וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתיימו הבחירות, נבחרו הרבנים ועכשיו הגיע הזמן לפרק את הכל

משה גלילי

21.7.2013 / 12:22

היהודים בעולם מסתדרים מצויין בלי גוף כזה.פה בארץ הסתדרו בלעדיו בכל הדורות והציבור החרדי לא מכיר בסמכותו ומנהל בעצמו את עינייני הדת. אז בואו פשוט נפרק אותה ודי

-עצוב, ממש עצוב הסיפור של הרבנות הראשית.

-אתמול אפילו שמעתי מישהו אומר שעדיף כבר לסגור את הרבנות וזהו.

-נכון, זה באמת עדיף.

- מה, גם אתה ממחזר את השטות הזו? חשבתי שאתה בחור רציני.

- אני רציני לגמרי. הרבנות הראשית לישראל הוא גוף מיותר, בזבזני ומושחת.

- מיותר?! איך אפשר להתקיים בלי רבנות ראשית?

- די בקלות. רוב היהודים בעולם מסתדרים מצויין בלי גוף כזה. גם פה בארץ הסתדרו בלעדיו בכל הדורות עד לאחרונה, ואתה בוודאי יודע שבקרב הציבור החרדי לא מכירים בסמכות הרבנות ומצליחים לנהל בעצמם את כל מה שקשור בצרכי חברה דתית.

- נו, זו בדיוק הבעיה. לא אכפת להם מאחרים, הם דואגים רק לציבור שלהם. צריך רבנות ראשית שתדאג לכלל ישראל.

הרב הראשי לישראל דוד לאו עם אביו, הרב הראשי לשעבר ישראל מאיר לאו. ספק 500
ממשיכים את המלוכה - הרב ישראל מאיר לאו ובנו הרב הראשי החדש, הרב דוד לאו/ספק 500

- ומה יעשה חילוני שמעוניין לקבל שירות דתי כלשהו?

- הוא יידע להסתייע בקהילה דתית לבחירתו. בדיוק כפי שנוהגים כבר כיום אנשים שמחפשים בית כנסת להתפלל בו בחגים. נכון שנראה לנו טבעי לגמרי שפונים לחברא-קדישא עבור שירותי קבורה ולמחלקת הכשרות המקומית לבירורים בנושאי כשרות, אבל זה רק כי התרגלנו. חלק משמעותי בציבור היה מעדיף לנתק כל מגע עם פקידי דת, אך כופים עליו מפגש כזה בכל צומת משמעותי בחיים.

- כן, אבל חלק משמעותי בציבור היה מעדיף לנתק מגע גם עם מס הכנסה. יש מחיר לחיים במדינה עם מוסדות שלטון. ובמדינה יהודית הגיוני שמוסדות השלטון יכללו גוף שמנהל את מוסדות הדת.

- איבדת אותי ב"מדינה יהודית". אני לא ממש מבין מה זה אומר. עוד לא החלטנו כיצד בדיוק להגדיר מיהו אדם יהודי אז קל וחומר מדינה. זה המחיר של חיים במדינה שכבר 65 שנה דוחה ניסוח חוקה.

הרבנים יוסף ולאו: "נהיה רבנים ראשיים של כולם". מור שאולי
ממשיכים את המלוכה - הרב עובדיה עובדיה ובנו הרב יצחק יוסף/מור שאולי

- ומי יקים מקוואות? מי ישגיח על הכשרות? מי יערוך טקסי חופה, ברית מילה, בר מצווה?

- היהדות תסתדר מצויין, אל דאגה. הרבנות לא מקימה מקוואות, אתה יכול לבדוק בעצמך. הכל תלוי באישורה של הרשות המקומית וברצון הציבור. וחוץ מזה מצב הכשרות כרגע נורא ואיום. אתה יודע שבעל המסעדה מעסיק את המשגיח?! הדבר היחיד שמחזיק את המנגנון המעוות הזה בחיים הוא הרבנות הראשית. חלופות טובות יותר יקומו בקלות, כפי שקיימות כיום בקהילות יהודיות ברחבי העולם.

- וחתונות, בריתות מילה?

- טקסים דתיים עורכים רבנים, לא הרבנות. מי שמעוניין למצוא רב יידע היכן למצוא אותו. כבר היום יש יהודים שמעדיפים להנשא בחו"ל בטקס נטול סממנים יהודיים רק כדי לוותר על מפגש עם פקידי הרבנות.

- אני חושב שאם נשכיל להעמיד בראש המערכת אדם מאיר פנים, בעל שיעור קומה, כזה שיהיה מקובל על כלל ישראל- הוא יוכל לשנות את המצב דרמטית.

- אני לא מזהה אדם כזה בדורנו

הרבנים הראשיים הנבחרים - יצחק יוסף ודוד לאו. עומר מירון
ההכרזה/עומר מירון

- אם הכל כל כך ברור ,איך זה שלא ביטלו את הרבנות עד היום?

- פוליטיקה. אינטרסים פוליטיים אפשרו את הקמתה, והם אלו שמזינים את קיומה גם כיום. היכולת למנות רבנים ודיינים וחברי מועצות דתיות שווה הרבה כח והשפעה. מהבחינה הזו, הרבנות הראשית בישראל דומה להרבה גופים ציבוריים אחרים.

- וריבונו של עולם, מה יהיה עליו? נותן ליהודים מדינה ברחמיו והם סוגרים אותה בפניו?

- חס וחלילה. מלוא כל הארץ כבודו, בכל מקרה. אדרבא, דווקא כיום בכל פעם שיהודי מרגיש שנעשה לו עוול ע"י הרבנות- נמצא שם שמים מתחלל. מי שהיהדות יקרה לליבו צריך להיות רגיש לכך במיוחד. הרי זה טבע האדם: אנשים מתקשים לאהוב דברים שנכפים עליהם. ובכל פעם שאדם יבחר מרצונו הטוב ליצור קשר עם קהילה סמוכה או בית כנסת שכן, או לפנות בשאלה לסתם שכן חובש כיפה- נמצא שם שמים מתקדש.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully