהן, האלוף יאיר נווה, משה לוינגר, אברום בורג, סמדר שיר, במבי שלג, חנוך דאום, עמית סגל, ג'קי לוי, אסף וייס, שהרה בלאו, ויש עוד רשימה ארוכה ארוכה. מבט חטוף ברשימה מראה את המרחב המגוון מכל הקשתות הפוליטיות והחברתיות של אנשים ונשים שהתחנכו במוסדות כאלו או אחרים של בני עקיבא הנמצאים במרחב הפוליטי, עסקי, תרבותי, תקשורתי, חינוכי, אקדמי, צבאי ועוד.

מדינת ישראל קיבלה ציבור משמעותי שהולך ומשפיע בכל התחומים במדינה

אז נכון שראשי המדינה לא באו אל ביתו השכם וערב, ונכון שתמונתו לא מוכרת, אבל אם רק נעמיק מעט, נבין את תרומתו הבלתי נתפסת של הרב צוקרמן - לא רק במובן המצומצם של המערכה הפוליטית, אלא בעיקר בהשפעה האמיתית של חינוך לחברה יצרנית, משתלבת ומשלבת, שמאמינה בתורה ועבודה. תלמידיו לא יצרו בדלנות, להיפך - הם יצרו וייצרו שילוב נכון ובריא של חברה שרוצה לתרום ולתת. בעיני רוחו, כשקבע הרב את אחת מההחלטות החשובות ביותר שלו כי בישיבה שלו ילמדו לימודי חול ולא רק קודש, הוא בעצם קבע את הבסיס לתפיסה של הציונות הדתית, שילוב בכל תחומי העניין במדינה.

אז אולי ארון הספרים היהודי לא קיבל עוד כמה ספרים מהרב צוקרמן אבל קיבל אלפי ספרים מתלמידיו ומתלמידי תלמידיו. ואולי שום ראש ממשלה לא בא לבקש ממנו שיתמוך בהצבעה זו או אחרת של הממשלה. אבל מדינת ישראל קיבלה ציבור משמעותי שהולך ומשפיע בכל התחומים במדינה, לטובה או לרעה, אבל משפיע. הרב צוקרמן היה מהפכן. מחנך, הוא ברח מכבוד אבל לא ברח מלנסות ולתקן. הוא זרע זרעים והשקה שורשים שאת הפירות היו כאלה שקטפו אחריו. אבל כנראה שלו, זה לא היה אכפת. הוא היה צנוע. ואולי זאת גם הסיבה שרבים לא הכירו אותו. אבל עם כל הצניעות שהייתה בו, יש משהו שממנו הוא לא יכל לברוח. אותו אולי לא מכירים. אבל כולם מכירים את תלמידיו. וכמו שקורה בדרך כלל אצל מחנכים, את פירותיו יראו עוד לאורך זמן.


מי שמעוניין לכתוב על הרב צוקרמן מוזמן לכתוב לתיבת ההודעות בדף הפייסבוק של וואלה! יהדות

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully