וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אבא היה רפורמי יותר ממה שחושבים"

25.5.2014 / 8:00

היא הייתה אורתודוקסית שהפכה לרפורמית. אם הבן שלה יתחתן עם גויה היא לא תתנגד. היא מתגעגעת לאבא שלה וקשה לה לדבר עליו. נשמה, הבת של הרב שלמה קרליבך מדברת על הכל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשמה קרליבך ובן זוגה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שנה מלאת תהפוכות עברה על נשמה קרליבך – הבת של הרבי המרקד. בשנה זו הספיקה הזמרת להתגרש מאבי שני ילדיה, להודיע במכתב שעורר סערה רבה ביהדות האורתודוקסית על הצטרפותה באופן סופי אל הקהילה הרפורמית ולהתכרבל בזרועות המוזיקאי ג'וש נלסון - חבר בקהילה הרפורמית בניו יורק, אותו הכירה לפני יותר מעשרים שנה.

לצד הזוגיות שנרקמה בין השניים, מופיעים השניים בחודשים האחרונים יחד ובקרוב מוציאים פרי בטן ראשון בדמות אלבום שירים "סול דוטר" (בת הנשמה), פרפראזה למחזמר "סול דוקטור" שעלה השנה בברודווי, המספר על אביה, הרב שלמה קרליבך ובו שיריו בעיבוד משלה.

בימים אלו מבקרת נשמה בישראל להופעה שתתקיים הערב בירושלים - "שרות ירושלים". יחד עם בן זוגה, במופע שבו מיטב המשוררות הירושלמיות חוברות יחד לערב של שירת נשים. בראיון מיוחד לוואלה! יהדות היא מוכנה לדבר על הכול, למעט על זיכרונותיה האישיים שנשארו לה מאביה. "נתתי את כל כולי לקהילה, את המוזיקה שלי, את האישיות שלי ואת האהבת ישראל שיש בי", מסבירה קרליבך ואומרת, "אני רוצה להשאיר לעצמי משהו אחד שהוא רק שלי".

כנסו לוואלה! יהדות ותמצאו שם:
הרב קרליבך: הרבי שמת חסר כל - בגלל האהבה
הרבי עם האנרגיות של הרוקנרול
הסבא שהשיב את נכדתו המוסלמית ליהדות
המרוץ העצוב לנשיאות של רובי ריבלין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוציאים אלבום חדש/מערכת וואלה!, צילום מסך

על הקהילה האורתודוקסית ממנה התנתקה והפכה באחת ל"מוקצה" בעיני רבים, יש לה הרבה מה לומר. "במשך שנים רבות לא הרגשתי שייכת, לא אפשרו לי להשמיע את קולי", מספרת נשמה שלאחר מותו של אביה החלה להופיע, "כדי שמורשתו ושיריו לא יישכחו", אבל לדבריה הציבור האורתודוקסי אליו היא הרגישה באותם ימים שייכת לא נתן לה לבטא את עצמה בחופשיות. "כשבאתי להגיד קדיש על אבי הסתכלו עלי כאילו אני משוגעת, במקומות רבים הפכתי ללא רצויה ואת הביטוי השגור 'קול באישה ערווה' שמעתי פעמים כה רבות עד שפתאום מצאתי את עצמי שנה שלמה בלי שהלכתי אפילו פעם אחת לבית הכנסת להתפלל, אפילו לא ביום כיפור", היא מדגישה.

תוך כדי התנתקותה האיטית מהקהילה הדתית היא החלה להתגעגע לאלוהים ולאווירה הקהילתית שאפיינו את חייה. "פגשתי אדם חבר בקהילה הרפורמית בניו יורק שלא הכיר אותי, את עיסוקי ואת אבי והזמין אותי להגיע ולהתרשם. כבר ברגע הראשון שנכנסתי הרגשתי אחרת, פתאום התחברו אלי כאדם, כאישה וכזמרת, קיבלתי הערכה ואהבה והכנסת אורחים עם לב וחיוך רחב והתחברתי מיד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב שלמה קרליבך/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך אבא היה מקבל זאת?

"אבא היה הרבה יותר רפורמי ממה שאנשים חושבים. הוא היה איש של שינויים וזה הרפורמה האמיתית. הוא עבר מהישיבה להיפיות כדי לחבר את עם ישראל וזה מה שהרפורמים עושים היום - מחברים בין כל כך הרבה סוגים של יהודים שאין להם שום סיכוי לקבל צ'אנס ביהדות האורתודוקסית", אומרת קרליבך ומוסיפה, "לאבא לא היה אכפת מי אתה ומה הרקע שלך, הוא היה כל כך שמח אם יהודי שלא היה לו שום קשר ליהדות מגיע לבית הכנסת להתפלל. המורשת שהוא השאיר שאנחנו נהיה טובים אחד לשני, לאהוב כל אדם באשר הוא ואני בטוחה שהוא היה מחבק ומקבל אותי באותה אהבה כמיקודם".


ואת?

"אני הולכת בדרך שלו לגמרי כי זאת האמת. עצם העובדה שעשרים שנה לאחר מותו יש היום קהילות שלמות שלומדות את התורה שלו, מתפללות עם הניגונים שלו, רואות בו מורה דרך וזה רק גדל משנה לשנה, מראה שהדרך שלו הייתה אמיתית ואנחנו כבני אדם זקוקים לאהבה הפשוטה הזאת – אהבה טהורה לכל אדם. כל כך הרבה יהודים חזרו לכור מחצבתם בגללו", אומרת נשמה בהתרגשות ומוסיפה מהורהרת, "בשנים האחרונות לחייו ראיתי שאבא שלי היה עצוב בגלל האכזריות והנידויים שיהודים מהקהילה האורתודוקסית בה הוא חי נהגו בו. סבלתי איתו יחד רק בגלל שהוא העז להיות שונה".

"אנשים כועסים עלי ואני כל הזמן נשאלת על כך ששיניתי את דרכי, אבל בסופו של דבר כולנו יהודים, זה מה שקובע ואני חיה בשלום עם עצמי", אומרת נשמה ומציינת, כי להבדיל ממה שאנשים חושבים על התנועה הרפורמית, ישנה התחדשות בקהילה בשנים האחרונות ויש השתוקקות ליהדות, לתורה ולרוחניות. "היום הקהילה פועלת למען יצירת גשר בין כל עם ישראל - עם יהודי אחד ולא פלגים ושבטים בו יש הכרה והזדמנות לגברים ונשים כאחד. לדבריה, העולם היהודי האורתודוקסי חייב להבין ש-80% מהיהודים באמריקה חיים בנישואי תערובת. "מה הם עושים למענם?" היא תוהה, "לרפורמים יש את התשובות הטובות ביותר כרגע וזה לקרב כל יהודי באשר הוא ולא משנה מה הרקע שלו".


ובישראל, יש הכלה גדולה יותר מבעבר?

"לא הייתי פה כמה שנים ואני לא נמצאת פה מספיק זמן כדי לענות אבל בישראל יש ערבות הדדית ואכפתיות שאין בשום מקום אחר בעולם", מבהירה נשמה ומספרת כי חרוט במוחה זיכרון מילדותה על תאונת דרכים אליו הייתה עדה, "כל המכוניות עצרו ונהגים רבים יצאו לסייע ולהזעיק עזרה. בארה"ב בחיים זה לא היה קורה, שם כולם היו ממשיכים לנסוע כאילו כלום לא קרה", אומרת בגאווה ישראלית.

את רוצה שהבנים שלך יתגייסו לצה"ל?

"במידה והם ירצו להתגייס אעודד ואתמוך בכך, גם משום שיש בזה הזדמנות לתרום למען העם היהודי וגם כי אני חושבת שלכל הורה יש את החובה לתמוך ולסייע לילדים להגשים את החלומות שלהם, גם אם זה משהו שלא תמיד נוח". לדבריה, גם במידה ובנה יביא לביתה בחורה לא יהודייה בעוד כמה שנים, היא תקבל זאת ותכבד את ההחלטה. "להורה אין את הזכות להחליט על ילד בוגר ואני לא יכולה לשנות אף אחד. אנחנו רק יכולים לכוון אל הדרך שאנחנו רוצים. אני רוצה שהם יאהבו את היהדות ויתחברו אליה ואני מלמדת אותם על שבת, על אלוהים ולאהוב כל אדם. זאת היהדות בעיני".

למה את הכי מתגעגעת?

"לאבא שלי ולילדות שלי, לא היו לי אז בעיות. אבא שלי היה כמו מטריה גדולה בשבילי ואני מתגעגעת לאותם ימים".

תבחרי שיר אחד מכל הרפרטואר של רב שלמה קרליבך שאת הכי אוהבת?

"אפשר שניים?", שואלת נשמה בחיוך, "זוהי משימה מאוד קשה", מציינת וחושבת עוד מספר רגעים. "מאוד אוהבת את השיר 'ממקומך מלכינו' ואת כל השאר", מוסיפה בקריצה.

מה החלום שלך?

שתהיה גאולה בעולם. שלכל בן אדם בעולם תהיה היכולת לחיות באהבה ובמקום משלו. זה המשיח, משיח זה אנחנו בעצמנו".

נשמה קרליבך היא?

"עדיין מחפשת אבל במקום הנכון".

נשמה קרליבך תופיע היום - יום ראשון, 25.5.14, בשעה 20:00, במתחם התחנה הראשונה, רח' דוד רמז 4 ירושלים. באירוע של 'מכון שכטר' למדעי היהדות. הכניסה חופשית

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully