וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדית שגרה ברחוב: "הלוואי שהייתי מצליחה למות"

15.5.2014 / 11:58

אלפי נערות בסיכון, חיות בתנאי עוני מחפירים, מדרדרות לזנות, לסמים, נטושות ללא אהבה ותמיכה. גם בעולם החרדי הן נמצאות. עמותת עלם מעניקה להן עתיד ואהבה

חרדיות. Dan Balilty, AP
למצולמות אין קשר לכתבה/AP, Dan Balilty

כשמצאו אותה היא כבר הייתה על הקצה. החתכים הטריים על זרועותיה עוד דיממו, סימן מוחשי לצעקה הקולנית שנשארה תקועה לה בגרון. ניסיון ההתאבדות האחרון, כמו קודמיו, לא הצליח, אלא שעכשיו לפחות היא קיבלה את ה"כן". מילה שלא שמעה מאז שהיא זוכרת את עצמה. על כל דבר שעשתה, זכתה לפרצופים עקומים מצד הוריה. הלבוש שלה לא היה בסדר, הדיבור שלה לא היה מספיק לרוחם, כל דבר שעשתה או לא עשתה, אכזב אותם.

סף הדרישות היה גבוה, ואם לא סיפקה את הרצון, דאגו להבהיר לה כמה היא "שווה" בעיניהם. "אז מה הטעם לחיות"? היא שאלה במבט חלול. "הם לא אוהבים אותי, אני לא שווה, אף פעם לא שמעתי מהם 'כן', רק 'לא'. הלוואי שהייתי מצליחה למות". היא משתתקת ובעיניה אין דמעה. אבל הפעם הזאת, אולי לראשונה בחייה, היא קיבלה איזשהו טעם ולא של דמעות מלוחות.

בכל האמצעים העומדים לרשותם הם מצליחים להגיע אליהם. במרכזי ערים, בגינות משחקים חשוכות, בכיכרות נטושים, אולי בכל מקום בו יכול להתגורר נער שאין לו בית חם לחזור אליו. רחובותיה של ארץ ישראל הקטנה, נקודה זעירה על מפת העולם, מאכלסת בתוכה אלפי בני נוער בסיכון, חיים בתנאי עוני מחפירים, מדרדרים לזנות, לסמים, נטושים ללא אהבה וללא תמיכה. גם בעולם החרדי הם נמצאים. לא תמיד ברחוב, לא תמיד לבושים כמו "חרדים לשעבר", לא תמיד הם יודעים שההגדרה שלהם היא "סיכון", וגם אם הם יודעים, אין להם הרבה ברירות. הלחץ החברתי, הפחד ממה יגידו, ובכלל, אולי התחושות יחלפו והם יחזרו להיות כמו כולם, כמו שמצפים מהם? קו התפר בין להיות ללא להיות, דק מאוד. אם אתה לא במסגרת, אתה סוג ב', או גרוע מכך, לא קיים.

חרדיות במצוקה. רחל דגן,
אחת הנערות/רחל דגן

"התפקיד שלנו הוא להושיט יד וללכת איתם בדרך שתוציא אותם מהמצב הקשה בו הם נמצאים", אומרת ענבל דור קרבל, סמנכ"לית עלם - עמותה לנוער במצבי סיכון. "בשיתוף פעולה נדיר עם אנשים מתוך הקהילות החרדיות, אנו מסייעים עם האמצעים העומדים לרשותנו ועושים הכל על מנת להעניק את התמיכה הנדרשת תוך הקפדה ממשית שבני הנוער המגיעים מהחברה החרדית ימשיכו לשמור על אורח חייהם".

בעלם פועלים בכמה מישורים, עם דגש להכשרות בתחום מקצועות היופי בשיתוף בית הספר לאיפור של רוית אסף, הכולל הכשרות במניקור פדיקור, איפור מקצועי ועיצוב שיער. בימים אלו מתקיימת הכשרה בירושלים לנערות בסיכון מבית ספר "מעגלים"- בית ספר לבנות חרדיות שנשרו ממסגרות הדת ומקבלות הכשרה באיפור מקצועי אשר מותאמת לצרכים של החברה החרדית. את פרויקט דרך המלך, אשר כשמו כן הוא, הקימה דור קרבל בעשר אצבעותיה מתוך תחושת שליחות אמתית לתת לבנות המחפשות את דרכן, אפשרות לעשות עם עצמן משהו מועיל, לעבוד, לפרנס ולהתכונן לחיים. הבנות מוצאות בעלם את המקום החם שאין להן, את התמיכה והעידוד על ידי חונכות צמודות שדואגות אפילו לוודא שהן מגיעות לקורס. הן משתתפות במפגשים אישיים וקבוצתיים ומצליחות לקבל עוד משמעות לחיים.

חרדיות במצוקה. רחל דגן,
אחת הנערות לומדת לאפר/רחל דגן

"אנחנו נותנים להן בכוונה קורסים בתחום הטיפוח, כי שם אינן זקוקות לתארים או לניסיון של שנים", אומרת רחל דגן, רכזת הכשרות מקצועית בתוך תוכנית דרך המלך בירושלים. "הבנות מקבלות מקצוע מיידי, אפשרי לעבודה מכל מקום בו תהיינה. הן פחות מוגבלות ויש להן הרבה יותר אפשרויות להצליח".

דור קרבל מבהירה כי בחורה שמגיעה לקורסים, אינה יכולה רק לקחת את הקורס עצמו. היא מחויבת למפגשים וסדנאות של הכנה לחיים, של כללי התנהגות בראיונות עבודה, תהליך פתיחת חשבון בנק, ניהול תקין, קורס שיווק עצמי, ובנוסף, כמובן, ליווי צמוד של חונכת הדואגת לוודא שהכל יתבצע כנדרש. לאחר סיום הקורס, פועלים ב'דרך המלך' עד לשילוב הבנות במקומות תעסוקה המתאימים לרוח ממנה הן מגיעות, לסייע להן לשמור על הקו אותו הן לא רוצות לעזוב לחלוטין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רחל דגן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנחנו הולכים בין הטיפות כל הזמן. בין הרצון להעניק, לבין הרצון לשמור על הקשר עם המשפחה ועל הערכים שחשובים להם". אומרת דגן. לכן נשתדל לעשות הכל על מנת שגם ההורים וגם הילדה, שכבר לא ממש משדרים על אותו גל, יצאו בסופו של דבר עם כמה שפחות כאבי לב".

לשמוע את הדברים, להביט בתמונות, ובתוך ים הפוליטיקה המטונף שמציף אותנו ללא רחמים ומאיים לשסוע שסעים בחברה, להבין שיש דיאלוג בין אנשים טובים שרוצים את רווחתם של ילדים שאין מי שידאג להם ולא משנה לאיזו דת הם משתייכים, או באיזו אמונה הם מאמינים, נותן תקווה כי קיים סיכוי להגיע אל דרך המלך.



בימים אלו עורכת עלם מבצע התרמה. לתרומת 18 ¤ ניתן לסמס את המספר 18 ל- 2886 או להתקשר ל- 2886* לכל סכום אחר, או להיכנס לאתר עלם

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully