וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה מדעי: יש אלוהים

חוקרים מארה"ב הודיעו השבוע כי גילו תגלית שמאששת את תיאוריית היווצרות היקום. פרופסור נתן אביעזר מבר אילן, מסביר מדוע הגילוי המרעיש, הוא צעד נוסף להוכחת אימות התורה

ערפילית הטבעת. נאס"א, אתר רשמי
ערפילית הטבעת/אתר רשמי, נאס"א

הנה, הכל באמת התחיל מסיפור הבריאה. יש אלוהים! כך יכלו השבוע לומר מיליוני מאמינים לאחר שחוקרים אמריקנים ממרכז הרווארד-סמיתסוניאן לאסטרופיזיקה באוניברסיטת הרווארד מצאו עדות מפתיעה ל"גלי גרביטציה", עדות שאיששה את תאוריית המפץ הגדול והיא שהיקום אכן נברא. לדברי החוקרים, הגילוי של אותם "גלי גרביטציה" עשוי לאשש את חלקה האחרון של תיאוריית היחסות הכללית של אלברט איינשטיין ולעזור לחוקרים להבין כיצד נוצר היקום.

"תאוריית המפץ הגדול מאשרת שהיקום אכן התחיל במעשה בריאה, בדיוק כמו שכתוב בפסוק הראשון של ספר בראשית. הקביעה בתורה שהיקום התחיל במעשה בריאה אינו עוד עניין של אמונה, לא עוד בגדר היפותזה תיאולוגית - בריאת היקום הפכה להיות עובדה מדעית מוגמרת. וכיום לא ניתן לקיים דיון בעל ערך מדעי בקוסמולוגיה מבלי שבריאת היקום תתפוס בו מקום מרכזי."

כך אומר פרופסור נתן אביעזר, לשעבר ראש המחלקה לפיזיקה, באוניברסיטת בר-אילן. אביעזר משמש כפרופסור אורח באוניברסיטת לידס שבאנגליה וחיבר 140 מאמרים מדעיים בתחום הפיזיקה של המצב המוצק. מעבר למחקר המדעי, עוסק אביעזר מזה שנים רבות בקשר שבין תורה ומדע וחיבר שלושה ספרים בנושא.

העיקר בספריו והרצאותיו הוא שהאמונה בתורה אינה נוגדת את החשיבה הרציונלית. ההיפך הוא הנכון. אביעזר מוכיח כי הממצאים המדעים העדכניים מסייעים בהבנת פסוקי תורה רבים ותורמים לחיזוק האמונה. גילויים רבים בזמן אחרון וביניהם הגילוי האחרון, אישרו את מה שכתוב בתורה כפשוטו. בשיחה עם וואלה! יהדות, מסביר פרופסור אביעזר על הגילוי החדש והמסעיר ועל אישורו את הכתוב בתורה.

נתן אביעזר. דוברות אוניברסיטת בר אילן,
פרופסור נתן אביעזר/דוברות אוניברסיטת בר אילן

כמעט כל אחד שואל את עצמו במשך חייו את השאלה הגדולה - מאין הופיע היקום?

"תשובה לשאלה זו יש בפסוק הראשון של ספר בראשית: 'בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ'", עונה אביעזר וממשיך בהסברו, "המונח 'שמים וארץ' הוא ביטוי תורני עבור הקוסמוס, דהיינו היקום כולו. במילים אחרות, כתוב בתורה שהיקום התחיל במעשה הבריאה, כנראה בריאה יש מאין.

אבל במשך דורות נחשבה קביעה זו כבלתי אפשרית מבחינת המדע?

"נכון, משום שהיא סותרת את חוק שימור המסה והאנרגיה - החוק שקובע ש"יש" אינו יכול להיווצר מ"אין". לכן אימצו המדענים את ההנחה שהיקום הוא נצחי וכך נפטרו מן הצורך להסביר את היווצרותו. הקביעה בספר בראשית כי היקום התחיל במעשה הבריאה הייתה לסלע מחלוקת בין התורה והמדע לאורך שנים רבות"

וכיום?

"כיום פני הדברים השתנו. במהלך המאה העשרים, היינו עדים לפרץ חסר תקדים של גילויים מדעיים, בייחוד בתחום הקוסמולוגיה, ענף המדע שעוסק בהתחלת היקום והתפתחותו שנקרא כיום "תאוריית המפץ הגדול" הנתמכת על ידי ראיות מדעיות רבות. אך תאוריה זו הניבה שאלות רבות לגבי אמתותו".

הטלסקופ הענק BICEP בקוטב הדרומי קלט הדים מהמפץ הגדול. מרץ 2014. האתר הרשמי של אוניברסיטת הרווארד, אתר רשמי
המתקן BICEP2 בקוטב הדרומי/אתר רשמי, האתר הרשמי של אוניברסיטת הרווארד

לפני שלושים שנה, כשתאוריית המפץ הגדול הביאה לשאלות רבות, הצליחו מדענים לפתור אותם על-ידי רעיון מדעי חדש שנקרא "אינפלציה". לפי רעיון זה, מיד אחרי היווצרות היקום, התפשט העולם פי מיליארד, מיליארד, מיליארד וכל זה תוך זמן קצר ביותר. "רעיון האינפלציה" אמנם ענה על כל השאלות לגבי תאוריית המפץ הגדול אך לא היה לו שום תמיכה ניסויית והוא נשאר שנים רבות כהשערה. משום שלפי רעיון זה, צריכים להתקיים גלים מיוחדים בקוסמוס שנקראים גלי גרביטציה. למרות חיפוש אינטנסיבי, לא הצליחו לגלות את הגלים האלו משום שהם חלשים מאוד.

בימים אלו התבשרנו על גילוי ראשון של גלי גרביטציה בשימוש טכניקות חדישות ומכשירים מיוחדים על-ידי קבוצת מחקר מאוניברסיטת הרווארד בראשיתו של פרופ' ג'ון קובץ. גילוי זה חשוב משום שזאת הפעם הראשונה שנמצאים סימנים ברורים של גלי גרביטציה לאחר שנים של חיפוש.

בנוסף, גילוי זה מאשר את הרעיון של אינפלציה והופך אותו מהנחה לתאוריה מדעית הנתמכת בעובדות. והאישור של רעיון האינפלציה מאשש את תאוריית המפץ הגדול. לאור כל הסיבות האלו, קל להבין את התלהבות הקהילה המדעית על גילוי חשוב זה. מי שעוד הצטרף להתרגשות המדענים, הם אנשים מאמינים.

ערפילית עין החתול. נאס"א, אתר רשמי
ערפילית עין החתול/אתר רשמי, נאס"א

למה מתכוונים הקוסמולוגים כאשר הם משתמשים במושג 'בריאה'? מה בדיוק נברא?

"המדענים גילו כי היקום התחיל בהופעתו הפתאומית של פרץ אור עצום, המכונה על-ידי מדענים 'כדור-האור הקדום' אבל יש לו שם פופולרי 'המפץ הגדול' ולכן זה שם התאוריה".

גילוי כדור-האור הקדום עונה על שאלה נוספת?

"בהחלט, כתוב בתורה ביום הראשון של הבריאה: "ויאמר אלוקים, 'יהי אור', ויהי אור". כתוב ביום הראשון "ויהי אור" בזמן שלא היה לא שמש, לא ירח, לא כוכבים, לא בני אדם ולא כל מקור אור שמוכר לנו. לכן, עלתה שאלה במהלך השנים להסביר את האור המוזכר ביום הראשון. השאלה הזו נשארה פתוחה במשך אלפי שנים.

ועכשיו יש תשובה?

"תאוריית המפץ הגדול קובעת שהיקום התחיל בהופעתו הפתאומית של פרץ אור עצום, בדיוק כמו שכתוב בתורה. במילים אחרות, התורה אינה מדווחת על שתי בריאות ביום הראשון של הבריאה, בריאת היקום ובריאת האור. אלא, בריאת האור היא היא בריאת היקום, בדיוק כמו שכתוב בתורה".

לפרופסור אביעזר חשוב להדגיש כי ההתאמה המושלמת בין תיאור הבריאה כפי שהוא מופיע בספר בראשית לבין תיאור הבריאה על ידי המדענים אינה מוכיחה שהתורה נכתבה באצבע אלוקים, ובוודאי שאינה מוכיחה את קיום האלוקים.

"עניינים אלו שייכים לתחום האמונה" אומר אביעזר, "אבל עם כניסתנו למאה העשרים ואחת, אין על האדם המאמין לבחור בין קבלת התאוריות המדעיות העדכניות ביותר לבין קבלת התיאור התורני של בריאת העולם. כל הקוסמולוגים המובילים דנים היום בבריאת העולם, ואילו פסוקי ספר בראשית דנים בבורא העולם. אולי המדע והתורה מתייחסים שניהם לאותו נושא. המדען המאמין החי בדורנו זוכה לקורת רוח רבה בעבודתו המדעית.

נאס"א: גילינו 715 כוכבי לכת חדשים. צילום מסך
נאס"א: גילינו 715 כוכבי לכת חדשים/צילום מסך

לפני עשורים ספורים בלבד, לא הייתה קיימת ההתאמה בין המדע לאמונה. הרב יוסף דוב סולוביצ'יק מתייחס במאמרו המפורסם "איש האמונה הבודד", לסתירות שהיו בימיו בין התורה לבין המדע. המילה "בודד" בכותרת המאמר באה לתאר את תחושתו של האדם המאמין החי בעידן בו מככב המדע בתפקיד מרכזי. וכך כותב הרב סולוביצ'יק:

"אני בודד, כי אני איש אמונה, אשר המיר את התבונה באמונה. איש האמונה, כמוני, חי על-פי תורה, שומר אמונים לחזון אשר הגשמתו אי-אפשר לחזות במידה כלשהי של הסתברות, ולא כל שכן וודאות. מה יכול איש כזה לומר לחברה אשר בה הנימוקים המעשיים של השכל דחקו זה מזמן את הטעמים הרגשניים של הלב?"

כיום, כעבור פחות מיובל שנים, מדענים מכל תחומי המדע משתמשים באותן הגדרות ובאותם מטבעות לשון של 'איש האמונה'. כשאני שואל את פרופסור מה לדעתו יהיה הגילוי המדעי שיוכיח את קיום האלוהים הוא עונה: "אין גילוי שיכול להוכיח את זה. זה עניין של אמונה".

ובכל זאת?

"כיום אין גילוי מדעי שתיבת נוח באמת התרחשה, אולי כשיגלו את זה, יהיה עוד משהו שיחזק את האמונה".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully