וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחסלים באפלה

הרב בני פרל

18.8.2013 / 10:13

מנגנון פורום תקנה, פסול מעיקרו ומסוכן לחברה. זה מנגנון שבכוחו לגזול מאדם את פרנסתו, שמו הטוב, חיי המשפחה שלו וכמובן את עתידו. טור דעה נוקב וכואב של הרב בני פרל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פורום תקנה יצא מחוזק בשל הרשעת הרב מוטי אלון. כדי להיות בטוחים, הם ביצעו עוד אקט קטן של השחתת גופות תקשורתי לרב אלון וכעת באה להם מנוחה. את המנוחה הזו אבקש להפר, אך קודם לכן הקדמה: את חברי הפורום שאני מכיר, אני גם מוקיר, אלו אנשים עם כוונות טובות, מהם חכמים, צדיקים מוסריים ומאוד ערכיים, חלקם גדולי תורה וגאונים וחלקם אנשים שאהובים עלי ואני מחויב בכבודם. ההערות להלן מופנות כלפי המנגנון ולא כלפי האנשים. ועוד הקדמה: הדברים שארשום מנותקים לגמרי מפרשת הרב אלון. הם נכונים עם האירוע ובלעדיו.

המנגנון שבמסגרתו פועל פורום תקנה הוא פסול מעיקרו ומסוכן לחברה. זה מנגנון שבכוחו לגזול מאדם את פרנסתו – ממונו, שמו הטוב, חיי המשפחה שלו וכמובן את עתידו. זה מנגנון שעשוי לחסל אדם. מנגנון זה אינו עומד בשום קריטריון אזרחי וחברתי הרלוונטי לתפקידו ובעיקר אינו עומד בשלוש העקרונות היסודיים ביותר למנגנונים מסוגו:

1.מינוי: "שופטים ושוטרים תיתן לך", אמרה התורה. מינוי מנגנון שיפוטי צריך להיעשות על ידי האזרחים. קבוצה של אנשים שלקחה לעצמה את תפקיד המוציא להורג היא קבוצה מסוכנת כיוון שהיא פועל מכוח עצמה ולא תלויה במינוי. מי שממנה עצמו לתליין, סופו שיתלה.

2.דיני ראיות: למען השם, לשם מה קבעה התורה וקבע המשפט האזרחי דיני ראיות ברורים? הפתעה, לא לשם גילוי האמת. אף פילוסוף של המשפט לא יטען שדיני הראיות יכולים לגלות את האמת, כל למדן מכיר את החקירות של האחרונים הטוענים שעצם העדות היא זו שמכריעה ולא גילוי האמת. אבל דיני הראיות הם בסיס הכרחי לכל התנהלות של צדק. כשגוף מסוים לא פועל במסגרת ברורה וידועה של דיני ראיות וכשהוא אינו מוכן להודיע לנו על פי מה הוא כן עובד, הגוף עשוי להיות גחמתי ומכאן שאין לתת בו שום אמון.

3.שקיפות: כל גוף ששם חיים של אדם בידו, צריך להיות שקוף בשני תחומים. הוא צריך להודיע מה הם הפרוצדורות שעל פיהן הוא מתפקד ומדוע הם כאלו, והוא גם צריך להיות שקוף ככל הניתן ומבלי לפגוע בצנעת הפרט, גם בתיעוד כל הדיונים והשיחות. ככל הידוע לי, אין פרוטוקולים, אין הקלטות ואין תיעוד מסודר בכל הנוגע לתלונות המגיעות לפורום. [גם אם אני טועה, אין זה משנה, פרוטוקולים שאינם נגישים למערכות ביקורת, למעשה אינם קיימים] בבתי המשפט, נושא זה מוקפד בצורה קיצונית ולא לחינם. גם אם בתי המשפט אינם מסוגלים תמיד לעשות צדק, או לגלות את האמת, הם ינסו לשמור על אפשרות עתידית לצדק, אם יבוא יום ומישהו יטען שיש בידו דבר מה נגד ההחלטה, הדיונים יהיו לפנינו.

פורום תקנה עובד במסתרים, לא לפי פרוצדורה ברורה ודיני ראיות תקפים והוא גוף שמינה עצמו. בעולם התחתון קוראים לזה בוררות. מוסד הבורר של העולם התחתון משתדל לעשות צדק ומכאן כוחו, כמו פורום תקנה הוא אינו יכול להשתמש במערכת המשפט של המדינה, הבורר משום שבכך יחשפו מעשים לא חוקיים ופורום תקנה משום מגוון סיבות אחרות. לשני גופים אלו יש כוח עצום ויש סכנה שהם יהפכו להיות אלימים ואולי גם בעלי מניעים זרים.

בשבוע שעבר ראיתי את תשובתו של הפורום לשאלה מי נתן לכם את הזכות לפעול, הם ענו: מי נתן לנו את הזכות לשתוק. נדהמתי, הבנתי עד כמה המורים לאזרחות שלהם היו גרועים. הרי הטיעון הזה יכול לצאת מפי כל קבוצה שתשים עצמה מעל החוק, על זה לא חשבו בפורום תקנה והאשמה תלויה רק בחוסר ידע בעקרונות האזרחות והפילוסופיה של המשפט. בכל זאת, זעקות הפגועים והפגועות הן נוראות וצריכות מענה. בגלל ההרכב של האנשים המצוינים, פורום תקנה היה יכול להיות מקום נכון למענם, זאת לאחר מינוי על ידי הציבור ורק למען הפעולות הבאות:

א.פעולות הסברה שכל כך חסרות היום בציבוריות הישראלית ובמיוחד בציבור הדתי המחונך לראות במוריו ומנהיגיו דמויות אולטימטיביות.

ב.עידוד מתלוננים לפנות למשטרה וסיוע פסיכולוגי וסוציולוגי בתהליך.

ג.קביעת תקנות על פי דיני יחוד ועל פי דברים המתחדשים בתקופתנו.

ד.עזרה סיעודית ייחודית הנדרשת דווקא לבני המגזר.

פרשת הרב אלון היא הידועה מבין הדברים שבהם עוסק הפורום, אין אנו יודעים אם וכמה אנשים אחרים טופלו. בית המשפט קבע את מה שקבע בעניין הרב אלון ועלינו לקבל זאת משום שהחלטת השופטת היא גלויה ומנומקת וגם משום שיש לה סמכות פורמלית. יתכן שהרב אלון אמנם צדיק גמור והשופטת טעתה או הוטעתה, אך פסיקתה ניתנת לעיון, ויכוח ודיון, מה שאין כן במקרים שבהם מחסלים באפלה.

הרב בני פרל הוא ראש הישיבה לאומנויות בר אילן תל אביב

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully