וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב שמואל אליהו: השרות הצבאי אינו ראוי לבת ישראל

16.12.2013 / 16:00

הרב שמואל אליהו, מבכירי רבני הציונות הדתית, שיגר מכתב לראשי מוסדות החינוך הדתי הקורא להזהר מהסכנות האורבות להן בשרות הצבאי וכי השירות הצבאי אינו ראוי לבת ישראל

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת בכנס של ראשי ערים על עתידן היהודי של הערים המעורבות, אפריל 2011. נמרוד סונדרס
הרב שמואל אליהו/נמרוד סונדרס

הסכנות האורבות להן בשרות הצבאי

גיוסן של בנות דתיות לצה"ל, היא תופעה שקיימת כבר שנים רבות, אך בתקופה האחרונה, בציונות הדתית לחוצים, שכן התופעה תפסה תאוצה ומקום של כבוד בחברה הדתית לאומית, ורבנים בכירים משמיעים טון חריף נגד התופעה. השבוע, הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, חבר מועצת הרבנות הראשית ומבכירי הרבנים בציונות הדתית מזהיר את האולפנות הדתיות ומוסדות החינוך מפני "הסכנות האורבות להן בשרות הצבאי".

לחפש מקומות שרות איכותיים שיש בהן שמירה בסיסית על קדושת הבת

"בימים אלו מתחילות הבנות לכתת רגליהן במציאת מקום לשרות משמעותי למען העם", כתב השבוע הרב אליהו במכתב ששיגר לראשי האולפנות ולתיכונים הדתיים בו הוא קובע כי "השרות הצבאי אינו ראוי לבת ישראל" מאחר והוא "מפגיש את הבנות עם מצבים שאינם ראויים שפוגעים בבת אמונית רגשית, ולצערנו לעתים גם פיזית. השרות הצבאי אינו ראוי לבת ישראל".

לדבריו, יש לחזק ולעודד את הבנות הדתיות "לחפש מקומות שרות איכותיים שיש בהן שמירה בסיסית על קדושת הבת, אווירה רוחנית תורנית מתאימה שתהווה המשך ישיר לחינוך, אותו אנו מקנים לבת במסגרות החינוך השונות בחמ"ד". בחלק גדול מהמכתב תוקף הרב אליהו את העמותות המעודדות בנות ללכת לשירות, "הגיע לידנו נתונים שקריים, כאילו הבנות שהולכות לצבא מתחזקות במהלך השרות".

להסביר לבנות את הסכנות האורבות להן בשרות הצבאי

הרב אליהו טוען כי ההפך הוא הנכון וכותב כי קיים שיחות עם ראשי מוסדות ובנות ששרתו בצבא והתחרטו על כך, "כולם כאחד ציינו בפנינו את הקושי הגדול של שרות בת דתייה במסגרת מעורבת, חילונית, המשרה אווירת קלות דעת וערבוב בין המינים". את המכתב חותם הרב אליהו תוך שהוא מציין את "האיסור הגמור של הליכת בנות לצבא" משום ש"השרות הצבאי גורם לבנות לנזק אמוני, ערכי גדול מאד".

במכתב שזכה לתהודה גדולה ברחוב הדתי לאומי חשף הרב אליהו כי בקרוב הוא מתכוון להקים גוף שיעבור בבתי הספר ומטרתו תהיה "להסביר לבנות את הסכנות האורבות להן בשרות הצבאי". יצוין, שגורמים בציבור הדתי לאומי הסבירו כי חלק מהחשש לירידה במספר הבנות שישרתו בשירות לאומי נובעת מסיבה כלכלית. כזו שתוביל לירידה בתקצוב הממשלתי של הארגונים המתוקצבים לפי כמות הבנות המשרתות בהם. ארגוני השירות הלאומי מתוקצבים לפי כמות הבנות המשרתות בהם, וירידה במספרן תוריד גם את התמיכה הממשלתית

מדובר ב"נתונים שקריים"

תנועת נאמני תורה ועבודה שלחה בתגובה מכתב לשר החינוך, ולגורמים נוספים בחינוך הממלכתי דתי, ובו קראה לנתינת במה הוגנת בנושא הכוון בנות כיתה י"ב לאחר סיום הלימודים. במכתב הדגישה את הנתונים על היקף גיוס הבנות הדתיות לצה"ל ועל הנתונים לפיהם רוב הבנות יצאו מהשירות מחוזקות מבחינות רבות, זאת למרות טענת הרב אליהו, כי מדובר ב"נתונים שקריים". "התנועה מבקשת מהנהלת החמ"ד לקבוע סדרים ברורים אשר יתנו במה מכובדת לכל צד, שתינתן למי שיודע לכבד את דעת הזולת ואת כללי תרבות המחלוקת, תוך נתינת כבוד הדדי וללא אמירות משמיצות ופוגעניות".

שירות צבאי לבנות דתיות אינו בקונצנזוס

ח"כ יוני שטבון, חבר ועדת חוץ וביטחון, התייחס לדברים: "הרב שמואל אליהו וכמוהו שאר רבני הציונות הדתית, מחנך שנים רבות על שירות משמעותי ותרומה למען עם ישראל. אני מציע להסתכל על הנתונים, אחוזי הקצונה והשירות הקרבי בציבור הדתי לאומי הם הגבוהים בישראל. בני הציונות הדתית ובהם מאות ואלפי תלמידיו של הרב אליהו הם ראש חץ בשירות הצבאי. אז לפני שנחפזים להצהרות שיש בהם מן ההכפשה, תסתכלו על השעות הרבות שהרב עושה לעודד תרומה למדינה ושירות משמעותי".

לגופם של דברים, הוסיף ח"כ שטבון כי "שירות לאומי הוא תרומה לא פחות חשובה משירות צבאי. סוגיית השילוב הראוי נידונה בהרחבה בציונות הדתית, ושירות צבאי לבנות דתיות אינו בקונצנזוס. אנו עדים לבנות משרתות בצבא וכאלו המעדיפות שירות לאומי, איני רואה את זו עדיפה מזו ולהפך. החשוב הוא התרומה למדינה, הציונות הדתית מחנכת לתרומה למדינה ולשירות משמעותי בין בצבא ובין בשירות הלאומי"

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully