וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החזון איש: מנהיגה של העגלה המלאה

20.10.2013 / 9:00

בשבת היה יום השנה לפטירתו של "החזון איש", מהמנהיגים הבולטים ביותר של החרדים שתרם רבות לעיצוב היהדות בדור שלאחר השואה. היה איש פשוט שגר בדירה צנועה ולא לקח כסף מאדם

"החזון איש" - הרב אברהם ישעיהו קרליץ

החזון איש. Creative Commons
החזון איש/Creative Commons

אם עבורכם מנהיג הוא סמל של יוקרה נוצצת וראוותנות מוחצנת, אחד שנוסע במכונית יוקרה וגר בוילה פרטית או לפחות דירה ששוווה מילויני שקלים, הנה לכם אדם, אחד מגדולי המנהיגים בדור האחרון שמנפץ לרסיסים את הסטיגמה הזו. בעיתונות התקופה תארו זאת במילים אלו: "ג'יפ צבאי דהר כאן במהירות רבה ואחריו מכונית "קאדילאק" גדולה הנושאת מספר 1000, מכוניתו של דוד בן גוריון.בכובע קש על ראשו נכנס רה"מ פנימה, ובוודאי הופתע לא מעט, ככל הנכנסים כאן, למראה הדלות והעוני השוררים בבית זה". התיאור בשורות הבאות, מתמקד עוד יותר ברהיטים הפשוטים. רובם המוחלט ספרי לימוד על מדפי עץ, ומיטת ברזל אחת במרכז החדר. ללא ראוותנות ללא שחצנות, ועם הרבה ענווה, הוביל "החזון איש" אחד מגאוני המאה הקודמת את היהדות החרדית שלאחר השואה, מהבית הצנוע שלו.

בדף הפייסבוק של וואלה! יהדות לא מפחדים משאלות

ידידות עם נהג אוטובוס

הרב אברהם ישעיהו קרליץ שנקרא בפי כל "החזון איש" על שם הספרים שכתב, היה אחד מגדולי הרבנים של המאה העשרים והיה נחשב כמנהיג החרדי המשמעותי ביותר בתקופת קום המדינה וזאת אף על פי שלא נשא במשרה רבנית רשמית. אתמול (שבת) בטו' בחשוון, מלאו שישים שנה לפטירתו.

כשמדברים על הנהגתו של "החזון איש", חשוב להדגיש שמעבר לעיצוב דמותה של החקלאות המתחדשת בארץ, מלבד פריצת דרך הלכתית בעידן הטכנולוגי ומעבר לפגישות עם בן גוריון, הוא היה זמין ממש לכל אחד. העיתון "בית יעקב" ראיין נהג אוטובוס על ימיה הראשונים של בני ברק, הוא ציין כי "החזון איש" לא היה אדם מתנשא של שועי ארץ: "לי עצמי הייתה "ידידות" עימו על בסיס יומיומי", אמר נהג האוטובוס. עוד סיפור שממחיש את יחסו של "החזון איש" אל האדם הפשוט הוא הסיפור הבא: פעם אחת איחר "החזון איש" לצאת מחתונה בחצי שעה, ומדוע? מפני שפגש מוכר דיסקית שהתייעץ איתו על כמה חוטים כדאי להביא ואלו סוגי מחטים. וכמובן שכסף הוא לא לקח מאף אחד על שום דבר, לא בגלל שלא רצו לתת לו, אלא כדרך חיים.

את הספר הראשון הוציא לאור כשהוא בן 33 בלבד

גם מיהדות חו"ל נשלחו אליו מכתבים (הנמען: "חזון-איש, ישראל" והמכתב הגיע...) להתייעץ בנושאים ציבוריים ומדיניים. אבל אם תשאלו תלמיד ישיבה כיום מי היה "החזון איש", הוא יוביל אתכם ללא היסוס לארון הספרים, שם יש מדף שלם של ספריו. חיבור אדיר בהיקפו, בעמקותו ובבהירותו, בו הוא סולל דרך ומוביל את הלומד לנבכי הסוגיה, מקום שכדאי לך לדעת לשחות טוב כשאתה נכנס לשם. את הספר הראשון הוא הוציא לאור ב1911, כשהוא בן 33 בלבד. וזה לא בא ברגל. יש סוגיות שהרב השקיע חודש שלם ללבן בטרם יעלה על הכתב את ניתוחו ומסקנותיו.

טורים קודמים של אהרון קריב

הגאון שממשיך להנהיג גם אחרי 216 שנה

תכירו, אני האברך האלף שמונה מאות ואחת

לכבוד: יאיר שר האוצר, מאת: אהרון, אברך

העיתונאי ר' דיוקנאי כתב כחודש לפני פטירתו בעיתון "מעריב" שהרב ישן שעתיים עד שעתיים וחצי ביממה. זהו. את היתר הוא השקיע בלימוד התורה. אולם למרות שמעולם לא הציץ מעבר לדף הגמרא, בקיאותו בכל ענייני העולם עוררה התפעלות עצומה. "הוא מומחה לאסטרונומיה, לגיאומטריה ולמתמטיקה – הוא גאון עולם" כתב דיוקנאי, "אילו היו מתרגמים את חיבורו האסטרונומי לאנגלית והיו שולחים אותו לפרופסור איינשטיין, היה נהנה ממנו מאוד יוצר תורת היחסות." דיוקנאי לא חוסך במילים ווממשיך: "חזון איש בקיא גם בחכמת הרפואה ולא פעם מתפלאים רופאים ופרופסורים על ידיעותיו הנרחבות בשטח זה. באים אליו חולים הנזקקים לניתוח והוא תמיד יודע לכוון אותם לפי הכתובת הדרושה, ואגב, הוא הפוסק אם דרוש או לא דרוש הניתוח." סוף ציטוט. לפעמים גם קרה שהוא שרטט למנתח בכתב ידו את אופן הניתוח הצריך להיעשות.

ואולי אנדקוטה חשובה מאוד, בקשר לכבודן של הנשים, רעייתו של "החזון איש" לא הייתה יכולה ללדת ילדים, אולם החזון איש נמנע מלגרשה ולהתחתן עם אשה אחרת, פן יפגע ברגשותיה. וגם בנוגע לגיוס בנות כדאי לשים לב, "החזון איש" נשכב על הגדר כדי למנוע גיוס בנות, אפילו על שירות לאומי הוא לא רצה לשמוע. כששוחח על כך עם בן גוריון הוא פתח את כפתור חולצתו העליון: "אתה יכול לירות בי" הוא אמר. הוא לא יכול היה לשאת את הרעיון שאשה, נערה, תהיה כפופה למרותו של גבר. גם סוג של פמיניזם. תודו שלא חשבתם על זה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully