וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ושוב הכל תקוע ברבנות הראשית

30.8.2013 / 9:26

עולה מרוסיה עברה חקירה ארוכה לפני קבלת האישור על יהדותה, בדיקה במערכת הייתה מראה שהיא יהודייה ובעבר נישאה והתגרשה כדת משה. טור דעה על הרפורמה החדשה שלא יוצאת לדרך

לאחר בחירת הרבנים הראשיים, מועצת הרבנות הראשית החליטה בישיבתה הראשונה, לבקש מחברי הכנסת לשקול מחדש את החוק לפתיחת אזורי הרישום. עמדה זו ממחישה את החששות שעלו עם בחירתם לתפקיד כי הם ישמרו את השליטה החרדית והשמרנית שהייתה נהוגה עד היום ברבנות הראשית ולא יעסקו בשיפור השירות ובשינויים הכרחיים שאזרחי ישראל זקוקים להם כל כך.

למען ההגינות חשוב לציין כי מדובר בישיבתה הראשונה של מועצת הרבנות הראשית תחת הנהגת השניים אך החשש הוא שהפתיחה מלמדת על המשך פעילותם. למרות שהרבנים, לאו ויוסף, הצהירו מיד לאחר בחירתם כי פניהם לציבור ההחלטה הנוכחית לא מראה כיוון פעולה כזה. פתיחת אזורי הרישום מהווה חלק מהרפורמה בשירותי הדת עליה הכריזו שר הדתות בנט וסגנו בן דהאן. על פי התוכנית כל אזרח יוכל להוציא אישור נישואים בכל מועצה דתית שיחפוץ ללא קשר למקום מגוריו. כדי להתמודד עם הבעיות ההלכתיות והחשש שאנשים שאינם יכולים להינשא מסיבה זו או אחרת, ירחיקו ממקום מגוריהם, מציע בן דהאן ליצור מאגר ממוחשב שיחלוש על כל הארץ ובלחיצת כפתור יהיה ניתן לבחון האם מדובר באדם הבא להינשא למרות שלא השלים את גירושיו כדין או במתגייר שלא השלים את תהליך הגיור ובעיות נוספות.

נושא הנישואים, שומר על העם היהודי מפני התבוללות. אי אפשר ליצור פרצה בנושא

היוזמה לשינוי לא נבעה מתוך רצון להתקדם מבחינה טכנולוגית, בן דהאן מכיר מהתקופה בה עבד במשרד הדתות וברבנות הדתית, מקרים בהם השירות היה מחפיר. לתפקידו כסגן השר הוא הגיע מבושל עם הרעיון, מבחינתו מדובר בשינוי הכרחי שהוא לא יהיה מוכן לוותר עליו.

הרעיון מאחורי היוזמה הוא ליצור תחרות בין המועצות. בעקבות צמצום הפניות למועצות, בהם השירות לא יהיה מספק, ישנו המועצות את התנהלותם ויתייעלו בשל ההפסד הכספי הכרוך בזה. מבחינת בן דהאן, הרבנים ורשמי הנישואים חייבים להבין שהם נותני שירות והפונים הם הלקוחות ולכן הם צריכים להתנהל בצורה כזו. מבחינת חברי מועצת הרבנות מדובר בשינוי דרמטי מידי. לדבריהם נושא הנישואים השומר על העם היהודי מפני התבוללות הוא אקוטי ואי אפשר ליצור פרצה בנושא. החשש הגדול שהם הביעו בישיבה, שרבנים ורשמי נישואים שמקלים מידי ולא פועלים על פי ההלכה במתכונתה האורתודוקסית, ינצלו את המצב ותורות ארוכים ישתרכו בכניסה ללשכתם. כיום, הם מציינים, אין להם מניע לתת דרור לדעותיהם כיוון שהנרשמים צריכים לפנות ללשכות באזור מגוריהם. אם החלטה כזו תתקבל יקל עליהם ליצור פרצה בנושא.

היכן הייתה מועצת הרבנות עד עכשיו

אותם גורמים מוסיפים גם שהרפורמה הזו תשמר את חוסר היעילות של המועצות שלא פועלות כנדרש וגם המועצות שנותנות שירות טוב יהפכו ללא יעילים כיוון שמספר הפניות אליהם יגדל בצורה משמעותית. בנוסף, הם מציינים כי התקנים למספר העובדים ניתנים לפי גודל האוכלוסייה בכל אזור, ולא ניתן לשנות את זה. אף שירות, כמו הוצאת דרכון, תעודת זהות וכדומה לא ניתנים בצורה חופשית אלא רק באזור המגורים של הלקוחות.

בסביבתו של בן דהאן דוחים את החששות. לדבריהם, עם השינוי תיכנס תוכנה מיוחדת שתציף את כל הנתונים מכלל הארץ ויתאפשר מעקב ובקרה וכל בעיה תצוץ על מסך המחשב ללא קשר היכן גר הפונה ואיפה הוא מנסה להירשם. לדבריהם החוסר של המערכת מורגש מאוד ולצורך ההמחשה הם מזכירים מקרה בו עולה מרוסיה עברה חקירה של שלוש שעות לפני קבלת האישור על יהדותה, למרות שבדיקה קלה במערכת הייתה יכולה להראות שהיא יהודייה ושבעבר היא נשאה והתגרשה כדת משה וישראל וכל החקירה הייתה מיותרת לחלוטין.

בנוגע לחשש מרשמי הנישואים והרבנים שינצלו כביכול את הפרצה, שואלים בסביבתו של בן דהאן היכן הייתה מועצת הרבנות עד עכשיו, אם יש רשם או רב בעייתי הם אלו שממנים אותו והם אלו שצריכים לפקח על עבודתם ובמידת הצורך לפטר את מי שפועל בניגוד לנהלים. בנוסף, בן דהאן פנה אל הרבנות לפני שלושה חודשים וביקש שיפנו אליו מסמך שבו ירשמו הצרכים הנוספים כדי לשפר את הפיקוח על עבודתם של הרבנים ורשמי הנישואים במועצות הדתיות הפזורות ברחבי הארץ. עד כה המסמך לא הגיע ליעדו. כששאלתי אותם איך הם מסבירים את זה הם ענו שהרבנים ממשיכים לשמר את הכח והשליטה של הרבנים והרבנות בנושא. לדבריהם, אין כאן שום בעיה הלכתית ומנגד שום דאגה לציבור הכללי. לסיום הם מציינים שכשראש הממשלה בנימין נתניהו שמע על פתיחת האזורים הוא ביקש משר הפנים לבחון את הנושא גם בנוגע לשירותי משרד הפנים.
אין לבקשת מועצת הרבנות שום משמעות ולא קיים כמעט חשש שהם יצליחו להשפיע על ראש הממשלה בנושא.

האם נציגהם דאגו להם כאשר העדיפו להמשיך את השליטה החרדית ברבנות

בן דהאן ממשיך לקדם את החוק ופיילוט יחל בזמן הקרוב. למרות זאת קו המחשבה הזה מטיל ספק על הצהרת כוונותיהם של הרבנים הראשיים על מחויבותם לכלל הציבור ולשיפור השירות. מדובר בסך הכל בישיבה ראשונה אך למרות זאת הנטייה הקלה מידי להתנגד לכל שינוי מעוררת את החשש שדרכה של הרבנות תחת הנהגתה לא עומדת להשתנות.

בוחריהם של הנציגים החילוניים בגוף הבוחר את הרבנים צריכים לשאול את עצמו האם נציגהם דאגו להם באמת כאשר העדיפו להמשיך את השליטה החרדית ברבנות הראשית.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully