וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גיליתי שבעלי אוהב גברים": כשהשדכן משקר לכלה

אסנת שרון

3.2.2014 / 8:00

חרדים לא גרים יחד לפני החתונה. הם זקוקים למידע מהימן מהשדכנים על השידוך שהוצע להם. למרבה האירוניה, דווקא בתחום בו נדרשת אמירת אמת, מתבצעת ההסתרה. סיפורי שידוך שכשלו

חתונה חרדית. Oded Balilty, AP
חתונה חרדית/AP, Oded Balilty

חברה שלי, שעוסקת לפעמים בשידוכים, סיפרה על שידוך שהצליח לה לאחרונה. הבחור, ממשפחה טובה, אביו ראש מחלקה בבית חולים גדול. הבחורה, ממשפחה טובה אף היא. לאביה יש מרפאת שיניים המעסיקה יותר מעשרה עובדים. הוא בן לפרופסור, היא בת לדוקטור, ענבי הגפן בענבי הגפן. חברתי הכירה את האמהות בלבד, אבל המעמד הסוציו אקונומי והרקע הדומה נראו לה מספקים. רק עננה קטנה העיבה על הוצאת השידוך אל הפועל: הבחורה מבוגרת מהבחור בחמש שנים. את האתגר הזה היא לא התקשתה לפתור. לבחורה אמרה שהוא צעיר ממנה בשנתיים, ולבחור אמרה שהיא מבוגרת ממנו בשנתיים בלבד. עם הפרש גילאים שכזה הם יכלו להסתדר. וכך יצא השידוך לפועל.

הם נפגשו, הפכו לזוג, ולאחר כמה חודשי חברות החליטו לקשור את גורל עתידם ביחד. רק לאחר שעלתה שאלת הגיל, התברר כי שניהם הוטעו על ידי השדכנית, אבל אז כבר היה מאוחר מידי. האהבה פרחה, והם החליטו שאין טעם להיפרד בשל כך. העובדה שחברתי שיקרה בשביל להוציא את השידוך אל הפועל, לא הטרידה אותה. לשאלתי ענתה כי דווקא בשידוכים כולם משקרים. ואם תשאלו מהו המקצוע בו הכי נדרשים לשקר, אמרה לי חברתי, הרי שהשדכנות עומד במקום הראשון. השידוך של חברתי הסתיים בכי טוב. אבל יש סיפורי שידוכים אחרים שנגמרים ב"גמר טוב" (ג''ט)

כלה יהודיה. AP
כלה יהודיה/AP

א', אשה צעירה באמצע שנות העשרים לחיי, נכנסה אלי לפגישת יעוץ בהליכי גירושין. היא באה ממשפחה חסידית ירושלמית. ללמוד לא אהבה בלשון המעטה. הוריה הכריחו אותה לסיים את הסמינר לפחות עד סוף י"ב. היא אהבה לטייל, להתלבש יפה, לקנות בגדים ולצאת עם חברות.

את בעלה הכירה בשידוך. כמובן. אמרו לה שהוא בחור שמח, הוא בא ממשפחה חשובה מחסידות אחרת בבני ברק. בפגישה השנייה חיכו האם והחמות לעתיד לאישור הזוג הצעיר. לא הייתה סיבה אחת שבגללה השידוך לא יצליח. שניהם יפים, שמחים, צעירים, עולם מושגים דומה, והם השתדכו. עד הנישואין הם מעולם לא נפגשו לבד. ההורים דאגו לכל הסידורים לחתונה. אפילו את עיצוב ההזמנה לחתונה הזמינה אימו. הוריו נראו להוטים לחתן אותו, אולי מידי להוטים, אבל הצד של הכלה העדיפו להתעלם מזה, והחתונה נערכה כעבור זמן קצר.

מיד לאחר החתונה, הבעל הצעיר החל להעלם בלילות. כשחזר לפנות בוקר, הוא היה מלווה בבני מיעוטים שאמר שהם חבריו לעבודה. כחודש לאחר החתונה, הוא אמר לה שהוא נוסע לחו"ל עם מוחמד לכמה ימים לצורך עסקים. הסתבר שלא היה מדובר בנסיעה חד פעמית. הוא החל להעדר ימים רצופים. אף פעם לא הביא כסף, באחת הפעמים הוא נתן לה שעון שהביא מסין. הימים חלפו. היא הרתה, ילדה , והרתה שוב. הבעל השמח לא שמח בה כלל ועיקר. הוא שכח את קיומה. את מצוות עונה הוא מילא אך ורק בכדי לצאת ידי חובה, וגם זה לעיתים נדירות ביותר.

הקשרים עם חבריו מהעבודה הלכו והתהדקו. היא גילתה קבלות של בתי מלון ואתרי נופש בצפון. הסתבר שגם לנופש הוא יצא עם מוחמד. חשדה החל להתעורר, והיא החלה לברר. לשאול שאלות. כאן הסתבר לה ש"כולם יודעים" שהוא חובב בנים, וככל הנראה יש לו נטיות הומוסקסואליות. כאשר היא פנתה להוריו, הסתבר לה שהם ידעו זאת, ומשום כך מיהרו לחתן אותו. הסוד, התברר היה סוד גלוי. כולם ידעו חוץ ממנה. גם את הגירושין הסדירו ההורים. מהר מהר ובשקט.

עוגת חתונה חצויה. ShutterStock
עוגת חתונה חצויה/ShutterStock

שרה גילתה שבעלה לוקה בנפשו כשבוע לאחר החתונה. היא ראתה שמידי בוקר ערב הוא נוטל תרופות. לשאלתה הוא אמר לה שאלה ויטמינים. אם כך , היא אמרה לו: "עזוב, אתה בריא וצעיר, לא צריך שום ויטמינים". למחרת בבקר היא סיפרה לו שהיא השליכה אותם לפח. "אל תדאג" היא אמרה,כל יום אכין לך סלט חי, פירות, ותבשילי ירקות, ואין צורך בתוספים מלאכותיים. לאחר כמה ימים היא הבחינה בשינויים בהתנהגותו. הוא נהיה מוזר, תוקפני, מסוגר ועצבני. הוא התכנס בתוך עצמו, ונראה שקשה לה לתקשר איתו. בחיטוט בחפציו האישיים גילתה מרשם לתרופות. מכאן הדרך הייתה קצרה. התברר לה כי אלה תרופות פסיכיאטריות, ומשבררה יותר, הוא התוודה וסיפר לה שהוא אושפז כמה פעמים בשנים האחרונות. שרה הרגישה שזו בגידה נוראית באמון שנתנה בו, היא לא יכלה לשאת את המחשבה שתהיה נשואה לאדם ששיתף פעולה עם השקר הגדול של השידוך הזה.

מאחר ולא היו להם ילדים, ורכוש משותף, נראה היה שהסכם הגירושין בין בני הזוג קרוב ויוסדר תוך זמן קצר. לתדהמתה, התברר לשרה, כי הוריו דורשים ממנה כתמורה לגט,התחייבות לא לספר לאיש שבעלה חולה נפש. האיסור הוא עליה, על חבריה וקרובי משפחתה. אביו דרש באמצעות עורך דינו כי ייכתב בהסכם הגירושין שהיא מתחייבת שלא לספר עליו דבר. אביו דרש משרה להפקיד סכום גדול של כסף, שבמקרה והיא חלילה תחטא בלשונה, הכסף יעבור ישירות לידי הבעל. שרה הייתה המומה. היא הייתה בטוחה שהדיינים יאמרו לה שתנאי כזה בהסכם הוא דרקוני, וסותר את ההלכה המפורשת שחייבים לומר את כל האמת בשידוכים. לתדהמתה, גם הדיינים צידדו בעמדת משפחתו של הבעל, והיא נאלצה להסכים לתנאי זה בתמורה לגט.

שקרים מעין אלה, הם שקרים הניתנים לאימות רק לאחר תקופה ממושכת של מגורים משותפים.ההלכה אוסרת על חיי אישות ומגורים משותפים לפני החתונה. לפיכך צעירים דתיים וחרדים אשר אינם גרים יחד לפני החתונה, זקוקים במיוחד לאינפורמציה מהימנה מהשדכן או השדכנית על הבחור או הבחורה שהוצעה להם. למרבה האירוניה, דווקא בתחום בו נדרשת שקיפות מרבית ואמירת אמת, מתבצעת ההסתרה, ההדחקה, והתרמית.

אסנת שרון היא מנהלת עמותת "יד לאישה" המסייעת לנשים מסורבות גט ועגונות

יש לכם סיפורים ודיווחים שיכולים לעניין אותנו? כנסו לכאן ושלחו לנו

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully