וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנערץ שהפך לבוגד: יחסי שרון והחרדים

12.1.2014 / 10:00

שרון היה דמות נערצת על החרדים וגילה פתיחות כלפיהם. אך הוא זכור גם כמי שבגד בהם כשהקים ממשלה עם טומי לפיד, קיצץ בתקציב הישיבות ובקצבאות הילדים וביטל את משרד הדתות

אריאל שרון. GettyImages
אריאל שרון/GettyImages

ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון שהלך לעולמו בשבת האחרונה כשהוא בן 85, נתפס מאז ומתמיד כידידם הגדול של החרדים. משברים קטנים והתקפות חריפות מצד רבנים, לא מנעו ממנו לגלות פתיחות, אוזן קשבת והבנה כלפיי מגזר ששלח את נציגיו לכנסת רק כדי למלא את צרכיו. למרות שהיה דמות נערצת, אהובה ואהודה על המגזר החרדי, הוא זכור כמי שבגד בהם כשהקים את ממשלתו השנייה עם שינוי וטומי לפיד, קיצץ בתקציב הישיבות ובקצבאות הילדים וביטל את משרד הדתות.

הבחירות המיוחדות לראשות הממשלה ב-2001, היו נדבך מרכזי ביחסי הידידות של החרדים ושרון. "העובדה שלא פיזרנו את הכנסת, סללה לו את הדרך לתפקיד ראש הממשלה", נזכר ח"כ אלי ישי מש"ס, שמונה אז לראשונה לסגן ראש הממשלה ובמקביל כיהן כשר הפנים, "היו בניינו יחסים טובים, בעיקר בקדנציה הראשונה. בילינו יחד בחווה והוא ראה בנו הרבה יותר משותפים. הוא תמיד הראה אכפתיות וגילה בקיאות בנושאים שקשורים בהלכה ובדת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביטל את משרד הדתות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשלהי הקדנציה הראשונה נרשמה נקודת המשבר הראשונה בין החרדים לשרון. בש"ס וביהדות התורה הצביעו נגד תוכנית הקיצוצים של שרון והאחרון זעם ושלח להם מכתבי פיטורין. ש"ס איימה להפוך את בנימין נתניהו לראש הממשלה אבל התקפלה כעבור פחות משבועיים וחזרה לממשלה. בבחירות 2003 הגיע טומי לפיד וטרף את הקלפים. שרון העדיף את שינוי, בש"ס הרגישו נבגדים ומאוכזבים ובאופן מפתיע מי שכן הצטרפה לקואליציה לאחר יציאת לפיד ממנה, היא יהדות התורה. "הייתה אז מערכת יחסים עכורה", מספר ישי, "כאב לנו. במיוחד אחרי שסללנו לו את הדרך לתפקיד ראש הממשלה ואז כשכבר לא היה צריך אותנו, הוא השאיר אותנו בחוץ".

חלק מהפוליטיקאים החרדים שיושבים היום באופוזיציה, מיהרו מיד עם צאת השבת להביע צער על לכתו של שרון. ח"כ יעקב ליצמן ניצל גם את ההזדמנות לנגח את ממשלת נתניהו בכך שהשווה בינה לבין ממשלת שרון, "למרות חילוקי הדעות שהיו בינינו בעיקר בנושא ההתנתקות, זכור לטוב יחסו החיובי לדת, למסורת ישראל ולציבור החרדי, לעומת ממשלת הליכוד הנוכחית". ליצמן הוסיף כי "שרון השכיל לשמור על מעמד בני הישיבות שתורתם אומנתם, הביא להוצאת "שינוי" מהממשלה, ואף עמד לצידי בחוקים ויוזמות שונות למען הדת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בש"ס הרגישו נבגדים ומאוכזבים. אריה דרעי ואריאל שרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר ש"ס, אריה דרעי הדגיש בהודעת ההספד על שרון את הרצון שלו להקשיב לאחר, "אריק ידע על אף המחלוקות והבדלי ההשקפות, לכבד ולהעריך את האחר". דרעי, כמו רבים בציבור החרדי, זוכר את שרון גם כמפקד צבא נערץ, "עם ישראל חב לו רבות על לחימתו בעוז ובגבורה מול אויביי ישראל". אם בש"ס יש משהו שמעדיפים שלא להתייחס אליו אחרי פטירת שרון, זו הדרשה בה קילל הרב עובדיה יוסף את ראש הממשלה לשעבר. היה זה, ערב תוכנית ההתנתקות כשיוסף איחל לשרון ש"יקבל באנה בראש, ייפול ולא יקום", כלשונו.

הדברים עוררו סערה גדולה. "האמירה הייתה אישית וקשה", נזכר איציק סודרי, דובר ש"ס לשעבר, "התקשורת התנפלה על הרב והיו שניסו להאשים אותו בהסתה. הבנו שהדברים נאמרו כתוצאה מכך שהרב כעס עליו מאד על רקע תוכנית ההתנתקות ועל כך שזרק את ש"ס מהממשלה השנייה. הרצון שלנו היה לומר שלא מדובר כאן בעניין אקטיבי". סודרי אומר כי מבחינתו יש את שרון "הנערץ" של הקדנציה הראשונה ויש את שרון של הממשלה השנייה. "היחסים אז היו עכורים ומתוחים, האכזבה ממנו הייתה אישית וההרגשה הייתה שהוא בגד ברמה האישית". אמש, בקבוצות הווטסאפ החרדיות היו שאמרו, ספק בציניות ספק ברצינות, כי קללתו של הרב עובדיה התממשה ושרון "סוף סוף קיבל את הבאנה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התקשורת התנפלה על הרב והיו שניסו להאשים אותו בהסתה. הרב עובדיה יוסף ואריאל שרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

"היחסים הטובים עם החרדים היו לא בכדי למצוא חן בעיניהם", מספרת רבקה פאלוך ששימשה במשך 6 שנים כיועצת לענייני חרדים בלשכת ראש הממשלה בתקופתו של שרון, "זה היה קשר מעשי, הוא ידע שהח"כים החרדים באים לכנסת כדי למלא את הצרכים של המגזר החרדי. הוא התעניין בחרדים כציבור וגם כקבוצות. תמיד רצה ללמוד עוד על הבדלים בין הליטאים לחסידים ובין החסידויות השונות. הרצון הזה הוכיח לנו בכל פעם מחדש שהיחסים האלו הם הרבה יותר מיחסי ראש ממשלה ושותפים קואליציוניים".

שרון והחרדים. באדיבות חב"ד COL,
היה בקשר הדוק עם הרבי מליובא?וויטש/באדיבות חב"ד COL

בציבור החרדי יש גם מי שנפרד משרון ברגשות מעורבים וזו חסידות חב"ד. ראש הממשלה לשעבר היה בקשר הדוק עם הרבי מליובא?וויטש , הרבה לשוחח עמו ולהתכתב עמו. ערב ההתנתקות, חלה תפנית קיצונית במערכת היחסים הזו. בחב"ד זעמו על כוונתו של שרון לפנות יישובים, הרבנים שלפו מכתב ישן, מ-1996 בו התחייב שרון לשמור על שלמותה של ארץ ישראל וניסו בפגישה מיוחדת בלשכתו לדבר ללבו, "זו הייתה פגישה טעונה מאד", מספר העיתונאי מנחם כהן, עורך שבועון "כפר חב"ד", "הרבנים ניסו לשכנעו אותו ולדבר לאריאל שרון 'האיש' ולא שרון 'ראש הממשלה'".

הסוף ידוע לכולם, תוכנית ההתנתקות יצאה אל הפועל. "זה כאב לכל אחד ואחד מחסידי חב"ד", נזכר כהן, "מאז החסידים זוכרים לא רק את הקשר ההדוק בינו לבין הרבי אלא גם את הנפילה בתוכנית ההתנתקות".

הקשר של שרון והרבי מליובא?וויטש

החרדים כואבים ומבכים את לכתו של שרון. הכאב אולי גדול יותר דווקא בימים אלו, בהם הח"כים החרדים יושבים באופוזיציה וסופגים את הקיצוצים בישיבות, נלחמים בחוק הגיוס החדש ומכנים את ממשלת נתניהו "ממשלת שמד". הם היו מעדיפים, ולו לכמה שעות, להתרפק על זיכרונות העבר. אז, עוד כשהיחסים בניהם לבין ראש הממשלה ה-11, היו יחסי ידידות טובים. להיזכר בדברים שאמר כי "אם לא תהיינה ישיבות, לא יהיה עם ישראל" וכל שנותר, בינתיים, זה רק להתגעגע.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully