וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעה: חרדים מכורים להימורים

20.8.2013 / 13:22

הימורים היא ההתמכרות השכיחה ביותר אצל החרדים. תופעת דירות המסתור של המהמרים בערים החרדיות צוברת תאוצה, והחשש שמישהו יגלה אותם מתפוגג עם הריגוש של ההימור והמשחק

אילוסטרציה. gresei, ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock, gresei

בבניין דירות ברחוב יפו בירושלים, סביב שולחן ירוק ועגול, יושבים עשרה בחורי ישיבה אמריקאים שלומדים בישראל. את הדירה שוכר עבורם, לפי שעה, צעיר ישראלי שמעניק להם את ההזדמנות לשחק פוקר שלוש פעמים בשבוע. במבט ראשון, ניתן לחשוב כי הם בשיאו של שיעור תורה. אלא שבמרכז השולחן מונחים ז'יטונים בסכומים של אלפי שקלים. "אין ערב שיהיו חסרים לנו שחקנים", מספר בעל השולחן: "זה עובד בשיטה של 'חבר מביא חבר'".

בשנים האחרונות, מתפשטת בציבור החרדי תופעה שלא נראתה בעבר: הימורים. בדירות מסתור בבני ברק ובירושלים נערכים מדי ערב מפגשים שבהם משתתפים אברכים ודמויות מוכרות בציבור החרדי ובהם אנשי תקשורת ידועים. שטרות נערמים על השולחן והז'טונים עוברים מיד ליד.

ההתמכרות להימורים החלה בעבר במילוי טפסי לוטו, טוטו או גירוד כרטיסי חיש גד, אך בשלוש השנים האחרונות הצטרפו המהמרים החרדים למעגל החילוני, והם מהמרים מדי ערב בדירות מסתור פרטיות המיועדות לכך בירושלים, בני ברק ובערים חרדיות נוספות. חלק מהדירות מופעלות על ידי עבריינים שרואים בחרדים "טרף קל", וחלקן על ידי בחורים צעירים שנפלטו מישיבות ומחפשים לעשות "כסף קל".

מתגלגלים סכומים הנעים בין 13 ל-20 אלף שקל בלילה

מנדי, אחד השחקנים, נשלח על ידי הוריו שגרים בניו-יורק ללמוד באחת הישיבות הנחשבות בירושלים כשהיה בן 21: "הגעתי לכאן לפני שנה וחצי", הוא מספר, "מאז ומתמיד לא אהבתי ללמוד וגם כאן, כמו בניו- יורק לא ממש התחברתי ללימוד. אחרי שלושה חודשים, התחלתי לשחק פוקר עם חברים והתנחמתי בכך שזה מעביר לי את הזמן". כמו מנדי קיימים עוד תשעה שחקנים, חלקם מכורים יותר, חלקם פחות, אך לכולם מכנה משותף אחד - לשמור על הדיסקרטיות. בדירה ברחוב יפו מתגלגלים סכומים הנעים בין 13 ל-20 אלף שקל בלילה. סכומים דומים נמצאים בשתי דירות נוספות הפועלות בירושלים ובדירה נוספת הפועלת בבני ברק.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

פירוק המשפחה הובילה לחשבון נפש

סיפורו של מאיר, אב לארבעה מירושלים, שהחל להמר בגיל 17 בעודו בישיבה, הוא אחד מתוך מאות סיפורים של בעלי משפחות ובחורי ישיבות שהידרדרו והתמכרו להימורים: "מדי שבוע קיבלתי מההורים שלי סכום של 100 שקלים ששימשו אותי כדמי כיס. הפעם הראשונה הייתה כשגירדתי כרטיס חיש גד וזכיתי בסכום של 2,000 שקל. התחלתי לגרד כרטיסים בתדירות גבוהה וככל שהפסדתי יותר, גבר בי גם הרצון להמשיך לגרד עוד ועוד כרטיסים".

בגיל 18 החל מאיר ללוות כספים ומצא את עצמו סבוך בחובות שהסתכמו בעשרות אלפי שקלים: "כל הזמן חשבתי על ההימור הבא, בישיבה, בבית ואפילו כשישנתי. חשבתי מאיפה אביא כסף להימור הבא, חיי הישרדות". שנתיים לאחר מכן כשהתחתן, הוא לא שיתף את אשתו בהתמכרות שלו: "הייתי אופטימי, חשבתי שכשייוולד לי הילד הראשון, הכל ייגמר ואני אפסיק עם זה, אבל לא הצלחתי". כשנה לאחר הנישואים, נודע לאשתו של מאיר על המצב: "היא העדיפה להתעלם, ההתמכרות והחובות היו חזקים ממנה. היא התגברה על הפחד, עברה טיפול ונתנה לי צ'אנס. כשלא קיבלתי ממנה את ההזדמנות, היא ביקשה שאתן לה גט". בשבוע שעבר, לאחר 8 שנות הימורים, מאיר ואשתו התגרשו, והוא הותיר מאחריו בית הרוס וחובות כבדים. פירוק המשפחה הובילה אותו השבוע לחשבון נפש. הוא פנה לרב איתן אקשטיין, יו"ר "רטורנו" והתחיל בטיפול לבעיית ההתמכרות שלו.

אילוסטרציה. Ivan Mladenov, ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock, Ivan Mladenov

תופעת דירות המסתור בערים החרדיות צברה תאוצה

"רטורנו" הוא ארגון שנוסד בשנת 1989 בקהילה היהודית במקסיקו, על מנת לסייע לצעירים יהודים לצאת מבעיית ההתמכרות שלהם. בעקבות ההצלחה הועתק המודל לארץ, וכיום הוא הגוף הדתי היחידי בארץ המטפל בתופעת ההתמכרות לסמים, אלכוהול והימורים. בשיחה לוואלה! יהדות, מסביר הרב אקשטיין על התופעה: "ההתמכרות הכי חזקה בציבורי החרדי היא ההימורים. זה נגיש בכל מקום וזו התמכרות שיכולה להיעשות באופן דיסקרטי, כזו שאי-אפשר לראות או להריח, כמו אלכוהול או סמים. ההתמכרות היא פתרון שגוי למצוקה של אדם, היא ממש כמו מחלה שמתפתחת". הרב אקשטיין מודה כי בשנים האחרונות, תופעת דירות המסתור בערים החרדיות צברה תאוצה: "קיים חשש של חרדים שפוקדים את דירות ההימורים מידי ערב. הן חוששים שיזהו אותם, אבל גם החשש הזה מתפוגג עם הריגוש של ההימור והמשחק".

אילוסטרציה. ShutterStock
מתגלגלים סכומים הנעים בין 13 ל-20 אלף שקל בלילה./ShutterStock

מגיעים אלינו ראשי ישיבות ורבנים שהתמכרו להימורים

י', מהמר חרדי לשעבר שנקלע להימורים בגיל צעיר והיה שותף בדירות קזינו בבני ברק, מתנדב כיום בארגון "רטורנו". "שיטת הטיפול במהמרים חרדים נעשית בכמה אופנים אך בדיסקרטיות מוחלטת", הוא מספר, "האנונימיות נמצאת אצלנו בראש סדרי העדיפויות. מגיעים אלינו אנשים מאוד מוכרים בציבור החרדי, ראשי ישיבות ורבנים שהתמכרו להימורים או לכל דבר אחר. החשש 'שמא ידעו' לא קיים אצלנו.

"אדם שסובל ממחלת ההתמכרות, סובל מחוסר סיפוק תמידי וכשאתה מוצא את הסיפוק בהימורים, הדרך למטה היא מהירה מאד. הדירות הללו מוצגות למהמרים המתחילים כ'אירוע חברתי', אבל האמת היא שבסופו של דבר הם מפסידים שם את כל חייהם ונשארים לבד. רק כשנקלעתי לחובות ענק, הרמתי ידיים ופניתי לעזרה".

כאמור, תופעת ההימורים בציבור החרדי גדלה מיום ליום. האפשרויות השונות הקיימות למהמר החרדי הופכות את התופעה לגדולה יותר ויותר ושיטות הטיפול המגוונות אינן פותרות את הבעיה. אנשי "רטורנו" מאמינים כי דירות המסתור הן רק חלק מבעיה קטנה. אך הרצון לפתור את בעיית ההתמכרות, כמו אצל כל אדם, צריכה לבוא מתוך החלטה אישית, כזו שלפעמים בקרב חרדים, מאחרת לבוא.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully