וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמארטפון בהכשר הרבנים

17.9.2013 / 10:02

הצורך במכשירים חכמים בקרב חרדים גבר ועד לאחרונה לא הייתה לגיטימציה להחזקת מכשיר המכיל אימייל ואפליקציות. גוגל החליטה לגייר את המכשירים שלה וכך נוצר הסמארטפון הכשר

בעיצומן של הימים הנוראים, נחשף בסוף השבוע מכשיר הסמארטפון הכשר הראשון בישראל. המכשיר מיוצר ומשווק במיוחד לאנשי עסקים בציבור החרדי, אשר מחזיקים בטלפון לצורך שיחות, העברת מסרונים ושימוש באפליקציות מתקדמות אך אינם מתפשרים על הערכים הרוחניים החשובים להם. מאז שנת 2004, בהוראת הרבנים החרדים, המגזר החרדי החל להשתמש במכשירי טלפון כשרים. אלה, המאפשרים שיחות טלפון בלבד, שווקו על ידי כל חברות הסלולר בישראל והעובדה כי המכשירים אינם מאפשרים שליחת מסרונים או כל שימוש אחר, הורידה באופן משמעותי את מחירי העלות.

בקרב אנשי עסקים חרדים, גבר בשנים האחרונות הצורך בשימוש במכשירים חכמים, אולם, עד לאחרונה, לא הייתה שום לגיטימציה להחזקת מכשיר המכיל אימייל או מסרונים – מה שחייב רבים בציבור החרדי לרכוש מכשיר שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות הרבנים. לאחרונה, למרות הקמפיין החרדי המאסיבי שהתנהל ברחוב החרדי נגד מכשירי סמארטפון, נעשו ניסיונות נוספים להעניק לצורך לגיטימציה.

מכשיר חילוני

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברת רמי לוי-תקשורת בשיתוף עם חברת אפיק-סלולר - המתמחה בתקשורת במגזר החרדי חשפה ביום חמישי את המכשיר החכם הכשר הראשון בישראל. מדובר, בעצם, בטלפון Nexus 4 של חברת LG. הייחודיות של המכשיר היא שעבורו פותח "רום" מיוחד, גרסה ייחודית של מערכת ההפעלה – בה אין דפדפן אינטרנט, ואין גם גישה לחנות האפליקציות של גוגל. בחברה מסבירים כי במכשיר קיימת חנות אפליקציות משלו, אשר מציעה 1000 אפליקציות שתתוחזקנה באופן שוטף תוך שמירה קפדנית על תוכנן ואיכותן.

ברשימת האפליקציות: יישומים של משרדי ממשלה, בנקים ומוסדות פיננסיים, קופות חולים, מערכות ניווט, דוא"ל, מסרונים ועוד. "המכשיר אינו נותן מענה לפנאי אלא ממלא את הצורך של המשתמש", מסביר אלקי אלון, מנהל תפעול ברמי לוי תקשורת, "המטרה היא שרק איש עסקים או חרדי העמל לפרנסתו ישתמש במכשיר ושבחורי ישיבות יישארו עם המכשירים הכשרים". עלות המכשיר, אשר ייהנה מקומת מספרים ייחודית: 055-668 נעה בין 1,549 שקל לבין 1,899 שקל, בהתאם לגודל הזיכרון שבו.

כחלק ממתן הכשרות למכשירים, חושף אלון כי כל רוכש מכשיר יצטרך למלא טופס ובו יצהיר על הצורך בשימוש בסמארטפון, "הצרכן יצטרך להצהיר על מקום עבודתו ועל רב שיוכל במידת הצורך להמליץ על הצורך שלו במכשיר".
למרות כל זאת, הרבנים כבר הצהירו כי אין רוחם נוחה מהמכשיר החדש. "ועדת הרבנים לענייני תקשורת", הגוף הבלעדי המעניק את חותמת הכשרות על הטלפונים הכשרים, פרסם השבוע בעיתונות החרדית הודעה כי האחראים על שיווק המכשיר הינם "גורמים המנסים להטעות את הציבור ומשווקים מכשיר טלפון סלולארי כביכול עם קומה כשרה שכבר נאסר בעבר על ידי מרנן ורבנן". גורם בוועדה הסביר לוואלה! יהדות כי בעבר מכשירים שווקו בציבור ללא ידיעתם והשגחתם וכתוצאה מכך "היו אפשרויות פרצה חמורות שחשפו את הצרכן לשימושים שאינם ראויים".

מכשיר חוזר בתשובה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורמים בתחום הסלולארי החרדי מעריכים כי למשווקי המכשיר החדש יהיה קשה לסלול דרך עוקפת לפיקוח של הוועדה ולשווק את המכשיר בהצלחה שכן אנשיה נותנים את "המילה האחרונה בחצרות ובתי הרבנים בנושאים אלו".

רמי לוי הוא פורץ הגדר הראשון בתחום, אולם, חברת 'נתיב', המציעה שירותי אינטרנט מסוננים במגזר החרדי, השיקה גם היא לאחרונה מכשיר חכם של חברת LG שעובד במתכונת דומה לזו של לוי ועל בסיס תוכנת האנדרואיד. ההבדל היחיד והמשמעותי הוא שבמכשיר של נתיב אין אפשרות להכניס או להוציא שיחות. "המטרה הייתה", מסביר נחום בנדיקט אסטרטג חרדי המייעץ לחברה, "שאיש עסקים חרדי או אדם הנצרך לשירותי אימייל או שימוש באפליקציות יוכל לעשות זאת מכל מקום".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully