וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה הרוויחו אברכים לפני קום המדינה?

17.8.2014 / 18:00

פנקס ההוצאות של כולל "אוהל תורה" בירושלים ובו פירוט של גדולי הרבנים לפני קום המדינה נחשף ומגלה כמה הרוויחו אברכים וביניהם הרב שלום אלישיב שהיה אז אברך צעיר

הרב שלום אלישיב הלך לעולמו בגיל 102. אתר רשמי
הרב שלום אלישיב/אתר רשמי

בימים בהם מקצצת הממשלה את תקציבי הכוללים והישיבות, והאברכים כמעט ולא מקבלים את משכורתם בזמן, נחשף פנקס ההוצאות של כולל "אוהל תורה" בירושלים, ובו פירוט של גדולי הרבנים בשנים 1935-1946, ובכללם, משכורתו של הרב יוסף שלום אלישיב שהלך לעולמו לפני שנתיים, ושל הרב שמואל הלוי וואזנר, מבכירי פוסקי ההלכה במגזר החרדי. הפנקס יועמד בקרוב למכירה בבית המכירות הפומביות ?קדם? בירושלים.

מעבר לרבנים וואזנר ואלישיב, מוזכרים רבנים בכירים נוספים בהם, הרבנים שלום שבדרון, יהושע זילבר, יצחק לוין, שלמה טנא ורבי משה טיקוצ'ינסקי. לפי הפנקס, המלגות לא חולקו באופן שווה, והן נעו בסכומים שבין חצי לירה ל-4 לירות ארץ ישראליות לחודש. ביחס לתקופה, התמיכות הללו היו מכובדות ועקב הביקוש הרב התקבלו לכולל המוזכר רק אברכים "עילויים" רובם בוגרי הישיבות המובילות בציבור החרדי, חברון והישיבות בליטא.

ראשי הישיבה זכו לקצבה של 10 לירות, המקבילה לשכר הפקידים שעבדו בממשלת המנדט. אחת העובדות המעניינות היא המלגה הגבוהה ביותר שניתנה לאברך בישיבה - מלגתו של הרב אלישיב. המלגה שעמדה על סכום של 4 לירות מנדטוריות היא שוות ערך ל- 4,000 דולר בערך בימנו. באותו הזמן, היה הרב אלישיב אברך בן 30, כמעט עשור לאחר שנישא עם בתו של הרב אריה לוין. לעומתו, הרב שמואל וואזנר קיבל שלוש וחצי לירות.

פנקס של הרב אלישיב. בית מכירות הפומביות קדם,
הפנקס של הרב אלישיב/בית מכירות הפומביות קדם

פנקס זה שופך אור על חלק קצת פחות ידוע בתולדותיו של הרב אלישיב. האחרון היה אוטודידקט, ולמד באופן עצמאי בבתי מדרש שונים בירושלים, אך לא בישיבה. הוא הוסמך לרבנות בשנת 1938, והחל משנת 1940 הצטרף לכולל "אוהל תורה" שבראשו עמד חתנו של הרב הרצוג. הקשר עם הרב הרצוג היה גם זה שהוביל את הרב אלישיב לעולם הדיינות.

מרון ארן, מבעלי "קדם", אמר כי "בעידן של דיון ציבורי סביב התקצוב לאברכים ולכוללים ולקראת אישור חוק התקציב, מעורר הפנקס עניין רב. פנקס זה מוכיח כי בימים עברו אברכים מצטיינים השתכרו במשכורות נאות מאוד, שעלו בהרבה על משכורת המינימום. מעבר לכך, העובדה כי מדובר ברב אלישיב, שנפטר לפני שנתיים, מגבירה את העניין בקרב ממשיכיו ותלמידיו".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully