וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב הכותל: לא להכניס כלבי נחייה לרחבה

9.9.2013 / 9:00

עיוורים אינם רשאים להתפלל בכותל עם כלבי הנחייה שלהם. רב הכותל אוסר על הכלבים להיכנס והורה לסדרנים ללוות את העיוורים ללא כלבם. הרב בני לאו מותח ביקורת. מחלוקת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכותל המערבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכניסה לרחבת הכותל המערבי מוצב שלט האוסר על כניסה עם בעלי חיים בהסתמך על תקנות חוק המקומות הקדושים: "אסורה כניסה לרחבת הכותל עם בעלי חיים". הוראה זו נאכפת על ידי הסדרנים המונעים כניסה עם בעלי חיים לרחבת הכותל המערבי. באחרונה, התלוננו עיוורים בעלי "כלב נחייה" כי אין באפשרותם להתפלל ברחבת הכותל המערבי והם מבקשים להיכנס עם הכלב לרחבה.

הויכוח האם להכניס כלב נחייה לבית כנסת או למקום תפילה התעורר לפני שנים רבות. הרב משה פיינשטיין, מגדולי הפוסקים בארצות הברית, והרב יעקב ברייש, רב הקהילה החרדית בציריך, נחלקו בנושא ומחלוקתם היא הבסיס לכל העמדות של הפוסקים בעשור האחרון. הרב פיינשטיין התיר להכניס כלב נחייה לבית הכנסת וקבע בדבריו שתשובתו קלה יותר בחו"ל כי שם בתי הכנסת "על תנאי הם עומדים". הרב ברייש שלל את מקורות הפסיקה של הרב פיינשטיין, אסר הכנסת כלב נחייה למקום תפילה והציע להסתמך על אנשים המסייעים לעיוור בדרך.

הרב הראשי לשעבר, שלמה עמאר עסק בעבר בשאלה וקבע כי "קשה להתיר לסומא להכניס עמו את כלבו, אלא, הטוב שיעשו לו מקום בפני עצמו מחוץ לבית הכנסת". מהפסיקה על איסור הכנסת כלב נחיה לבית הכנסת, למדו גם על האיסור להכניסו לכותל המערבי, שנחשב למקום תפילה קדוש.

הרב שמואל רבינוביץ', רב הכותל והמקומות הקדושים, נאלץ מתוקף תפקידו להכריע בסוגיה וקבע כי אסור להכניס כלבי נחייה אל רחבת התפילה בכותל. בספרו "שו"ת שערי ציון" התיר הרב הכנסת כלבי נחייה לרחבה העליונה בכותל המערבי, כיוון שהיא אינה משמשת רק לתפילה בלבד. עם זאת, אסר רב הכותל את הכנסת הכלב לרחבת התפילה והורה לסדרני הכותל שעיוור שבא עם כלב נחיה, יש למצוא לו מקום אחסון לכלבו וללוותו לרחבת התפילה, "כדי שיוכל להתפלל ליד שריד בית מקדשנו מבלי צורך להשתמש בכלב". למרות שהפסיקה של הרב רבינוביץ' אינה נחשבת למחמירה, היא לא סיפקה פתרון לעיוורים ועוררה ביקורת הלכתית.

הרב בני לאו מותח ביקורת על הפסיקה ומציע בהתחשב בתנאים הפיזיים של רחבת הכותל המערבי "לייצר נתיב מיוחד שיהיה פתוח לאנשים עם כלבי נחייה ויוביל אותם ישירות לתוך רחבת התפילה. נתיב זה שיהיה מסומן באופן ברור ובולט, יאפשר לאנשים המפחדים מכלבים לבחור צד אחר של הרחבה ויאפשר לאנשים עם כלבי נחייה לעמוד מול אבני הכותל ולהשיח לבם עם אביהם שבשמיים".

הפתרון שהציע הרב לאו, עורר את כעסו של הרב רבינוביץ', "בכותל לא ניתן ליצור נתיבים בגלל ריבוי המבקרים בו", כתב לו במכתב, "וודאי העיוור לא יודע לכוון את עצמו למקום זה. יש לזכור שפעמים רבות הרחבה מלאה מתפללים וכניסה עם כלב נחייה יכולה לעורר מהומה". למרות המחלוקת ההלכתית בין פוסקי ההלכה והביקורת בניהם, עיוורים שיגיעו לכותל יסתפקו בימים אלו בפתרון שהציע הרב רבינוביץ' לפיו הסדרנים ילוו אותם עד למקום התפילה ברחבה ובינתיים הכלב יישאר במקום המיועד לו מראש.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully