וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומיקס, מטאל וספר הזוהר

שיר פסוק

14.8.2013 / 15:42

קולקטיב "60 ריבוא" מורכב מיוצרים מגוונים באמונתם. הם פורצים את הגבולות שבתוך הגבולות, חוקרים מדיות חדשות ביצירה היהודית - והכל תוך כדי שמירה על ההלכה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כששואלים את חברי קולקטיב "60 ריבוא" איך העשייה האמנותית שלהם מסתדרת עם האיסור על עשיית כל פסל וכל תמונה, הם אומרים שהמדיה היא למעשה כלי שמכיל תוכן, וכל מדיה לגיטימית בשביל להשתמש בה להעברת תוכן. "בהתחלה התורה הייתה מחולקת לתורה שבכתב ותורה שבעל פה, והחכמים שלנו נמנעו לכתוב את התורה שבעל פה. אבל אז רבי יהודה הנשיא החליט שצריך לכתוב את התורה שבעל פה כדי שלא תישכח, מישראל והיום התורה שבעל פה - כתובה. היום, שוב יש סכנה שהתורה תשכח מישראל, בגלל שהמדיה של הספרים התורניים רחוקה מציבור גדול. בגלל זה חשוב ללמוד לצקת את התכנים למדיות חדשות כמו : קולנוע, קומיקס, מטאל ועוד סגנונות מוזיקה. בקיצור, צריך לייצר 'תרבות פופ תורנית', שפונה לכל עם ישראל."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"60 ריבוא" (סרגיי אנגל, אברהם גיא, יונתן מנשה ומיכאל מרסה) הוא קולקטיב שמורכב מיוצרים דתיים, חוזרים בתשובה, חילונים ודתלשי"ם שיש להם דבר אחד משותף - כולם משתמשים בתורה ובתכנים היהודיים כמקור השראה ליצירת אמנות במדיות שונות. שם הקולקטיב נוצר בהשראת המושג "שישים ריבוא" , הכוונה היא לשש מאות אלף נשמות בני ישראל. על ידי יצירה ואמנות משותפת של חרדים וחילוניים, יווצר קירוב של כלל ישראל, של כל שש מאות אלף הנשמות. הקו המנחה הוא לפרוץ את הגבולות שבתוך הגבולות, כלומר - לפרוץ ולהעז בתוך היצירה, לחקור מדיות ורעיונות חדשים שלא הרבו להתעסק בהם ביצירה היהודית. כמובן, שהכל תוך כדי שמירה על הגבולות של ארבע אמות של הלכה.

בין הפרויקטים שיצאו תחת ידם יש אלבום מטאל: כל המשתתפים בו שותפים בלהקות מטאל ואינדי חילוניות, שיוצרים על פי השראה מספר הזוהר מוזיקת מטאל אותנטית וייחודית. אווירת האלבום האפלה והקודרת משקפת את הנושאים בהם עוסק האלבום, ביניהם "הנפילים מהרי החושך", ו"אחרית הימים". עוד באלבום, שיר של אביב מארק, מנהיג להקת "הסאבווי סאקרס", שיצר רצועת פאנק רוק העוסקת במלאכים מרעישים בשמיים ומשבחים את הבורא. גם ג'וני שועלי תרם שיר חדש המבוסס על ההקדמה המפורסמת של תיקוני הזוהר. התוצאה - אלבום שמחדש בכל רצועה ורצועה.

בנוסף, הפיקה הקבוצה ספרי קומיקס המתרחשים בעולם הפנטסטי של שבע ארצות שעל פי הזוהר נמצאות אחת תחת השנייה, כאשר הארץ שאנו עליה היא העליונה מכולם. הקו גרפי המוביל את היצירה הוא של האמן אברהם גיא, שיצר יצירה פנטסטית שמדברת לדתיים וחילונים כאחד. על ידי כך יוצרים ב"60 ריבוא" פנטזיה יהודית שמבוססת על המקורות.

ג'וני שועלי - זוהר

בעשרת ימי תשובה מתכננת הקבוצה ערב אלטרנטיבי של סליחות במועדון הצימר התל אביבי, המזוהה עם להקות מחתרת ואינדי. במהלך הערב, ישתפו פעולה להקות מטאל עם חזנים בעיבודים כבדים לפיוטים וסליחות במקביל לקטעים מקוריים, ובהמשך שיתוף פעולה מרכזי עם פסטיבל המוזיקה אינדינגב.

בתאריכים 14-15 באוגוסט, קולקטיב " 60 ריבוא" ישתתף במפגש פסגה של קולקטיבים יוצרים מהארץ ומעולם באירוע בשם WE, הנערך במסגרת עונת התרבות בירושלים. רותם רוזנטל ולאו ליברמן, המנהלים האמנותיים של אירוע ה-WE, זימנו את חברי הקולקטיב להשיק את הספר החדש בסדרת "שבע ארצות". ההשתתפות העתידית של הקולקטיב באירוע יצרה שיתוף פעולה עם קבוצת הגרפיטי החיפאית "JIRAFFE MEAT", שתיצור ציור גרפיטי ענק של כל שבע הארצות ותדפיס ליין של אופנת רחוב עם הדפסי "שבע ארצות".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully