וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למכירה: הפשקוויל הכי מפורסם בעולם החרדי

1.1.2014 / 18:30

העותק היחיד של פשקוויל חרם הגר"א שיצא נגד החסידות לפני כ-150 שנה, עומד למכירה פומבית וגורם להתעניינות בקרב החרדים. החסידים רוצים להעלים אותו והליטאים רוצים לפרסמו

הגר"א, הגאון מווילנה. Wikimedia Commons, צילום מסך
הגאון מוילנא, הגר"א/צילום מסך, Wikimedia Commons

העותק היחיד של פשקוויל חרם הגר"א שיצא נגד החסידות לפני כמאה וחמישים שנה, עומד למכירה פומבית בקרוב וגורם להתעניינות רבה בקרב הקהילות החסידיות והליטאיות, כל אחת לפני האינטרס שלה. בעוד שהחסידים רוצים להעלים את העותק האחרון הליטאים רוצים לפרסמו כמה שיותר.

בשנות החמישים של המאה ה-18 התפתחה תנועת החסידות וגרמה להתנגדות נרחבת בעולם היהודי שהיה ליטאי. בשנת 1772 חדרה התנועה לליטא, מעוז ההתנגדות לדרך החסידות והחלה להכות שורשים. קבוצה של רבנים ובראשם הרב אליהו בן שלמה זלמן המוכר בכינויו הגאון מווילנה, החלה להתגבש ולפעול נגד תנועת החסידות. לאחר שנודע להם כי אחד ממנהיגי החסידות הצהיר כי הגאון מווילנה הוא "שקר ותורתו שקר" החליטה קבוצת הרבנים להחרים את תנועת החסידות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבעל שם טוב, הבעש"ט. מייסד תנועת החסידות/מערכת וואלה!, צילום מסך

באופן מעשי הוציאו הרבנים כתב חרם כנגד החסידות שזכתה לכינוי חרם הגר"א. אותו חרם נחשב בעולם היהודי לאחד החרמות החמורים והידועים ביותר והוא פורסם במסגרת ספר שהודפס באותם הימים. החרם הוביל למאבק של עשרות שנים בין החסידים לליטאים, אשר זכו לכינוי "מתנגדים", על שם התנגדותם לחסידות, ושאריות מן המתחים שהוא גרם מורגשות גם בימים אלה בין שני הפלגים בתוך המגזר החרדי ברחבי העולם.

בעקבות החרם הראשון, נערכו כמה סבבים נוספים של חרמות נגד החסידים בווילנה וברחבי אירופה. ה"פשקוויל" שנחשף הוא העותק היחיד הידוע של החרם שפורסם והופץ כמודעת רחוב. חרם זה פורסם בין 70 ל-100 שנה לאחר החרם הראשון, באחד מסבבי החרמות הנוספים, והוא למעשה העתק של החרם הראשון של הגאון מווילנה ודייני ווילנא. אותו העותק, שמתוארך על ידי מומחים לסוף המאה ה-19, עבר מספר גלגולים לאורך השנים ולאחרונה הוא נמסר בית המכירות הפומביות "קדם" העוסק במכירת פרטי יודאיקה ויוצא בקרוב למכירה.

פאשקוויל החרם הרבני הידוע בעולם. בית המכירות הפומביות "קדם",
פשקוויל החרם/בית המכירות הפומביות "קדם"

מרון ארן, מנהל בבית המכירות הפומביות "קדם" אומר כי "האספנים החסידים והליטאים מתעניינים מאוד בפריט. אחרי הכל, גם אלה וגם אלה חשים זיקה לפריט והוא מעורר בהם עניין רב. בקהילת האספנים מתבדחים כי החסידים רוצים בפריט בכדי לשרוף את הזכר האחרון לחרם. אבל אני מסתפק אם יש מי שיעשה דבר כזה".

פשקוויל החרם אשר יוצג למכירה בבית המכירות הפומביות "קדם" בסוף החודש במסגרת מכירה של "פריטים חשובים ונדירים במיוחד", אינו מבייש בנוסח שלו את חריפות לשונם של הרבנים גם בימים אלה. בחרם מתוארים החסידים כ"עושים אגודות לעצמם, ודתיהם שונות מכל עם". החרם קובל על נוסח התפילה של החסידים, אשר נודע כיום בשם "נוסח ספרד", ומתואר כ"אחד מני אלף מדרכיהם המכוערים". מסקנת החרם מרחיקת לכת וחריפה במיוחד גם היא: "על כן ראשי עם יעטו כמעיל קנאה, קנאת ה' צבאות, להשמיד, לבער, ולהשמיע עליהם קול חרמות ושמתות, חרופין וגדופין" כמו כן, נאמר בחרם כי "פיזורם (של החסידים) נאה לעולם".

בנוסף, מתייחס הפשקוויל למה שנעשה כבר נגד החסידים בווילנה כמודל לחיקוי עבור שאר הקהילות: "וכבר בעזרת השם עקרנו מחשבתם הרעה ממקומנו וכשם שעקרנו מן המקום הזה כן יעקרו מכל המקומות, שלא יזכר ולא יפקד, ולא יעלה על לב לעולם. וכל מקום אשר המצא ימצא שמץ מנהי לעקרו לבל יהא שורש בארץ גזעם". על פי הערכות מכירו של העותק האחרון עומד על אלפי ואולי אף עשרות אלפי שקלים

עוד בנושא בוואלה! יהדות

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully