וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים: אל תקנו ארבעת המינים ממצביעי הבית היהודי

10.9.2013 / 11:45

קמפיין חדש המתפרסם בריכוזים החרדיים קורא שלא לרכוש ארבעת המינים ממצביעי "הבית היהודי" כי הם שותפים לקיצוצים בקצבאות: "נקנה רק מאוהבי התורה ולא מרודפיה ושונאיה"

חרם על קניית ארבעת המינים. באדיבות המצולמים
חרם על קניית ארבעת המינים/באדיבות המצולמים

הקרע בין המגזר החרדי למגזר הדתי לאומי מחריף: קמפיין חדש המתפרסם לקראת חג הסוכות בריכוזים החרדיים קורא שלא לרכוש ארבעת המינים ממצביעי מפלגת "הבית היהודי" מאחר ואלו שותפים לקיצוצים בקצבאות הילדים, בישיבות ובכוללים. "לא קונים מאויבינו, ארבעת המינים נקנה רק מאוהבי התורה ולא מרודפיה ושונאיה".

הקמפיין מלווה במודעות שנתלו בבני ברק, ירושלים ובערים חרדיות נוספות. עד כה הוא אינו מזוהה עם אף גוף חרדי. מנסחי המודעות בחרו ככותרת את סיסמת הבחירות של מפלגת הבית היהודי, "משהו חדש מתחיל" וכתבו בהן: "לא קונים ארבעת המינים מאויבינו, מצביעי מפלגת הבית ה"יהודי". הם רודפים אותנו, חברו לרשעי ישראל לכרות ולגדוע את עץ החיים, עולם התורה, הגדל ופורח על אפם ועל חמתם, אך למה לנו להפריח את ריקנותם ושנאתם היוקדת להשם ולתורתו, כדי שימשיכו לרדוף אותנו? היה לא תהיה".

היוזמה החרדית צברה גם תאוצה ברשתות החברתיות ועוררה ויכוח סוער בין גולשים חרדים ודתיים. בעוד הדתיים הלאומיים בזו לקמפיין, ברחוב החרדי סבורים דווקא כי יוזמה מסוג זו מביעה תחושת כאב. עו"ד דב הלברטל, שנודע בשנים האחרונות כמקורב למנהיג הציבור החרדי המנוח, הרב יוסף שלום אלישיב טוען כי גם אם היוזמה לא תשפיע על המכירות של הסוחרים הדתיים היא מבטאת "מסר שנובע מתוך תסכול, ומטרתה היא למחות נגד הצעדים של אנשי הבית היהודי שגרמו לחורבן של עולם התורה". בנוסף, הוא טוען כי למרות שהקמפיין מופנה נגד הציבור הדתי ולא נגד הפוליטיקאים, הגורמים החרדים העומדים מאחוריו צודקים בטענתם, "כל עוד שרבני הציונות הדתית והציבור עצמו אינם קמים ומתנתקים מהמפלגה, הם נותנים יד לקיצוצים ולגזירות על עולם התורה. אין לך שיתוף פעולה גדול מזה".

העיתונאי החרדי, ישראל כהן אומר כי הקמפיין "הוא התגובה המינימאלית שממחישה את הכאב ברחוב החרדי. "איך אפשר לרכוש מאנשים שבגדו בנו? עד היום הציבור הדתי לאומי היה חלק בלתי נפרד מאיתנו, מהרגע שהם התחברו עם 'יש עתיד' הם ניתקו את הקשר. הגיע הזמן שאם הפוליטיקאים לא מבינים את המשמעות של הקרע הקיים בינינו, שהציבור יבין ואולי בכך המסר יחלחל לחלונות הגבוהים".

בציבור הדתי לאומי התייחסו בזלזול לקמפיין החרדי. סגן שר הדתות, ח"כ הרב אלי בן דהן אמר כי היוזמה הזו היא "פרי הסתה שאינה במקומה". בן דהן סיפר כי השבוע נפגש עם שני חברי כנסת בכירים ביהדות התורה שביקשו ממנו לשתף פעולה בכמה נושאים הקשורים לעולם התורה והישיבות, "אני מצפה שברוח הדברים שלהם, הם ידעו להשתיק את הרעיון המטופש הזה". לדבריו, לאנשי מפלגת "הבית היהודי" אין דבר נגד הציבור החרדי, "עשינו הכל כדי להחזיר את רוב הקיצוץ בישיבות החרדיות", הוא אומר ומתייחס גם לקיצוץ בקצבאות הילדים: "בכל ממשלה, גם אם היו שותפים בה החרדים, היו נאלצים לקצץ בקצבאות הילדים".

מ"הבית היהודי" נמסר בתגובה: "לקראת יום כיפור עדיף לעסוק בחשבון נפש ולא בגימיקים תקשורתיים".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully