וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב חרדי: המתנחלים הם סכנה למדינת ישראל

הרב דב הלברטל

22.9.2013 / 8:00

כששוב דנים על עתיד ההתנחלויות, הרב דב הלברטל מסביר שלפי התפיסה החרדית האמיתית, ההתנחלויות מתגרות בעולם, מייצרות שנאה כלפי ישראל ומסכנות את קיומנו

בדיון המתמשך בנושא הלגיטימיות של ההתנחלויות, נשמע קולה של הציונות הדתית כקול האותנטי היחיד של הדת, ונדמה בטעות כי האידיאולוגיה החרדית מזדהה עם המתנחלים. טעות חמורה זו, מקורה בכך שמבחינה אמפירית רוב הציבור החרדי תומך במתנחלים, מתוך מניעים של התנערות מהשמאל, המזוהה עם התנכרות מוחלטת למסורת, ומתוך אי אמון מוחלט בערבים. אך האמת האידיאולוגית רחוקה מכך. הטרגדיה היא שהמתנחלים הצליחו להשתלט על התודעה הדתית והחרדית, תוך דה לגיטימציה למי שמתנגד להם, ובהאדרת תדמיתם כאחרוני האידיאליסטים, המוכנים למסור עצמם על מצוות יישוב הארץ

אם היינו תחת שליטתם של המתנחלים, היינו שרויים בבוץ הלבנוני

בתפיסה החרדית האמיתית, ההתנחלויות הן מרד קולקטיבי באומות, והפרויקט שמביא עלינו את שנאת העולם והערבים יותר מכל אקט פוליטי אחר. כי המדינה הוקמה בהכרת האומות והחוק הבין לאומי, וההתנחלויות הן הפרה בוטה של החוק הבין לאומי, השומט את בסיס הקיום הלגיטימי שלנו, מסכן את קיום האומה, והן התגלמות האיסור של התגרות באומות. הבעיה אינה רק הפורמאליות שבאי קיום ההלכה, אלא עיוותה של המסורת היהודית כולה, בטשטוש שבין משיח ואלוקים ובשיכרון כוח הנובע מאתוס של כוחי ועוצם ידי. זו הסיבה שהרב שך הגדירם כרודפים של כלל ישראל. ההתנחלויות הוא הנושא המדובר ביותר בעולם בהקשר הפוליטי הישראלי, ולכן משיחיות השקר של המתנחלים, היא חילול השם גדול וחלון הראווה המצער של הדת היהודית.

נאמנים לתפיסתם הדתית, המתנחלים היו ודאי כובשים את כל חלקי ארץ ישראל השלמה, לרבות סוריה ולבנון. לכן המתנחלים היו היחידים שהתנגדו להסכמי השלום עם מצרים וירדן, ובמלחמת לבנון, היו מהם שקראו לכיבוש צור וצידון. אם היינו תחת שליטתם של המתנחלים, היינו שרויים בבוץ הלבנוני, ונתונים במלחמת דמים מתמשכת עם כל ארצות ערב. המטרה של המתנחלים – יישוב כל חלקי הארץ וקביעת איסור על החזרת שעל אדמה, תוך האדרת ערך האדמה על ערך האדם – מקדשת את כל האמצעים. למתנחלים אחריות על סיכון מתמיד של חיי אזרחים וחיילים, ואחריות לא מעטה לפרוץ האינתיפאדות ולפיגועי טרור.


תחת כיפה אחת: מתנחלים שמאלנים ונערי גבעות

משנתם המשיחית הסדורה חותרת למלחמה כוללת שתביא בסיומה לשליטה מלאה על כל חלקי הארץ

המחתרת היהודית, נוער הגבעות ואנשי תג מחיר המתנכלים למסגדים בשטחים ובהר הבית בידיעה שהדבר עלול להבעיר את כל המזרח התיכון, אינם תופעות שוליים, אלא תולדה טבעית למשנתם המשיחית הסדורה, החותרת למלחמה כוללת שתביא בסיומה לשליטה מלאה על כל חלקי הארץ. תפיסה משיחית זו, היא יקרה גם מבחינה כלכלית, ויש בה פשיטת רגל מוסרית וחומרית כאחד. הפניית תקציבי עתק להתנחלויות, במשך עשרות שנים, היא גורם מרכזי לקשייה הכלכליים של המדינה. האיזון הכושל הנובע מדגש פרגמאטי ואידיאולוגי על מצוות יישוב הארץ, כמצווה עיקרית, גורם למתנחלים תסכול דתי מתמשך, ולסטייה מנורמות דתיות ראויות. זהו תוצאת החלום ושברו, חלום שמתנפץ ביצירת שבר דתי. כי מי שנוטל מצווה אחת מכלל המצוות ומאדירה על פני האחרות, תוך סגידה לה, סופו שעולמו הדתי יחרב עליו.

במבט כולל, ניתן להכליל את תרומתן והשלכותיהן של ההתנחלויות לקיום הלאומי והיהודי בשלוש מילים בודדות – דם, יזע ודמעות.

הרב עו"ד דב הלברטל הוא מרצה למשפט עברי ולשעבר ראש לשכת הרב הראשי לישראל

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully