וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ננצח את חמאס לפי תורת ישראל

הרב יוסף גערליצקי

18.8.2014 / 0:02

הלכה אחת בשלחן-ערוך קובעת כי כל נסיגה משטח ישראל היא סכנת קיומית. הפצצות על בנינים לא יועילו. רק הצהרה שלעולם לא ידובר עוד על נסיגה היא היחידה שתחזק את ביטחוננו

תלמיד תיכון פלסטיני מזנק דרך חישוק בוער בתכנית אימונים של חמאס, ינואר 2014. AP
לוחם חמאס באימון/AP

בתוך הפרשנויות והוויכוחים אודות מבצע 'צוק איתן', נראה כי ישנו דבר משותף לכל מגוון הדעות והטענות, גם אם לא כולם יודו בו: ההפתעה מכוחם המתעצם של ארגון חמאס וארגוני הטרור. עד כה נהגנו לגחך בסלחנות וביהירות לשמע תעמולתם ואיומיהם להשמדת ישראל, תדיר ישנה נטייה להמעיט בערכם וביכולותיהם. אך מול עינינו הם הולכים וגדלים לממדים מפלצתיים. מתוך המנהרות, בתי החולים וגני הילדים בעזה הם מפגיזים את תל-אביב, ירושלים וחיפה. מיטב חטיבות צה"ל נדרשות כדי להכריעם צבאית ללא הצלחה יתירה. הם מהתלים במערכות ההגנה והתצפיות של ישראל ושולחים מחבלים נושאי נשק מתקדם לתוככי בסיסי צה"ל. גם אחרי הפגזות וכתישה אווירית במאות טון פצצות משך חודש, כל בכיריהם שורדים היטב וממשיכים להתראיין באין-מפריע בתקשורת העולמית כמנצחים, כשעדיין בכוחם לירות טילים אם רק ירצו; לטמון מארבים אכזריים לחיילי צה"ל ולהמשיך לתקוף את ישראל במנהרות, מזל"טים, צלפים, ומי יודע מה עוד.

בישראל ניסו בתחילה לשכנע ש"לא הופתענו מהיכולות", "ידענו על המנהרות", אך עם הזמן הודו שלא הייתה כל הכנה מתאימה לגודל הסכנה הטמונה בתוכנית הלחימה שלהם. רבים מודים שרק בניסי שמים התעשתה ישראל והפנימה את סכנת המנהרות ברגע האחרון לפני שהביאו לאסונות בממדים שכמוהם לא ידעה ישראל, חלילה.

נכון. רבים הזהירו מסכנת ההתנתקות מרצועת עזה. לא היה צריך להיות גאון צבאי כדי להבין שיישובי עוטף עזה ייהפכו לחזית קו האש ואשקלון תטווח ברקטות. אזהרתו של הרמטכ"ל דאז משה בוגי יעלון "ההתנתקות תעניק רוח גבית לטרור" הייתה הגיונית. אך האם מישהו העלה בדעתו שרוב תושבי ישראל ייאלצו לרוץ מידי יום להסתתר במקלטים? שהמחבלים יקבעו את סדר היום של מיליוני אזרחים? שהחמאס יהפוך לכוח צבאי המאיים כפשוטו על יישובים שלמים?

קצין צה"ל במנהרה שחפרו אנשי חמאס בגבול עזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
בישראל ניסו בתחילה לשכנע ש"לא הופתענו מהיכולות", "ידענו על המנהרות"/AP

ובכן, יש רק דוקטרינה צבאית-מדינית אחת שחזתה זאת במדויק. היא הוגשה כמה פעמים בעשור האחרון במסמך מפורט לראש הממשלה ושריו וקודמיהם בתפקיד, והתפרסמה בכפולות-עמודים בעיתונים הגדולים בישראל ובשלטי החוצות. לדוקטרינה הזאת קוראים "תורת ישראל". זוהי הלכה אחת בשלחן-ערוך חלק אורח חיים סימן שכ"ט, הקובעת בבהירות ובפשטות, כי כל נסיגה מכל שטח שבשליטת ישראל הקרוב לגבול – היא סכנת קיומית לכל התושבים שבתוך גבולות ישראל, בלשון ההלכה בשלחן-ערוך "שמשם תהא הארץ נוחה ליכבש בפניהם". זאת, גם אם הנוכרים שמעבר לגבול אינם מביעים רצון לתקוף או לכבוש. ההלכה אומרת תובנה הגיונית ופשוטה: כל מטר שישראל איננה שולטת בו בעצמה על-ידי אנשיה, הוא עוד עמדת לחימה, עוד מקור כוח ועוד בסיס צבאי לאויב, שיגביר עשרת מונים את כוחו ויכולותיו, ולכן גם את תאבונו, לכבוש עוד ועוד שטחים.

כשפרסמנו, חברי קונגרס הרבנים "פיקוח נפש", את פסק הדין המבוסס על הלכה זו בשולחן ערוך, ציטטנו בפסק הדין לגבי המציאות העכשווית את אותם המילים בהלכה: "משם תהא הארץ נוחה להיכבש לפניהם". אפילו אנשי ימין מובהקים פקפקו בקביעה זו: "נכון, ייתכן שהנסיגה תחזק את הטרור, אבל 'נוחה הארץ להיכבש לפניהם'? וכי הם חושבים להתמודד צבאית מול צה"ל ולכבוש יישובים בישראל?" והנה בשבועות האחרונים, לאחר הנס של גילוי המנהרות ההתקפיות, מודים כבר רבים בדרג המדיני והצבאי שמשמעות המנהרות היא יכולת כיבוש, פשוטו כמשמעו, של יישובים שלמים, חלילה. אם באמצעות שביית מאות בני ערובה או באמצעים אכזריים אחרים (היו לא תהיה).

באוזניי שמעתי משר בממשלה שלולא התפתחות האירועים ה"מקרית" (שבאמת אינה אלא "ניסית"), היו "מורידים את ישראל על הברכיים, באותה מידת איום קיומית כמו ביומיים הראשונים של מלחמת יום-כיפור". אותן מנהרות איומות נחפרו מהשטחים מהן הסיגה ישראל את שליטת צה"ל – "משם תהא הארץ נוחה ליכבש בפניהם"!

רבני םיקוח נפש נפגשים עם אריאל שרון. פיקוח נפש,
ראש הממשלה אריאל שרון מקבל את פסק הדין של איסור מסירת שטחים/פיקוח נפש

אנו, מאות רבני ישראל החתומים על פסק-הדין, פרסמנו זאת שוב ושוב במשך 22 השנים האחרונות מעל כל במה אפשרית, ו"רדפנו" אחרי כל שר וחבר-כנסת שיאות לשמוע את אזהרת התורה. לאורך השנים הושמצנו בתקשורת כ"מסיתים" הפוגעים בשלטון החוק, ממעיטים בכוחו של צה"ל, ומידי פעם איימו להפסיק את משכורותיהם הרבנים ה"מתערבים בפוליטיקה". לתדהמתנו, לא רק ראשי הממשלה והשרים התעלמו מאזהרת ההלכה, אלא גם חלק מהח"כים שומרי המצוות התייחסו בזלזול ובהתעלמות. חלק מהיומונים החרדיים הנפוצים ביותר סירבו לפרסם את מודעות "אזהרת התורה", אף שחתמו עליהן גדולי האדמו"רים וראשי הישיבות, בהם גם חברי "מועצות גדולי התורה". תמורת הבטחות לתקציבים לישיבות (אוי לאותן ישיבות) סייע מיעוט בקרב הח"כים החרדיים להעברת תוכנית ההתנתקות.

כיו"ר קונגרס הרבנים "פיקוח נפש", התראיינתי רבות בתקופות ההסכמים והנסיגות, והבאתי את דעת התורה החוזה בדיוק את הסכנה הגדולה וההתעצמות האדירה של האויב שיביאו הנסיגות. מעצבי דעת הקהל שבתקשורת נהגו ללעוג ולגחך כשאמרתי שהשטח ממנו תיסוג ישראל ישמש לעמדה צבאית משופרת נגדנו. "אתה חושב שאתם הרבנים מבינים טוב יותר את המצב הביטחוני מקובעי המדיניות היושבים בקבינט"? מדינאים בכירים שבפניהם מחינו כנגד מדיניות הנסיגות היו מחייכים: "אתם הרבנים לא מכירים את כוחו של צה"ל... אם רק יעזו בעזה לשלוח טיל אחד או להוציא פיגוע אחד, בעשר דקות אנחנו 'גומרים' אותם. אל דאגה..." הרבנים התחננו בפניהם בבכי לשקול שוב ולנסות להבין את גודל הסכנה כפי שרואה אותה ההלכה. מדוע באנו ואין איש, קראנו ואין עונה?!

עשן מיתמר בשמי עזה אחרי תקיפת צה"ל. 9 באוגוסט 2014. AP
עוד הפצצות על בנינים ריקים ועוד התחמשות באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לא יועילו לשיקום ההרתעה הישראלית/AP

אך המדהים והמפחיד ביותר הוא, שההכחשה נמשכת במלוא העיוורון. גם אחרי 67 חללים, ה' יקום דמם, והתרסקות כוח ההרתעה הישראלי עד עפר, ממשיכים הדיבורים ש"אין לנו מה לחפש בעזה", וכל ה"תקווה" היא שראש המחבלים אבו-מאזן "יואיל" להיענות ולשלוט בעזה ובמעברים. ממשיכים לסמוך על פיתוחים טכנולוגיים להגנה על יישובי ישראל, ולהגיע להסדרים מדיניים עם אויבים או "ידידים" מפוקפקים. הדרישה הישראלית לפירוז עזה מנשק, הפכה כבר מזמן לבדיחת השנה.

תורת ישראל, המדריך הנצחי לחיי היהודי שבזכותו שרד עם ישראל את כל התלאות והתהפוכות, קובעת את הפתרון היחיד לשמירה על תושבי ישראל מפני המפלצת החמאסית: שליטה מלאה על ידי ישראל עצמה וחיילי ישראל עצמם, בכל השטח הנדרש להבטחת הביטחון. בלי אמון באף גורם זר ובהסדרים מדיניים, שרק מגבירים בעצמם את הסכנה.

עוד הפצצות על בנינים ריקים ועוד התחמשות באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לא יועילו לשיקום ההרתעה הישראלית. תעשה זאת רק הצהרה ישראלית שלעולם לא ידובר עוד על נסיגה או העברת שליטה מכל סוג שהוא לידיים זרות, ומעתה ישראל תגן בכוחה שלה בתקיפות וללא כל משא ומתן על כל תושביה וגבולותיה. אימוץ "דוקטרינת התורה לשלום ובטחון", וקביעת סימן שכ"ט בשלחן ערוך במדיניות הביטחון של ישראל, היא היחידה שתחזק את ביטחוננו ותחליש את אויבינו. רק כך נזכה ל"ונתתי שלום בארץ ... וישבתם לבטח בארצכם".

הכותב הינו יו"ר קונגרס הרבנים "פיקוח נפש" ושליח הרבי מלובביץ' בתל אביב

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו

המאמרים המתפרסמים במדור אג'נדה משקפים את עמדת הכותבים בלבד

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully