וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מפריע לי המושג: "נשות הכותל"?

לאה שקלאר

13.2.2014 / 11:30

"נשות הכותל" הרגילו אותנו לצפות בתמונות של נשים מפגינות בתפילתן ולהשכיח מהעין הרואה "אשת הכותל" האמיתית, הכנה, זאת שבאמת ראויה להיקרא כך בניגוד לאלה שרוצות להיקרא כך

נשות הכותל הבוקר תחת הבטחת משטרה, יולי 2013. טלי מאייר
נשות הכותל הבוקר תחת הבטחת משטרה, יולי 2013/טלי מאייר

נשות הכותל הוא ארגון נשים‏ שמטרתו, על פי פרסומיו, היא "להשיג הכרה משפטית ומעשית בזכותנו כנשים, להתפלל בקבוצה ובקול, לקרוא מן התורה ולהתעטף בטליתות בעזרת הנשים שבכותל המערבי"‏. מי היא באמת אשת הכותל?

ארגון" נשות הכותל" הרגיל אותנו להצמיד לכינוי "נשות הכותל", תמונות של נשים מפגינות בתפילתן ולהשכיח מהעין הרואה את זו שאני רוצה לכנות אותה "אשת הכותל". את האישה האמיתית, הכנה, זאת שבאמת ראויה להיקרא כך בניגוד לאלה שרוצות להיקרא כך.

אני רואה את אשת הכותל כשאני באה להתפלל. כך לדוגמא - מזל, אישה קשת יום, מגיעה כל בוקר באוטובוס הראשון לכותל. ליד הנהג היא אומרת את ברכות השחר כדי שיגיד אמן, ואח"כ היא ממשיכה את תפילתה בכותל. בוקר בוקר, בכל מזג אויר-קיץ וחורף, אביב וסתיו. שלושים וחמש שנה.
גם טאובה חסידת סאטמר-חסידות המתנגדת לציונות ורואה בה מעשה שטן, ועל כן חברי החסידות אינם מגיעים לכותל שנכבש ע"י הכובש הציוני-מגיעה ממאה שערים לומר תיקון חצות, לבכות את כאב לאה ורחל על כל שחרב בעולמה ולעשות את התיקון שלה. אישה מהמגזר החרדי , שבוחרת בעצמאות את בחירותיה. מישירה מבט למשמרות החסידות ויודעת את דרכה לאלוהים בפשטות.

טורים נוספים של המדור: "מפריע לי המושג"
האם הגיע השעה לבטל את עזרת הנשים?
בואו נהיה כנים: לא כל הרבנים ראויים לתואר "רב"
את בתי הדתייה לא אחנך לצניעות
אני יהודי-חילוני ללא רגשי נחיתות וללא התנשאות

נשים מתפללות בכותל המערבי. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
נשים מתפללות בכותל המערבי/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

רבקה מגיעה כל שבת ברגל מבית וגן, צועדת שעה הלוך ושעה חזור. מקיימת נדר שאם אלוהים יפקוד אותה בילדים תגיע בכל שבת. אלוהים פקד והיא מקיימת.

שרית הספרית באה כל שנה ארבעים יום רצוף. שנה אחת ביקשה על פרנסת בעלה המובטל. שנה אחרת התפללה על הבן שהתגייס ליחידה מובחרת שישוב בריא ושלם. בשנה זו התפללה על הדיכאון והתרופות שמצאה עצמה נזקקת להם ורוצה להבריא.

טיפני הגיעה עם קבוצת נשים מהודו ,לובשות סארי, בצבעים עזים של פוקסיה, סגול אינדיגו וטורקיז. הן לא יכלו לזוז מאבני הכותל. הצמידו את שפתותיהן לאבנים, כתבו פתקים, הילכו לאחור בעדינות של מבקשות פני מלך במקדש.

סופי, כהת עור ,עגילי חישוקים ענקים, זמרת מבטן ומלידה .אישה-מעוררת השראה. אמא אדמה. עושה צעדיה לכיוון הכותל בדממה. כולה התכוונות. היא בהתקדשות.
עבורי כולן ביחד וכל אחת מהן לחוד היא "אשת הכותל".

שלג יורד בכותל המערבי בירושלים. טלי מאייר
שלג יורד בכותל המערבי בירושלים/טלי מאייר

מה מייחד את "אשת הכותל"?

עבורי "אשת הכותל" היא אישה של תפילה. אישה הבאה למקום מתוך התקדשות להיות מי שהיא בעולם. אישה בעלת חירות פנימית הנותנת תוקף לזכותה היסודית לבטא את היותה ברואה בצלם אלוהים. שווה בין שווים. ללא הבדלי דת ,גזע, צבע או מין. היא באה מקרוב או מרחוק, מהארץ או מהעולם לבקש, להתייחד, להקשיב ללב ולהרגיש חוויה של קרבת אלוהים. היא יודעת מתוך הלב, ידיעה פנימית עמוקה את הדרך הישירה לאלוהים.

חוויה נשית? לאו דווקא.חוויה לכל מי שנברא בצלם. אלוהים.זכר ונקבה בראם. ארגון נשות הכותל הוא ארגון של נשים נחושות, נאבקות על זכויות אדם, לוחמות את מלחמתן ברבנים, בשוטרים ובכל נציגי הממסד -המתמידות להגיע בכל ראש חודש לתפילתן. אותי הן מותירות בשאלה: האם אפשר לחוות תפילה מתוך מאבק ,הפגנה ופירוד או שמא תפילה מעצם הוויתה זקוקה לחמלה ,קבלה והשכנת שלום פנימית?

לאה שקלאר היא עיתונאית ומגישה תכנית ברדיו ירושלים

מדור זה מוגש בסיוע עמותת "שערים". מגוון הדעות במדור משקף את כותביהם, ולא את עמדות העמותה

רוצים לכתוב לנו על מושגים שמפריעים לכם? כתבו ושלחו לנו


מסכימים או לא עם לאה? הצביעו

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully