וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנסו לאווירה: אוסף שירים לראש השנה

4.9.2013 / 8:30

בשירים של ראש השנה ניתן למצוא ביצועים מפסיפס רחב של אמנים, שהדבר היחידי המשותף ביניהם שהם נולדו יהודים. משה גלנץ מביא מקבץ שירים שיעזרו לכם להיכנס לאווירת החג.

שופר. ShutterStock
שופר/ShutterStock

שיר השירים אשר לשלמה

אחת מהדמויות המרגשות והצבעוניות ביותר שקמו לעולם היהודי במאה הקודמת, הלא הוא ר' שלמה קרליבך. אין מספיק סופרלטיבים אשר יכולים לתאר את דמותו המורכבת והמרתקת, ונדמה כי אין פינה ביהדות שרוחו של ר' שלמה אינה נמצאת בה. למרות שבחייו הוא זכה לביקורות קשות ואף פוגענית, היום אנו מבינים כמה 'עם ישראל' זקוק לו. אהבתו לכל יהודי באשר הוא, כל כך חסרה בתקופה בה הפילוג והניכור בולטים כל כך.

על מנת לקרב יהודים ליהדותם, ר' שלמה פרץ עם המוסיקה שלו את כל גבולות האפשר. מאותו רגע בו אחז לראשונה בכלי נגינה, אורו פורץ הדרך החל לשרות עליו ועל אמנים רבים שבאו אחריו, הוא חיבר למעלה מאלף ניגונים. "אני הולך לישון ניגונים, חולם ניגונים, קם ניגונים, ואוכל ניגונים... את הטובים אני מנסה לשמור", נהג להתבטאות. הניגונים האלה החלו עושים כנפיים, ועד ימינו לא ידוע על תופעה בקנה מידה דומה בעולם המוסיקה היהודי - זמר שניגוניו פרצו לכל סוגי המגזרים בעם ישראל והגיעו לאירועים מכוננים גם אצל אומות העולם. אפילו בטקס הכתרת האפיפיור יוחנן פאולוס, הנזירות שרו מניגוניו של שלמה.

מלוך על כל העולם בכבודך

הדיווה היהודיה

הזמרת היהודייה הגדולה ביותר, לפחות בתקופתנו, היא ללא ספק ברברה סטרייסנד. קולה המלטף והעצמתי כאחד מצליח לחדור אל שורש הנשמה. סטרייסנד ביקרה בארץ בקיץ האחרון להופעה באצטדיון 'בלומפילד' ולכבוד יום הולדתו של נשיא המדינה, שמעון פרס, ובחרה לשיר מולו דווקא את השיר "אבינו מלכנו" מכל שיריה ולא בכדי, אמנם, קשה לה לשחזר את אותו קול כבעבר, אך הביצוע שלה לשיר הוא ללא ספק הטוב מכולם.

"אבינו מלכנו", מתוך אמירת הסליחות בתפילות ראש השנה ויום הכיפורים - ברברה סטרייסנד

ביצוע נוסף במנגינה שונה, עשה לאחרונה, הזמר גד אלבז, קולו הנעים והמרגש, מחדש במשהו את המנגינה המפורסמת ביותר של השיר.

אבינו מלכנו - גד אלבז

ותשובה, ותפילה, וצדקה, מעבירים את רוע הגזירה.

מחיפוש קצר בגוגל על צמד המילים "ונתנה תוקף" נראה כי כמות השירים והביצועים אשר נכתבו ונעשו על הפיוט, הטומן בחובו את 'התרכיז של החג', הם רבים ומגוונים. הפיוט "ונתנה תוקף", שמתאר את החרדה הגדולה מאימת דינו של אלוהי ישראל, ואת אפסות האדם מולו, נכתב ככל הנראה ע"י רבי אמנון ממגנצא בתחילת המאה ה-11, בראש השנה, כששכב על מיטה ליד ארון הקודש עם פרקי אצבעותיו חתוכים לצידו, בשל סירובו לבקשת ההגמון - להתנצר. שני ביצועים לפיוט עם הלחן של יאיר רוזנבלום, אך שונים זה מזה

ונתנה תוקף בביצועו של החזן סא"ל שי אברמסון ותזמורת "סימפונט רעננה"

ונתנה תוקף קדושת היום בביצועו של הזמר החסידי אברהם פריד

נסיים בלאונרד כהן, אחד היוצרים היהודים האהובים והמוכשרים ביותר. המסרים העמוקים בשיריו, התחכום שביצירותיו, הכמיהה שבשירתו וקולו העמוק והמחוספס נוגעים באנשים רבים. אך, למרות שבשיריו מתחברים להם מוטיבים שונים ומגוונים ולאו דווקא יהודיים, יש בו גם פן יהודי שקשה לפספס.

השיר "WHO BY FIRE" (מי באש) כאילו לקוח מהפיוט "ונתנה תוקף" אשר מהווה ללא ספק את אחד השיאים בתפילת מוסף של ראש השנה ושל יום הכיפורים, בעיקר בנוסח התפילה של יהודי אשכנז. לאונרד כהן כתב את השיר ונתן לפיוט פרשנות משלו, בעקבות חוויותיו בסיבוב הופעות, מול חיילי צה"ל בתקופת מלחמת יום הכיפורים, בה נגזר גורלם של חיילים רבים כל כך.

Leonard Cohen - Who by fire

שנה טובה ומתוקה לכל עם ישראל

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully