וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות: בידקו את הנייר, הוא עלול להכיל חמץ

13.4.2014 / 12:49

משנה לשנה מדד הכשרויות לפסח עולה. מוצרי אוכל, נקיון, תרופות ועוד, מקבלים את ה"כשל"פ" המיוחל. השנה המדד עולה כש"בד"ץ העדה החרדית" קובע כי נייר עלול להכיל חמץ

מטוס נייר - גודל סקר. ShutterStock
מטוס נייר - גודל סקר/ShutterStock

אחרי שניקיתם היטב את הבית, עבדתם קשה, קרצפתם כל פינה אפשרית ועברתם עם נר בכדי לוודא שלא נשאר אף פירור, אתם מניחים בארונות המטבח והבגדים המצוחצחים חתיכת דף נייר שיחצוץ בין הכלים והבגדים לארון. אך האם ידעתם שגם הנייר עצמו יכול להיות בחזקת חמץ?

"בד"ץ העדה החרדית", גוף הכשרות המחמיר ביותר קובע כי נייר עלול להכיל חמץ. לפי "ההשגחה", גיליון הכשרות היוצא לאור לקראת חג הפסח, קיימות כמה סיבות אפשרויות לכך: סיבה אפשרית אחת היא שבנייר ממוחזר לא ניתן לדעת לשם מה שימש הנייר בגלגולו הקודם ולו היה לו מגע עם חמץ הוא עדיין יכול לשאת שאריות חמץ. סיבה נוספת היא שניירות רבים מכילים חומר עמילן המופק מחמשת סוגי הדגנים או לחלופין מקטניות.

היות וכיום מוצרים רבים עשויים מנייר, החל מכלים חד פעמיים, כוסות, נייר אפייה, דבק מסקינג טייפ, ניירות מיוחדים שבשימוש מאפיות המצות ועוד, האתגר הוא גדול במיוחד. בנוסף, גם למוצרי אלומיניום כגון תבניות חד פעמיות ולרדיד אלומיניום יש בהם חשש מריחת שומן איסור ולכן צריך השגחה עליהם.

לכן, בשל בעיות אלו, מקדישים בשנים האחרונות משגיחי בד"ץ העדה החרדית מאמצים רבים בכדי לפקח ולהשגיח במפעלים בארץ ובעולם על תהליך ייצור הנייר והאלומיניום לקראת פסח. כמו כן, המשגיחים מתפרשים במפעלים שונים ברחבי העולם בכדי לפקח על ייצור שאר סוגי הניירות שנכנסים למטבח בפסח, ועלולים לבוא במגע ישיר עם המזון.

אך האם מדובר בהחמרה מיותרת? ראש מחלקת כשרות בתעשייה וחרושת ברבנות הראשית לישראל, הרב חגי בר גיורא, פרסם את ממצאי הבדיקות שערך בנושא כשרות לפסח של כלים חד פעמיים. מהבדיקה עולה כי ברוב הסוגים של הכלים החד פעמיים אין כל חשש לחמץ ואין צורך לחפש הכשר מיוחד לפסח - למעט נייר אפייה וכוסות נייר. בר גיורא הבהיר כי בכל ספק שמתעורר, על המסתפק לשאול את רבו.

"במוצרי נייר לא צריך הכשר", אמר בר גיורא כשהוא מפריך את הטענות שהועלו בפי בד"ץ העדה החרדית, "השימוש בעמילן הוא כדי לדבק את סיבי הנייר וכן כדי להחליק אותו מבחוץ. בנייר סופג לא שמים מבחוץ. את מוצרי הנייר מייצרים מתאית נקייה או מנייר ממוחזר. בתהליך ייצור נייר מנייר ממוחזר - הנייר הממוחזר נשטף במים ומתפרק וחוזר למקורו לסיבי נייר. בבדיקות מעבדה לא נמצאו שאריות של עמילן בסיבי נייר בתהליך המחזור".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully