וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה החרדים כל כך שונאים את יאיר לפיד?

20.8.2013 / 9:05

"לפיד רוצה לחנך את החרדים מחדש ולהשפיל אותם, הכל בגלל שהוא יודע ומפחד כי בקרוב הם יהיו הרוב בארץ". דודי זילברשלג, יהודה משי זהב ואבי בלום מדברים על השנאה ללפיד

יאיר לפיד והחרדים מסרבים לרדת מהכותרות. שנתו הראשונה בתפקיד שר האוצר טרם הסתיימה, וכבר הוא מתיז את גזרותיו לכל עבר. המלחמה ונגיחות השור הזועם בציבור החרדי קיבלו צבע של טלנובלה עגומה: לפיד טען כי מצב החלשים הורע והוחלש בגלל מנהיגי המגזר שתרמו יותר מכל לעוני. הוא אף הודיע בכנסת כי החרדים מרחיקים את בוא המשיח. החרדים הפכו לשק חבטות, והקלות בה מרשים לעצמם אנשי שררה להתעמר בחרדים ולהאשים אותם בכל דבר רע שקורה במדינה - מקוממת. נראה כי מיום ליום הציבור החרדי שונא יותר את לפיד. רק בשבוע השווה הרב שטיינמן, המנהיג הבולט של הציבור החרדי-ליטא, את יאיר לפיד לעמלק שבדורנו.

יאיר לפיד במסיבת עיתונאים בנושא הגז. יוני 2013. יואב דודקביץ'
יאיר לפיד במסיבת עיתונאים בנושא הגז. יוני 2013/יואב דודקביץ'

האם החרדים באמת שונאים את יאיר לפיד? אבי בלום, פובליציסט חרדי, חושב שהעניין קצת יותר עמוק מזה: "ליאיר לפיד לא הייתה את התדמית של אביו. הוא שיווק את עצמו כמשהו אחר, אפילו ח"כ גפני דיבר עליו בצורה חיובית. התנהגותו אינה מונעת משנאה, מדובר במשהו הרבה יותר ציני. לפיד הבין כי החרדים הם סוג של מטבע העובר לבוחר, ולכן הוא עבר לצד הקל ביותר. כשלפיד הסתבך עם התפקידים שקיבל בממשלה, הוא הוציא את השד החרדי כי ברגע שאתה תוקף חרדים - אתה מקבל את אהדת הציבור. זה נשמע אולי פשטני, אך זו המציאות, בגלל הדברים האלו, הציבור החרדי הפך ל'שונא'. הרי על אף העובדה שיש חרדים רבים המשרתים בצה"ל ו-70 אחוז מהם עובדים ומשלמים מסים רבים, כולם נכללים תחת ההאשמה של טפילים. אין אף מגזר שהיה יושב בשקט אם היו מכנים אותו פרזיט, או שודד הקופה הציבורית.

"לפיד פוגע קשות בחינוך החרדי ובכל מה שקשור לגיוס החרדים, והוא משיג את ההיפך הגמור. בכל פעם שמתקבלת גזירה חדשה, לפיד נושא בפאתוס נאום על הבעיות של המגזר החרדי, ובאורח פלאי, פתחיהם של התותחים הכבדים מסתובבים. לפיד גרם לתהליך של הקצנה, גם במגזר החרדי וגם מחוצה לו. ישנם מקומות עבודה שאינם מוכנים להעסיק היום חרדים. כולם מחפשים להתנזר מהם במקום לשלב אותם. ספר התקציב מתמקד בחרדים. פתאום אין איום איראני, פתאום אין בעיות אחרות בארצנו המושלמת, מה מצפים מאדם שפתאום הפך להיות לבשר טרי עבור חיות טרף רעבות?".

כשאני שואלת את בלום על דבר קיצוץ בקצבאות והשפעתו הוא נהיה לוחמני עוד יותר: "בן אדם מוביל אג'נדה, זכותו. מה שלא לגיטימי, זו החדירה לתוך מתווה החינוך שלנו. עזבו לנו את החינוך ואת עתיד ילדנו. ושלא יהיו טעיות, אנחנו נחרף את נפשנו למענם. כל חברה צריכה לתקן את עצמה ולעשות חשבון נפש פנימי, אבל אין שום חרדי שיסכים לעלות על שולחן הניתוחים, כשהמנתח הוא יאיר לפיד, שבמקום לאחוז באיזמל מנתחים, מנפנף בסכין קצבים".

גפני קורע חולצה באישור חוק  גיוס החרדים בכנסת, יולי 2013. טלי מאייר
ח"כ משה גפני, קורע חולצה בכנסת/טלי מאייר

לעומתו יהודה משי זהב, יו"ר זק"א, מבהיר כי הוא לא שונא את לפיד, וטוען כי החרדים הביאו למצב הזה במו ידם: "לפיד הבן לא היה סדין אדום בעיני חרדים, הם הפכו אותו לשונא שקל לשנוא אותו. הם חשבו שכך יאחדו את הציבור החרדי. בכל דור ודור קם עלינו המן אחד, וב-2013 הפכו את לפיד לכזה, כולל תמונות, קריקטורות, בדיחות ועוד. עכשיו כל אחד משחק את המשחק בזירה הפוליטית, הרי ברור לכולם שאם החרדים ייכנסו לממשלה, הכל יהיה אחרת. על ידי הידברות והלך רוח טובה, אפשר להגיע לתוצאות גם עם אדם כמו לפיד. במצב העכשווי מדובר בסוג של מלחמה, אז כל אחד מושך לכיוון שלו.

"אין הבדל בין יאיר לפיד לכל איש פוליטי אחר שהתנגד לחרדים. כשהחרדים מתאימים פוליטית, מדברים אליהם יפה וברגע שהם לא רלוונטיים, זורקים אותם. במשחק שחברי הכנסת החרדים משחקים עם לפיד, הם תוקעים לעצמם מקלות בגלגלים. הם מסתערים בכוח והוא מצדו משיב באש בצורה כוחנית".

יהודה משי זהב יור ארגון זקא. החדשות
יהודה משי זהב/החדשות

לדברי איש התקשורת החרדי דודי זילברשלג, לפיד הוא אויב מאוד מתוחכם: "לפיד רוצה להנחיל במדינת ישראל את תפיסת העולם של מדינת תל אביב. אך מה לעשות שמדינת ישראל היא מדינה יהודית? בניגוד למדינת תל אביב, שם הבנות אינן ממהרות להביא צאצאים לעולם ולאנשים לא אכפת מחינוך יהודי ושבת, לנו הדבר מאוד חשוב. לפיד הבן, בניגוד לאביו, לא מגיע ממקום פופוליסטי אלא מתוך אידיאל - וכאן הסכנה. הוא רוצה לחנך מחדש את החרדים. מי שיגיד שהוא מונע מתוך פופוליזם - מזלזל באינטליגנציה של האנשים. הוא רוצה להשפיל את החברה החרדית, לחנך אותה מחדש, והכל בגלל שהוא יודע ומפחד שבקרוב נהיה הרוב בארץ. לפיד רצה ליצור השתלבות חרדים בצבא ובשוק העבודה, כי זה יכול להיות חלק מהתהליך שיוביל לכניעה. לצערו הגדול הוא אינו מבין את המנגנון של החברה החרדית וכך עושה הרבה שגיאות בדרך והשיג רק הישגים לאחור".

דודי זילברשלג. אורי לנץ
דודי זילברשלג/אורי לנץ

כשאני שואלת את זילברשלג, הידוע כמחפש דרכים המקרבות בין חרדים לחילונים, אם ניתן ליצור גשר בין החרדים ללפיד, הוא מגיב במילים שמעולם לא העז לומר על אף אדם: "אינני מחפש גשר לאויב. לפיד הוא אויב מתנשא, חסר זהות יהודית אמיתית. כשאבא שלו פותח את ספר 'פפריקה', הוא אומר שמה שסבא שלו ידע זה לאכול. אז אני מצטער, מה שסבא שלי ידע זה להתפלל, ללמוד, לקיים מצוות, לאהוב, ולא לאהוב לאכול אלא לאהוב את הבריות. מה האיש הזה מנסה להנחיל לנו? זהות של כוכב טלוויזיה? הציבור החרדי הבין שאין לו בני ברית, לא עם חילונים ולא עם דתיים. יש צורך להתאחד תחת המתכונת החרדית הטובה והנעימה ולזכור כי מחפשים אצלנו רק את הבעיות, רק את הנפילות, לא מחפשים את הדברים הטובים, לא מחפשים את התוכן. מחפשים איך להשמיץ אותנו ואנחנו צריכים להיות גאים בעצמנו. רצינו להשתלב בישראליות, להשפיע ולהיות מושפעים במה שצריך ואפשר. אם זה לא הולך, לא תהיה ברית".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully