וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדול הפוסקים המוסלמים שיודע תנ"ך יותר מכולנו

ד"ר נסיה שמר אוניברסיטת בר אילן

26.8.2013 / 9:00

השיח' קרדאוי מגלה בקיאות לא רק בתנ"ך, אלא גם במדרשים. הוא מוכיח מהכתוב כי אברהם לא היה הבעלים של הארץ. הצצה למוחו של השיח' המשפיע ביותר בעולם המוסלמי בימינו

עקדת יצחק. נחלת הכלל/ לאוראנט לה-הייר, צילום מסך
עקדת יצחק, ציור של לורן דה להיר/צילום מסך, נחלת הכלל/ לאוראנט לה-הייר

איך רואה העולם המוסלמי את הסכסוך הישראלי- פלסטיני? מה חושבים אנשי דת בכירים בעולם הערבי על היהודים וישראל? בשורות הבאות נציג את דעתו של השיח' הבכיר והמשפיע ביותר בעולם המוסלמי בימינו. השיח' יוסף אלקרדאוי בן ה-87, המכהן כראש האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים. מהווה מקור סמכות דתית למאות מיליוני מוסלמים ברחבי העולם. עשרות ספריו מופצים בעולם בכל השפות, נאומיו ופסקי ההלכה שלו משודרים בערוץ אלג'זירה בשידור ישיר. ועוד לא דיברנו על רשת אתרי האינטרנט שלו. הצצה למוחו, אם כן, מהווה הצצה למוחם של מאות מיליוני מוסלמים ברחבי העולם.

דעותיו של השיח' על היהודים ועל מדינת ישראל אינן סובלניות בלשון המעטה. השיח' הוא גדול שונאיה של מדינת ישראל בעולם האסלאם הסוני. הוא רואה את הסכסוך הישראלי- פלסטיני כסכסוך פוליטי, שכן היהודים כבשו אדמה מוסלמית, אך לא רק פוליטיקה מעורבת כאן. לדעתו יש שורשים ארוכים לסכסוך, המגיעים עד למערכת היחסים הסבוכה של אברהם אבינו עם שתי נשותיו הגר ושרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האם כאן החל הסכסוך? גירוש הגר. ציור של גוסטב דורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כידוע, שרה הייתה עקרה וכאשר נואשה מפרי בטן, נתנה את שפחתה הגר לאברהם וזו ילדה לו את ישמעאל. כשישמעאל היה בן 13 נולד יצחק ואז פקדה שרה על אברהם לגרש את הגר וישמעאל. לפי הגרסא המוסלמית של הסיפור, הגר וישמעאל הלכו במדבר והגיעו למכה. אברהם שהתגעגע מאוד לבנו הלך לבקר אותו, ובאחד מהביקורים האלו יסד יחד איתו את הכעבה שבמכה כבית תפילה לאל האחד. אברהם היה המונותיאיסט הראשון והערבים הם צאצאיו מבנו ישמעאל.

דמותו של אברהם והבטחת אלוהים לו: "לזרעך נתתי את הארץ הזו", מספקת השראה גם לטיעונים תיאולוגיים בסכסוך הישראלי פלסטיני. הזכות על ארץ ישראל שהוענקה לבני ישראל בתנ"ך שימשה כטיעון עיקרי של התנועה הציונית. כך למשל, כאשר נשאל בן גוריון בוועדת פיל, מדוע הוא, שנולד בפולין, תובע בעלות על ארץ ישראל, תוך נישול תושביה הערבים, ענה בן גוריון: "התנ"ך הוא המנדט שלנו. ארץ ישראל היא מולדתו של העם העברי."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגר וישמעאל במדבר. ציור של גוסטב דורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתנ"ך נזכרים שלושה מקומות שאומרים עליהם חז"ל: "אין אומות העולם יכולים לומר גזולים הם בידכם", שכן התנ"ך מתאר בפירוט את קנייתם בכסף על ידי אבות האומה. שלושת המקומות הם: מערת המכפלה, אותה קנה אברהם מעפרון החיתי, מקום המקדש שקנה דוד מארונה היבוסי וקבר יוסף בשכם שקנה יעקב משכם בן חמור. השיח' קרדאוי מגלה בקיאות רבה לא רק בפשט התנ"ך, אלא גם במדרשים, וטוען כלפי סיפור קניית מערת המכפלה, שדווקא אקט הקניה מוכיח את חוסר הבעלות של אברהם על הארץ. הרי אלוהים הבטיח לאברהם את כל הארץ, ואנו רואים שכאשר מתה שרה לא הייתה לו אפילו חלקת קבר כדי לקבור אותה. אברהם נאלץ לקנות לה חלקת קבר. "היש אדם שקונה את רכושו שלו"?, שואל השיח' ומשיב: "אדם אינו קונה את רכושו וזה מוכיח שאברהם לא היה הבעלים של אפילו סנטימטר אחד בארץ. גם בניו אחריו יצחק ויעקב לא היו הבעלים של הארץ, ויעקב וכל משפחתו, אף עזבו אותה וירדו למצרים".

השייח יוסוף אל קרדאוי. רויטרס
השייח יוסוף אל קרדאוי/רויטרס

השיח' קרדאוי ממשיך ומתפלפל:" אתם היהודים, טוענים שהארץ שלכם מכיוון שאתם מזרעו של יצחק, אך האם שכחתם שלאברהם היו שני בנים? וכי בנו הבכור היה דווקא ישמעאל? באיזו זכות נישלתם את ישמעאל מחלקו בירושה? כן, אתם אוהבים לומר, שיצחק היה בנה של שרה, הגבירה ואילו ישמעאל היה בנה של הגר, השפחה. אם אכן בני שפחות מופלים לרעה, ברצוני להזכיר לכם, שליעקב היו ארבע נשים: רחל ולאה הגבירות, שנתנו את שפחותיהן, בלהה וזלפה, ליעקב כדי שיוליד מהן בנים נוספים. חצי מעם ישראל הם, אפוא, בני שפחות ובכל זאת הם מהווים חלק אינטגרלי מעם ישראל ואינם מופלים לרעה. אינכם יכולים להתכחש לכך"

בחברה הישראלית של ימינו, הפוסט ציונית ופוסט יהודית, טיעונים כאלו נשמעים הזויים. אך מעניין לראות שבעיני שכנינו, ובמיוחד לאחר האביב הערבי או החורף האסלאמי, טיעונים אלו הם לב ליבו של הסכסוך.

ד"ר נסיה שמר, היא מרצה במחלקה ללימודי המזה"ת של אוניברסיטת בר אילן

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully