וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולם השידוכים החרדי: לא מה שחשבתם

2.9.2013 / 17:53

לקראת עליית סדרת הדוקו "שידוך משמיים", וואלה! יהדות צוללת אל עולם השידוכים החרדי ומגלה עליו דברים חדשים, ושיפי חריטן מנפצת לכם מיתוסים. צפו בקטע מהסדרה

yes

הסדרה הדוקומנטרית "שידוך משמיים" עולה בימים הקרובים ב"יס", ומנפצת לא מעט מיתוסים על עולם השידוכים החרדי. חשבתם שזה עולם מוזר ומפחיד? כזה שלוקחים את הבחור והבחורה, מושיבים אותם זה מול וזו, אומרים להם, קדימה, דברו כמה דקות ונסגור עניין? מן מנהג עתיק כזה שנועד רק ליצור עוד משפחות שילדו עוד ילדים וחוזר חלילה? בשלושת השבועות הקרובים נלווה את הסדרה "שידוך משמיים" ונגלה כי גם אצל החרדים, אפילו אברכים שומרי עיניים, מתנהלות פגישות השידוכים בצורה שונה לחלוטין מזו שאולי חלפה לכם בראש.

בסך הכל ברגע שיש את ה"קליק", מן חיבור כזה בין הבחור והבחורה, הם יכולים להפליג בשיחותיהם אל עולמות רחוקים ומעניינים ולהיזכר לסיים את הפגישה רק כעבור שש ושבע שעות. עולם השידוכים החרדי מחולק לשלל צורות וצבעים. כמעט אצל כולם הרעיון העיקר זהה. לעיתים, אלו שדכן או שדכנית עם מאגר שמות של בחורים ובחורות והם מתקשרים להציע שידוכים כראות עיניהם ולעיתים זו יכולה להיות שכנה, מכרה, או חבר מהישיבה עם רעיון לשידוך וגם אז הם יפנו את ההצעה לשדכן מקצועי שיגלגל הלאה את הרעיון.

פלאח שידוך משמיים. yes
פלאח שידוך משמיים/yes

הפגישה תיערך בביתה של הבחורה, כשהזוג יושב בסלון וההורים בחדר סמוך

ואיך זה הולך? פשוט מאוד: בקהילות חסידיות השידוכים נראים אחרת מאשר בעולם הליטאי או הספרדי. בדרך כלל השידוכים נעשים בתוך החסידות ורוב המשפחות, גם אם אינן מכירות באופן אישי, יודעות פחות או יותר במי מדובר, או שבטוח ימצאו שכן או חבר טוב, הקשור למשפחה המוצעת ודרכו יבררו. ההורים מקבלים תמונה של המוצעים, מבררים אצל חברים ומכרים על מידותיהם ומעלותיהם ואם נדמה להם שהשידוך מתאים, הם יקבעו פגישה ראשונה, במקרים רבים זאת תהיה הפגישה היחידה שבני הזוג ייפגשו לפני ש"יסגרו את השידוך". הפגישה תיערך בביתה של הבחורה, כשהזוג יושב בסלון וההורים בחדר סמוך, בעיקר שלא תהיה בעיה של "ייחוד" האסור לפי ההלכה. לפני שבני הזוג יפגשו, תיפגש הכלה עם אם החתן והחתן יפגוש את אבי הבחורה. הוא יישב איתו והם ידברו על הלימוד שלו ועל שאיפותיו הרוחניות. בפגישה בין בני הזוג, הם יבדקו אם השיחה זורמת ביניהם ויש להם שפה משותפת. את המטרות והשאיפות הם מכירים מעולם החסידות.

שידוך משמיים. yes
מתוך "שידוך משמיים"/yes

תראו את האף שלו, איך אני יכולה לצאת לרחוב עם כזה דבר?

בעולם הליטאי והספרדי, המצב שונה לחלוטין. תפקיד ההורים ברוב המקרים, הוא לברר את הבירור המקדים. יש מן קטע כזה לברר על פרטים שמגיעים עד לבני דודים דור רביעי מצד הסבא רבא. בכל זאת, כדאי לדעת כמה שיותר פרטים לפני שפוגשים בחורה איתה עתידים לחיות (לנסות לפחות) עד 120. יש זוגות שהוריהם יפגשו את המיועדים לחתונה לפני שהם יראו אחד את השנייה, אך על פי רוב אלו הבחור והבחורה שייפגשו ראשונים. זה יכול להיות בלובי של מלון, בבית של קרובי משפחה, או כל מקום אחר שהוא גם ציבורי וגם שקט. אם השיחה קולחת, הפגישה יכולה להתקיים במשך מספר שעות, שלאחריהן יעבירו את תשובתם לשדכן, אם יש המשך או לא. בציבור הזה מספר הפגישות הסטנדרטי הוא בין שלוש לחמש פגישות, כאשר כל פגישה בת מספר שעות, לפעמים למעלה מחמש שעות. אין חוקים נוקשים בעניין או הגבלות. אבל על בני הזוג להיות בטוחים בעצמם. זה יכול להיות לפעמים משהו בחיצוניות שיפריע לה, "נו באמת, תראו את האף שלו, איך אני יכולה לצאת לרחוב עם כזה דבר? מצד שני הוא באמת מדהים באופי שלו, אז אולי לנסות שוב?". כן, עד הפרטים הקטנים מאוד, שכמובן אינם מושפעים אך ורק מחיצוניות, אך גם לה מותר בהחלט להעניק מקום של כבוד. בכל זאת, עליהם בסופו של דבר לחיות זה עם זו. יכול להיות גם מצב בו אין לבחור ולבחורה מילה אחת רעה להגיד, אלא שזה פשוט לא עשה להם את זה, אז ממשיכים הלאה.

מעבר לשיחות בענייני השקפה על אמונה או כיצד הם חושבים לנהל את הבית, הם ידברו על תחביבים, מקומות שהיו בהם ואהבו, ספרים מרתקים שקראו, סתם חוויות אישיות ועל המשפחה. תוכלו למצוא זוגות מסתובבים בטיילת, יושבים מול חוף ים, יוצאים לאתר תיירותי כלשהו, אפילו מתנדנדים על ספסל בגינה. ברגע שחשים "קליק" מסוים, הם יודעים שיש סיבה להמשיך. ייתכן שבמהלך הפגישות הם ייתקלו באמירה או תגובה שתעלה תהיות וספקות ואז ייכנסו לסיפור ראשי ישיבות, חברים, אמא, או אח קרוב, שינסו ללבן יחד את השאלה ולהבין האם יש טעם להמשיך או לא.

שידוך משמיים. yes
מתוך "שידוך משמיים"/yes

בהמשך, עם הנתינה שיעניקו זה לזו, תגיע גם האהבה הגדולה

הפגישות שלפני סגירת השידוך, לא נועדו על מנת להתאהב, או לבדוק כיצד הם מסתדרים ביניהם על כל דבר בחיים. חיי הנישואים נועדו להשלמה של בני הזוג. המטרה היא לבדוק האם יש כימיה בין בני הזוג, האם המראה החיצוני מוצא חן בעיניהם, האם יש בסיס להקמת בית משותף. בהמשך, עם הנתינה שיעניקו זה לזו, תגיע גם האהבה הגדולה. לעיתים רבות יש משיכה בין בני הזוג כבר במהלך הפגישות וזו הסיבה שלא מקיימים פגישות רבות בין האירוסין לחתונה, או אצל חסידים שלא נפגשים כלל, על מנת לשמור עצמם מניסיון ועל מנת ליצור את הציפייה לרגע שאחרי החופה.

במהלך שלושת השבועות הבאים נשתדל להביא סיפורים שיספקו הצצה לעולם השידוכים החרדי, נתמקד בעיקר בשידוכים לא סטנדרטים. כי על אף שנראה שהלוגיקה כאן מכנית ומשעממת, אין פני הדברים כך כלל וכלל והסיפורים המשונים שמספק עולם השידוכים, הם בלתי נדלים. עקבו אחרינו ותוכלו גם אתם לטעום מהעולם המרתק כל כך.

שידוך משמיים, החל מ-8.9, ימי ראשון בערוץ yes דוקו וב-yesVOD

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully