וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזנות ופסיכדליה פותחות את התודעה

19.8.2013 / 9:35

מפגש מקרי עם חזנות, גרם לנועם ענבר לשלב בינה לבין מוסיקה פסיכדלית. המטרה: להרחיק את המוסיקה החסידית מהממסדיות הדתית-פוליטית. התוצאה: מופע פוסט רוקי שפותח את התודעה

יח"צ - חד פעמי

"לפני שבע שנים, הגיעה לאוזני הקלטה של פייר פינצ'יק, לא הבנתי מה אני שומע, זמר פקיסטני ווירטואוז? או אולי מוזיקת מוגאם מאזרבייג'ן? כעבור רגע התאפסתי, הבנתי שמדובר בחזנות", משתף את וואלה! יהדות נועם ענבר, סולן להקת הבילויים. "מאז אני מפלרטט רבות עם מוזיקה יהודית ועם האפשרות לנכס אותה מחדש".

מטרתו של ענבר בשלב זה של היצירה, היא להרחיק את המוזיקה החסידית מן הקיטשיות והממסדיות הדתית- פוליטית שדבקו בה לאורך השנים ולתת לה נופך חדש שעוד לא היה בארץ. בשביל ענבר, חזנות בשיאה היא אומנות מיסטית אוניברסלית מעל ומעבר לכל ההבדלים התרבותיים: ''כמו שאני יכול להגיע להתעלות רוחנית מהקשבה למואזין גאון במסגד, לזמר הודי קלסי, כך הייתי רוצה שהחזנות תתפקד, כגשר בין-תרבותי''.

נועם ענבר, "Jabberwocky". דייב שחר
נועם ענבר/דייב שחר

נועם ענבר ("הבילויים"), אדם שפלן ("The Girls") ואריאל ערמוני ("פיסוק רחב") הם ה - GreedyAdam, הרכב מחתרתי פסיכדלי שכבר פועל שנה בשטח. בשלב זה הם חוזרים עם מופע בכורה של חזנות מקורית עכשווית שמתכתבת עם יצירות המופת של החזנות הקלאסית מן העבר ומפגישה אותן על הדרך עם מרקמים וטקסטורות של פוסט-רוק, אקספרסיוניזם, ופסיכדליה.

אחד מן היוצרים איתו מתכתב ההרכב הוא פייר פינצ'יק (פנחס סגל) שהיה זמר, חזן, ומלחין של פרקי חזנות ושירים עממיים ביידיש. פינצ'יק נולד בקייב בתחילת המאה הקודמת, תחת השלטון הרוסי. הוא עבר לאמריקה בשנות ה-20 של המאה הקודמת ונודע בשיקאגו בתור אחד הזמרים הגדולים של ''תור הזהב'' החזני של אותה תקופה, בעיקר בזכות הרגש הרב בו ביצע את שיריו. יצירותיו הידועות ביותר שנהפכו לקלאסיקות בעולם החזנות הן ''ריבונו של עולם'' לספירת העומר, וכן ''רזא דשבתא'' פיוט ארמי של עדות ספרד לכבוד השבת.

כשאני שואל את ענבר על ההתכתבות בין החזנות של פינצ'ק ליצירה הפסיכדלית, מספר ענבר: "אין לי בשום אופן יומרה לנסוק לגבהים של החזנים הגדולים מתור הזהב כדוגמת פינצ'יק, איפה אני ואיפה הם. אני כן מנסה לקבל השראה מהחדשנות שלהם. מבחינתי, העירובים הייחודיים שעושה פינצ'יק ביצירות שלו, בין מוזיקה קלסית מערבית (שהוא התחנך בה) לתפיסה מודלית, שימוש ברבעי טונים, תפיסה מוזיקלית המהדהדת מסורות הודיות, ערביות וכמובן עממיות מזרח-אירופאיות, הם לב העניין, בזאת החדשנות שלו. מכאן גם נולד אצלנו הצורך למצוא טקסטורה עדכנית שתישא את המוזיקה הזו, שהיא מדיטטיבית באופייה, פסיכדלית ופותחת את דלתות התודעה. בהופעה אנחנו משלבים בין קטעים חזנים קלסיים לבין מוזיקה מקורית שלנו שנובעת מאותם מעיינות, בין אם אלה טקסטים של אלן גינצברג או המשורר היידי יעקוב גלאטשטיין המספקים השראה לשירים שלנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
GreedyAdam: נועם ענבר, אדם שפלן ואריאל ערמוני./מערכת וואלה!, צילום מסך

המופע של נועם ענבר וה GreedyAdam, יעלה במסגרת פסטיבל ירושלים למוסיקה מקודשת בערב של חזנות פסיכדלית – מופע בכורה
22 באוגוסט, 22:00
מערת צדקיהו, פתיחת דלתות בשעה 21:00

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully