וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחלחלחללחללח

25.8.2013 / 22:08

בשבועות האחרונים המאבק של "נשות הכותל" הגיע לשיאי מחלוקת חסרי תקדים, שכללו הפגנות ואף אלימות בינן לבין הציבור החרדי. נראה היה שהמחלוקת רק הולכת ומחריפה. היום (ראשון) הכריז השר נפתלי בנט על בניית רחבת תפילה חדשה וזמנית הנמצאת דרומה לשער המוגרבים בסמוך ל"קשת רובינסון" שתשמש את הנשים לתפילה עם טליתות וקריאה בתורה. נשות הכותל מתנגדות להצעה.

הפתרון כולל הקמה של רחבת תפילה חדשה וזמנית בשם "עזרת ישראל" הנמצאת דרומה לשער המוגרבים. גודל הרחבה הזמנית הינו כ- 450 מ"ר. הרחבה יכולה להכיל 450 מתפללים בו זמנית ובמידת הצורך תתאפשר תפילה גם "ברחוב ההרודיאני" הסמוך. ספרי תורה, סידורים, במות תפילה ותשמישי קדושה הדרושים יהיו קבועים במקום לשימוש המתפללים. סדרנים יוצבו באופן קבוע במקום לסיוע המתפללים. גישה לנכים תתאפשר דרך הגן הארכיאולוגי.

במקביל ייעשו מאמצים לקידום תכנון וביצוע של רחבת תפילה קבועה. "עזרת ישראל" תהיה פתוחה 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע והכניסה תהיה ללא תשלום. הרחבה מיועדת לתפילה בלבד ויאסר השימוש בה לאירועים כדוגמת חתונות ובריתות, וכן יאסר בה קיבוץ נדבות. את הפתרון הציע היום מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט והיא שיפור למתווה שהציע בעבר יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי. "אני לא מוכן שיהיו מריבות פנימיות של העם היהודי במקום קדוש זה לפני ראש השנה. את האנרגיות שלנו עלינו לתעל לתפילה, לסליחה ולאחדות, לצד שמירת הסטטוס קוו בכותל המערבי", אמר השר בנט היום.

למרות רצונו של השר בנט להשכין שלום בין הנשים לחרדים, נשות הכותל דחו היום את ההצעה מכל וכל. במסיבת עיתונאים שכינסו בקשת רובינסון, אמרה יו"ר הארגון, ענת הופמן: "אחרי שקיללו אותנו, ירקו עלינו וזרקו עלינו ביצים, זוכים היום הבריונים החרדים לתגמול מצד ממשלת ישראל, כשנשות הכותל מורחקות מהרחבה. במקום להוציא כרטיס אדום לעבריינים עצמם, בוחרים שרים בממשלה בדרך הקלה של השתקה והדרת נשים. מסתבר שהאלימות והבריונות משתלמת כשבאים להשפיע על מדיניות הממשלה".

הופמן הוסיפה כי "שר הדתות, נפתלי בנט, הוכיח היום כי הוא משמש שופרם של רב הכותל והרבנים הראשיים ותומך בעמדותיהם הקיצוניות על חשבון נשות ישראל. לא אחדות הוא מוביל כי אם תהום עמוקה נפערת בגללו בין נשים לגברים ובין יהודי ליהודיה. לרחבה הנוכחית, שהיא במה על פיגומים, אין שום קשר לקדושת הכותל, מדובר ב'מרפסת שיזוף' שצופה על הכותל המערבי מרחוק, וגם לא מאפשרת את הדברים הכי סמליים בו – הנגיעה בקיר או הכנסת הפתק. פתרון מביך שמדיר למעלה מ- 50% מעם ישראל לחצר האחורית".

נשות הכותל מסרו כי הן שוללות מכל וכל את המתווה החדש וימשיכו להתפלל בעזרת הנשים בכותל. לדבריהן, הן תולות את יהבן בשרים יאיר לפיד, שהבטיח לפעול נגד הכפייה הדתית, ובשרת המשפטים, ציפי לבני: "עליהם לעצור כל מהלך שעלול לפגוע בעיקרון השוויון לנשים בכותל". בעקבות המתווה שהוצע החל מהשעה 18:00 פתחו הנשים בשביתת שבת למשך 24 שעות, במסגרתה חברות הנהלת הארגון יושבות ברחבת הכותל המערבי, מתחת לדגלי ישראל. הקבוצה קוראת לכל יהודי שהשוויון והאחדות חשובים לו להגיע ולהביע תמיכה.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"מתווה מנדלבליט מהווה נסיגה צפויה וטוב שלא היה בא לעולם. עצוב לראות שגם ממשלה שאינה תלויה בחסדי החרדים ממשיכה להפלות לרעה נשים ויהודים לא-אורתודוכסים מטעמי דת. הכותל הוא של העם היהודי כולו, ואם יש למזכיר הממשלה החדש ענין ליצור מכלאה ליהודים לא-אורתודוכסים - כדאי שמי שמבין את חשיבות חופש הדת וקשרי ישראל עם יהדות התפוצות יזכיר לו עד כמה הדבר סותר את האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל. מתווה זה –מנדלבליט אם יתממש - יבטיח המשך מלחמות דת בישראל, בין יהודים ליהודים, עוד שנים רבות".

המתנגדים לההצעה מזכירים היום את פסיקתו של שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה סובל שהעניק אפשרות לנשות הארגון להתפלל כמנהגן ברחבת הכותל המערבי בכפוף לפרשנות שהעניק להחלטת בג"ץ.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully