וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב ריסקין: חייבים להיות נישואים אזרחיים בישראל והחוק היהודי אינו עומד בניגוד לאפשרות הזו

שבתאי בנדט

28.7.2013 / 10:54

הוא לא מאמין ברבנות ראשית כופה ומרגיש מושתק על ידי רבנות ראשית כזו, אסור שתהיה כפיה דתית בישראל. וכמו שלמד מהרב סולובייצ'יק: אם זו כפיה זו לא פעולה דתית".

לקראת הבחירות לרבנים הראשיים של מדינת ישראל ובעיקר לאור ההתמודדות הקולנית בין חלק מהמתמודדים ומעמדה של הרבנות הראשית עולה ביתר שאת השאלה האם יש לרבנות בכלל הצדקה.

בהתבטאות חריגה ביותר, בוודאי מפי דמות רבנית אורתודוקסית, נשמע הרב שלמה רסקין, רבה של אפרת, יוצא כנגד הרבנות הראשית וכנגד הכפייה שהיא מובילה בנושאי דת בישראל. בנוסף אומר רסקין כי חובה לשנות את החוק ולאפשר נישואים אזרחיים במדינת ישראל.

הדברים נאמרו בכנס של ארגון הקהילות היהודיות באמריקה (AJC), ארגון המקדם אינטרסים יהודיים באמריקה, ישראל וברחבי העולם, שהתקיים בווישנגטון די סי בחודש שעבר.

במהלך הדיון, שהתקיים בין מנכ"ל עמותת חדו"ש אורי רגב והרב רסקין התייחס רסקין למצבה של הרבנות בישראל ואמר בין השאר, "אני לא מאמין ברבנות ראשית כופה. אם אתם מרגישים שאתם מושתקים על ידי רבנות ראשית כזו, גם אני מרגיש מושתק על ידי רבנות ראשית כזו. צריך להיות מקום לרעיונות ולערכים שונים. לא יכול להיות שום סוג של כפיה דתית בישראל. מורי רובי הרב סולובייצ'יק אמר שכפיה דתית זה אוקסימורון. אם זו כפיה זו לא פעולה דתית".

בהמשך התייחס רסקין להשפעה הקשה של החרדיות על היהדות. "החרדיות בישראל שינתה את היהדות המקורית בהיקף גדול בהרבה ממה שהתנועה הרפורמית שינתה את היהדות במהלך השנים. הם (החרדים ש.ב.) שינו את המהות והלב של היהדות. אחד הדברים שהם שינו יותר מכל זה הפלורליזם היהודי וזה חשוב מאוד. ולצערי הפלורליזם הזה אני מאוד גאה בו, אני מאמין בכל ליבי שהוא חשוב להלכה כדי לשמור על העם היהודי. אבל תנו לי לומר זאת בצורה הברורה ביותר, ישראל יותר מידי חשובה בשביל להיות המדינה של היהדות האורתודוקסית בלבד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב שלמה ריסקין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך הדיון שעלה נושא הנישואים האזרחיים גם הרב רסקין שמוכר כליבראלי הפתיע ואמר שצריך לשנות את החוק ולאפשר נישואים אזרחיים במדינת ישראל.

"אין סיבה הגיונית לכך שכולם חייבים להתחתן על פי החוק האורתודוקסי היהודי. בהחלט יכולים לחיות ביחד כבעל ואישה על פי כל טקס שהם רוצים, בלי כל התערבות ובלי כל קושי. חייבים להיות נישואים אזרחיים בישראל והחוק היהודי אינו עומד בניגוד לאפשרות הזו. צריך לשנות חוק אחד והוא שיוכלו להיות נישואים אזרחים".

על פי ההלכה היהודית המקובלת על האורתודוקסיה נישואים אזרחיים הם סדין אדום. רסקין הוא לא הראשון שדיבר על כך, הקדים אותו הרב הראשי הספרדי הקודם, הרב בקשי דורון, שאמר כבר בשנת 2004 כי אין ברירה אלא לאפשר זאת.

השוני בין השניים הוא בכך שבקשי דורון אמר זאת כלפי אזרחי המדינה מכח חוק השבות אך לא מוכרים כיהודים על פי ההלכה ואלו רסקין דיבר על כך באופן גורף ומלכתחילה.

כפי שהתפרסם בעבר בכלי התקשורת הרב בקשי דורון דיבר בכנס של תנועת צהר, העוסקת בין השאר בתחום הנישואים. לדבריו "היום ממילא כל אחד מתחתן לפי ראות עיניו. החוק הזה היה חשוב מאוד בשעתו, אבל היום הוא מנוטרל לגמרי ורק יוצר שנאה".

לדבריו הסיבות שהובילו אותו למסקנה זו קשורות לעובדה שהחוק המחייב נישואים במדינת ישראל רק על פי ההלכה אינו מספק תשובה ליותר ויותר אזרחים שעל פי ההלכה מוגדרים כחסרי דת וממלא רבים שנמצאים במצב זה עוקפים את החוק ונישאים בחו"ל ובארץ בדרכים שונות.

הרב הוסיף ואמר שהחוק מטפח שנאה והווה את הביטוי המרכזי לכפייה דתית בעיני החברה הישראלית. עוד הוסיף בקשי דורון כי רק חלק קטן מהעולים יעברו תהליך גיור ולא ניתן להחזיק בכח מאות אלפי אזרחים שלא יסכימו לעבור תהליך גיור ולהינשא כדת משה וישראל.

הרב ריסקין

למרות שארגון צהר נחשב לליבראלי יותר בעיני הציבור אך בזמנו התנגד יו"ר הארגון הרב דוד סתיו, המתמודד בימים אלו על משרת הרב הראשי האשכנזי ואמר כי דבריו של בקשי דורון לא מבטאים את עמדת הארגון. לדברי סתיו שינוי כזה יגרום לפירוק מוסד הרבנות הראשית.

לעומת דבריו של בקשי דורון הרב ריסקין לא סייג את הדברים ואמר שצריך לשנות את החוק ולאפשר נישואים אזרחיים במדינת ישראל. בקרב רבנים אורתודוקסיים הדבר נחשב לחציית גבול בלתי אפשרית אך ללא ספק אמירה כזו של רב מוכר מהווה עוד שלב בהעמדת הספק בנחיצותה של הרבנות הראשי ובחוקי המדינה המחייבים בדברים מסוימים, כמו נישואים, גירושין וקבורה את ההלכה האורתודוקסית כקובעת ומכתיבה לכלל הציבור.

מנכ"ל עמותת חדו"ש עו"ד אורי רגב מברך על דבריו האמיצים והחד משמעיים של הרב ריסקין. לדברי רגב, "לאירוע בו השתתפנו, הרב ריסקין ואני, קוראים 'העימות הגדול' אבל למרבה השמחה יכולתי להסכים כמעט עם כל דבריו".

רגב ציין, ש"בחלקים של החברה הדתית לאומית מתפשטת ההכרה שהדבר הטוב ביותר שיכול לקרות ליהדות הוא ביטול המונופול של הרבנות הראשית על הנישואין וביטול הכפייה הדתית".

הרב אליהו בקשי דורון בכנס של מכון פועה בירושלים, ינואר 2012. עומר מירון
הרב בקשי דורון/עומר מירון

עוד הוסיף רגב כי "חשוב מאוד ליצור ברית רחבה ככל האפשר של רבנים ואישי רוח מכל הזרמים ביהדות ומכל רחבי התפוצות, כולל הזרם האורתודוכסי, שיתאחדו סביב הדרישה לחופש נישואין בישראל. אתר מפת חופש הנישואין בעולם שהעלתה חדו"ש לרשת, ממחיש את המצב בו ישראל היא המדינה הדמוקרטית המערבית היחידה בעולם שיש בה מגבלות קשות על חופש הנישואין. ישראל ניצבת בעניין הזה בשכנות מאוד לא מכובדת למדינות האיסלאם הקיצוני. הקואליציה הנוכחית יוצר הזדמנות היסטורית להנהגת נישואין אזרחיים בישראל ואסור להחמיץ אותה".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully