וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סולן אחרית הימים מביא את השלום בעזרת המוזיקה

2.12.2013 / 11:00

"השלום מתחיל בפנים, רק אם נהיה ביחד יבוא שלום לעולם, אין דרך אחרת". יהודה לויכטר מ"אחרית הימים", מוציא אלבום חדש ומדבר על אשתו, רבי נחמן, נעמי שמר, והבאת שלום לעולם

יח"צ - חד פעמי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרית הימים

בין התבודדות בשדות עם העיזים, לבין הקפצת הילדים לגן בבוקר, כבר הרבה שנים יוצר יהודה לויטכר מוזיקה גרובית שחולשת על מגוון סגנונות, מוזיקת עולם, רגאיי, סבנטיז, ורוקנרול. עד לפני שנה הוא היה הסולן של להקת אחרית הימים, לא זאת משנות השבעים, זאת מגוש עציון. הם חרשו את הארץ ביחד והופיעו בכל מקום אפשרי החל מה"בומבמלה" ועד פסטיבל "אחרית הימים". לא במקרה שם הפסטיבל כשם הלהקה. יהודה והאחים שלו הקימו את הפסטיבל בשנות התשעים לזכר אביהם אמיל ז”ל שגם היה מוסיקאי. כבר יותר מעשור, מידי שנה מתקיים הפסטיבל בגוש עציון ואירח בין השאר את אהוד בנאי שוטי הנבואה קובי אוז שלמה בר דניאל זמיר ורבים אחרים...

יהודה לויכטר ירושלים

סיפור אהבה שהתחיל בהופעה ירושלמית

לפני שנה התפרקה הלהקה ויהודה יצא לדרך חדשה. בימים אלה יוצא לחנויות אלבום חדש שלו, אלבום מקורי צבעוני ומקפיץ עם הרבה גרוב ורגש. דוד ליפשיץ הפיק, ועיבד, להקת שווקטק ניגנה, ומארק אליהו נגן הקמנצ?ה, מתארח בכמה מן השירים.

בחרת לקרוא לאלבום החדש כמה אור, יש סיבה מיוחדת?

בחרתי בשם של השיר כמה אור מפני שהוא נכתב על אשתי, אני שר לה בפזמון: ?כמה אור רעייתי תמה, פתאום יש לי מקום להביע איך חיוך קטן פותח לי עולם כמה אור אהובתי יש פה בעולם עכשיו אני יודע?.

אתה ואשתך זה סיפור מעניין... כך לפחות גורסות השמועות... מוכן לנדב מידע?

הייתי רווק צעיר, אחרית הימים ואני ניגנו ברחובות ירושלים, זאת הייתה תקופה של פיגועים, ניגנו הרבה ברחובות מתוך כוונה לחזק את עם ישראל דרך המוסיקה, באותו זמן הייתי בחיפושים אחרי האחת. ראיתי בנות עוברות ברחוב וביני לבין עצמי חשבתי: 'אולי היא? או אולי היא?', הן מצדן המשיכו להן בדרכן. בוקר אחד אני מתעורר ומוצא את עצמי עושה התבודדות במיטה, הרגשתי באותו רגע שהשם מקשיב, ביקשתי ממנו שישלח לי את האישה שלי, שתבוא אליי, שזה יקרה ברחוב, וכמובן - שתאהב מוסיקה. לפני כן חשבתי לעצמי: 'שמע, אולי אפשר לחיות גם עם מישהי שלאו דווקא אוהבת מוסיקה', אבל אז הבנתי שאני צריך מישהי שתכיל את הסרט שלי. שמע אני חתיכת תיק, לפעמים אני קם באמצע הלילה ומנגן במשך שעות ארוכות, אישה שלא אוהבת מוסיקה בחיים לא תרשה לי אורח חיים כזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כמה אור". עטיפת האלבום החדש של יהודה לויכטר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרגשתי כאילו אני והיא זה משה וציפורה

אחרי שבוע אני מנגן עם הלהקה במרכז העיר, רוקנרול, סקסופונים וכל הבלאגן...לפתע ניגשת אליי ידידה טובה בשם בת שבע ואומרת לי: יהודה יש פה מישהי שרוצה לשיר איתכם... אני מרים את הראש מהקלידים ורואה בחורה אתיופית מתבוננת בי, אני אומר לה: אחר כך אולי לא עכשו... אחרי שהשיר נגמר בת שבע באה אליי ואומרת לי: תגיד יהודה אתה מפגר? אחי זה אשתך... אתה יודע איזה יפה היא שרה? פתאום היא תופסת לי את היד ולוקחת אותי אליה, היא שרה לי שיר מהסרט נסיך מצרים, נגנבתי... הרגשתי כאילו אני והיא זה משה וציפורה .בהמשך גיליתי שהיא גם שרה לדאלי לאמה בכבודו ובעצמו בביקורו בארץ. מפה ולשם אחרי שלושה חודשים מצאנו את עצמנו מתחת לחופה...

שוב מאמין בך - יהודה לויכטר

נעמי שמר ורבי נחמן מברסלב

יש באלבום שיר של נעמי שמר, שיר שנקרא: ?אין דבר?. איך נעמי שמר קשורה לאלבום שיש בו מקצבים אפריקאים ורגאיי?

היה לי במגירה שיר אהבה שכתבתי לפני זמן רב, כשהתחלנו בהקלטות של האלבום הבנתי שאני לא רוצה להכניס את אותו שיר אלא משהו אחר. ישבתי בסלון והרהרתי במחשבה על איזה שיר האלבום צריך. פתאום הבחנתי שעל המקרר מונח ספר שירים של נעמי שמר שנקרא ? נעמי שמר- כל השירים-חלק ג". פתחתי את הספר באקראיות בשיר "אין דבר". הפזמון של השיר הוא: ?אין דבר שלם יותר מלב שבור וזועק מן הדממה?. המשפט הזה דיבר אליי בנקודה הרוחנית של הדברים, גם רבי נחמן מדבר לדעתי על אותו עניין כאשר הוא מדבר על הלב, שהוא מלא בשברים וכאשר אדם משתף את הלב השבור שלו עם אדם אחר אז אותו לב שבור פתאום נהיה שלם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

?אם נהיה ביחד לא נפחד בן דוד יבוא?

נגן הקמנצ?ה הידוע מארק אליהו מתארח בכמה שירים, איך נוצר שיתוף הפעולה ביניכם?

הייתה תקופה שרעיתי צאן בחוות שמשון, מארק ואבא שלו פרץ אליהו, עשו סדנה למוסיקה אתנית בחווה, בהפסקות מהמרעה היינו עושים סשנים ביחד. הייתי מנגן להם על הפסנתר. נדלקתי על מארק אליהו, על הדרך בה הוא עף עם המוסיקה שלו ולכן הזמנתי אותו לנגן בהקלטות, הוא ניגן על קמנצ?ה וסאז ובכך תרם לצבע האתני בלדי של האלבום.

בשיר "יבוא שלום", אתה שר: "אם נהיה ביחד לא נפחד בן דוד יבוא אם נהיה ביחד לא נפחד השלום יבוא". איפה השלום ואיפה בן דוד? מה המשמעות של המשפט הזה?

השלום מתחיל בפנים, רק ביחד יבוא שלום לעולם, זו המציאות. אם לא נפחד ונפעל ביחד רק אז יבוא שלום לעולם, אין דרך אחרת, והאלבום בא לבטא את הרעיון הזה. מי זה בן דוד אתה שואל? זה אנחנו עם ישראל, אני אומר בשיר: ? נכיר את עצמנו נבין את מקומנו לא לשווא עמלנו פה על ארץ אבותינו?. האלבום בא להעביר את המסר של redemption time, אם נסתכל בעיניים אחד של השני, לעולם לא נפסיד, רק נרוויח. We will always rise.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully