וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקבלת המפקדת: כשבנות דתיות יורות במטווח

19.12.2013 / 14:00

למרות קולות הקוראים לבנות דתיות לא להתגייס לצה"ל, כבר מספר שנים שבנות אולפנה רבות, יוצאות לשבוע גדנ"ע בו הן עוברות אימונים, כדי שבסוף הן יחליטו בעצמן אם להתגייס

גדנ"ע של בנות דתיות. דובר צה"ל
שבוע הגדנ"ע של הבנות הדתיות/דובר צה"ל

הדבר מסוכן לבנות?

השבוע שיגר הרב שמואל אליהו מכתב לראשי האולפנות והתיכונים הדתיים ובו קרא לא לעודד גיוס בנות לצה"ל משום שהדבר מסוכן לבנות. בנוסף, סערת גיוס בני הישיבות מחריפה והולכת. בעוד הם נאבקים על מעמד "תורתו אומנותו" ועושים הכל על מנת להישאר בין כותלי בית המדרש, מתרחשים להם בשקט ובצנעה אירועים הנדמים כמו מתקיימים בעולם מקביל.

בשבוע שעבר הסתיים לו עוד שבוע גדנ"ע (גדודי נוער) לבנות דתיות. שבוע שני מתוך שניים בשנה. הפעילות מתקיימת במסגרת צה"לית בפיקוד קצינות, שדואגת להפעלת בני נוער והכנתם לשירות צבאי, או להכוונה, כאשר מדובר בבנות דתיות, האם הן בכלל מעוניינות להתגייס לשירות סדיר.

ומאפשרים לבנות לפתוח שיח פנימי ולהבין מה הן באמת רוצות

לראות בנות מכל שכבות החינוך הממלכתי דתי, החל ממקומות לימוד מסורתיים ועד לאולפנות החזקות ביותר מבחינה רוחנית, מפנות מזמנן החופשי ומגיעות לשבוע התנסות, כדי לבדוק, להבין ולטעום מעט מחוויית חיי חיילים בצבא הגנה לישראל, הוא דבר מובן מאליו.

על אף שלא שמענו על כך עד היום בצורה מסודרת, מזה מספר שנים, מתקיימים שבועות כאלו, בשיתוף אלומה – מוסד למעורבות חברתית, לזהות יהודית. כאשר בראש המערך ניצבת אל"מ יעל הס, "הגישה למקומות דתיים אינה קלה", אומרת הס בשיחה עם וואלה! יהדות. "ניתן לומר כי כל המערך שלנו פעל בהתחלה באופן מחתרתי, כאשר השמועה עוברת מפה לאוזן לפי שיטת חבר מביא חבר".

"העובדה שלא ויתרנו על ניסיון להכיר את הבנות הדתיות, היא שאנו מאמינים שצבא העם שייך לכולם ללא הבדלים ולכל אזרח בגיל חובת גיוס, יש את הזכות לדעת מול מה הוא עומד. כאשר הבנות בחמ"ד (חינוך ממלכתי דתי) מגיעות לגיל 18, באופן די אוטומטי הן נשאבות למערכת שירות לאומי, מבלי לפתוח את האופציות לשירות במסגרת צה"ל. לאחר שהשמועה מתפשטת, או נקראת במודעות בעיתונים, מתארגנים להם חוגי בית, אליהם מגיעים קציני חינוך, בוגרי קורסים בעצמם ותורמים לבנות מהידע והניסיון שלהם ומאפשרים לבנות לפתוח שיח פנימי ולהבין מה הן באמת רוצות, או לפחות להיפתח לאופציות נוספות".

גדנ"ע של בנות דתיות. דובר צה"ל
העובדה שלא ויתרנו על ניסיון להכיר את הבנות הדתיות, היא שאנו מאמינים שצבא העם שייך לכולם ללא הבדלים/דובר צה"ל

למדו את הדילמות והקשיים העומדים בפניהן

על בסיס הגדנ"ע בחצרים מפקדת סרן יערית גוזלן והוא מופעל על ידי מד"נים (מדריכי נוער) שעברו הכשרה בבה"ד החינוך והנוער. גוזלן מתארת את חווית המפגש עם הבנות הדתיות כמרוממת ומיוחדת, "בימי חנוכה השנה, הגיעו קרוב ל 200 בנות מכל רחבי הארץ לשבוע התנסות בגדנ"ע, בבסיס שהופך להיות למעשה סגור עבורן. תחילה נחלקו הבנות לצוותים, שם הכירו אנשי הצוות את האוכלוסיה הדתית, למדו את הדילמות והקשיים העומדים בפניהן וניסו להעניק סיוע מניסיונם".

"הבנות עברו מטווחים, מסע, שדאות ותכנים נוספים, מלבד תכנים תורניים ייחודיים כמו פאנל חיילות דתיות לשיחה על התהליך שהן עברו, תוך שמירה על אורח חייהן במסגרת הצבא, כמו טקס הדלקת נרות חנוכה מדי ערב ברוב פאר".

גדנ"ע של בנות דתיות. דובר צה"ל
הבנות עברו מטווחים, מסע, שדאות ותכנים נוספים, מלבד תכנים תורניים ייחודיים כמו פאנל חיילות דתיות לשיחה על התהליך שהן עברו/דובר צה"ל

החוויה הנשית המעצימה מחוללת שינוי וודאי

אל"מ הס מבקשת להדגיש את מעורבותם המלאה של אלומה, המלווים את הבנות לכל אורך הדרך שהן עושות, גם לאחר שהחליטו להתגייס. ביום האחרון התקיים טקס בשיתוף הורי החניכות, הם גם השתתפו בפאנל עם אל"מ יעל הס, נציג משרד הביטחון, נציג אלומה ועוד, אשר ענו לכל שאלה ותהיה אודות הגיוס.

בנות רבות שהתגייסו לאחר התנסות בגדנ"ע, יצאו לקורס קצינים ואף העפילו לתפקידים בכירים מאוד. ניתן לראות מגמת גיוס רחב לחיל חינוך ולחיל מודיעין. "החוויה הנשית המעצימה מחוללת שינוי וודאי", מסכמת הס. עברנו שבוע משמעותי, מרגש ואיכותי. אין לי ספק, אומרת גוזלן, כי בחורה שנכסה לשבוע גדנ"ע, לא תצא כפי שנכנסה אליו. הערך המוסף שמשתרש בהן הוא מדהים ועוצמתי.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully