וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכת מחאה נגד קווי ההפרדה באוטובוסים

23.9.2013 / 9:00

במוזיאון ישראל, מוצגת תערוכת סוכות מסורתית. ניתן למצוא סוכות מגוונות עם מסרים חברתיים, פוליטיים ודתיים שיצרו אנשים ונשים מכל הזרמים והגילאים. יניב רבי היה שם והתרשם

זו השנה השישית ברציפות שבמהלך חול המועד ארגונים חברתיים לצד שוחרי אומנות, ילדים לצד צעירים, דתיים ליד חילונים, מציגים במוזיאון ישראל את תערוכת "סוכות מדברות" של בית אביחי. כארבעים דגמי סוכות מוקטנות מתחרות ביניהן על פרסים יקרי ערך ועל המקום הראשון. השנה, בולטות בנוכחותם סוכות שונות שנוצרו על ידי אנשים פרטיים, עמותות, בתי ספר, וארגונים חברתיים, שנושאים מסרים חברתיים ופוליטיים שונים על המציאות בארץ. תוכלו למצוא שם את "המרכז הירושלמי לגמילה מסמים", "עמותת כנפיים", "עמותת אנוש" ולצידם משתתפים סוכות סטודנטים ממוסדות אומנות ועיצוב, אנשים פרטיים וחובבי אומנות ועיצוב. בתערוכה ניתן למצוא מגוון מעניין של סוכות כמו: סוכת מהדרין, סוכה שיוצאת נגד ההפרדה המגדרית בקוי המהדרין. סוכת שפה ישראלית, סוכה המביעה את הפערים התרבותיים במדינה. סוכת צפוף, הבאה למחות כנגד בנייה עירונית בשטחי טבע בירושלים. סוכת סמס, הבנויה ממיסרונים קצרים. ועוד.

סוכת שפה ישראלית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בת חן כלפון, תלמידת תיכון בכיתה יא' ממושב בר גיורא יצרה את "שפה ישראלית", סוכה עם מסר חברתי. בסוכה יושבים ארבע בובות, יהודי, נוצרי, מוסלמי, דרוזי, כל אחת מהבובות מייצגת את האוכלוסייה שלה בישראל. הבובות שיושבות בסוכה הוכנו בכוונה ללא פה על מנת להעביר את המסר כי לאוכלוסיות בישראל אין את היכולת לדבר האחד עם השני.

בת חן: בכיתת הלימוד בה אני לומדת יש רק 5 תלמידות חוץ ממני שבחרו להרחיב לימודי ערבית. מספר התלמידים הבוחרים במסלול ערבית בישראל הולך ומצטמצם משנה לשנה, לימודי ערבית אינם חובה, ומכיוון שכך נוצרת מציאות בה התלמיד הישראלי לא נחשף לשפה אותה דוברות אוכלוסיות שחיות לצידו באותה ארץ בה הוא חי. הסוכה שהכנתי באה לבטא את הפער הזה במציאות הישראלית. סכך הסוכה בנוי בצורת שתי וערב ובכך מתאר את האחדות של אותם אנשים, את המרבד אותו הם יוצרים בארצנו, את העובדה שיש קשר בלתי נמנע בין תושבי ישראל השונים. בסוכה ישנם כתוביות המופיעות בשלושת השפות העיקריות של אותם אנשים: עברית אנגלית וערבית."

סוכת ביטחון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סוכה של משה ויובל נעמן ( רנד) אב ובתו מפתח תקווה.

משה נעמן: "הסוכה באה להמחיש את אמצעי המיגון הרבים והשונים שאנו כישראלים נאלצים להצטייד בהם משנה לשנה בגלל הסביבה העוינת בה אנו חיים. מתקבלת תחושה כאילו אנו חיים בכלוב מברזל. הסוכה עשוייה מסיכות בטחון כדי להבליט את משחקי המילים: סוכת בטחון / סיכת בטחון. הסכך עשוי מתבנית אפייה ממתכת בצורת כיפה המסמלת את כיפת ברזל, אשר הפכה בשנים האחרונות לאמצעי מיגון מרכזי. סוכה זו באה להביע הזדהות עם תושבי קו התפר שעבורם זו מציאות יום יומית. כמו כן ממחישה את המחיר שאנו נאלצים לשלם על מנת לחיות חיים בטוחים באזורינו."

סוכת צפוף

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נוגה לינדנשטראוס, תלמידת כיתה ח מירושלים, יצרה מגדל של סוכות הבנויות בצורה צפופה אחת על השנייה ואחת ליד השנייה. ההשראה למודל הגיעה מסבתא של נוגה.

נוגה: "סבתא שלי מתגוררת בשכונת רמות בירושלים, ליד השכונה קיים אתר טבע ייחודי בשם מצפה נפתוח. במצפה יש חיות בר שונות, צבאים, צבועים, דורבנים ושועלים ובאופן כללי הרבה טבע וצמחייה. עיריית ירושלים רוצה לבנות שם יחידות דיור שיחריבו את המקום". סבתא של נוגה, מוסיפה: "מתקבלת תחושה כי בכל שטח פנוי שקיים בעיר, העירייה מנסה לבנות. הסוכה של נוגה באה לבטא את הרעיון של לבנות בצורה יותר מרוכזת, מתוך נקודת הנחה כי כל עוד יש אפשרות לבנות בצורה יותר מרוכזת וצפופה אין באמת צורך להחריב שטחי טבע יפים כמו מצפה נפתוח.

סוכה למהדרין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יעל וליאת יוספסברג, אם ובתה ממזכרת בתיה, עוסקות רבות בנושא יהדות ומגדר. להשקפתן היהדות צריכה להיות פלורליסטית ולכן יצרו סוכה המביעה מחאה כנגד הדרת נשים במרחב הציבורי. הסוכה מדמה אוטובוס מקווי המהדרין בו נשים מורשות לשבת רק מאחור.

ליאת ויעל: המציאות של הדרת נשים במרחב הציבורי הינה תופעה מדאיגה הפושטת בארצנו. הסוכה מדמה אוטובוס מקווי מהדרין, בו מותר לנשים לשבת רק מאחור. אנו רואות בכך הפרה חמורה של מעמד האשה. הדמויות בתוך הסוכה הן האושפיזין והאושפיזניות, כלומר אושפיזין נשים. האושפיזין וגם האושפיזיניות מיוצגים על ידי גלימות בד מדגם מקראי התלויות על גבי קולבים ובכך מבטאות תיקון נוסף שצריך להתקיים בהשקפה היהודית לגבי נשים. בחרנו בדמויות המופת: שרה רבקה רחל לאה מרים יעל ודבורה בכדי לבצע תיקון למקומן החסר של נשים במקורות היהודיים. הקולבים עשויים מחוט מתכת דק המאפשר הזזה של האושפיזין לאורך מתקן האחיזה של האוטובוס, דבר זה בא לבטא את המוטיב של היכולת לשנע ולשנות את מיקום הגברים והנשים באוטובוס. הקולבים הם כמו עמודי התמיכה באוטובוס. זהו תיקון למצב הקיים, על ידי שינוי מקום הנשים בסוכה, לעיתים קדימה, לעיתים אחורה, ולעיתים בשוויון ניתן בעצם לשנות את המציאות של קווי המהדרין. בכדי לתת מקום לצורך של ההפרדה, מצאנו לנכון לאפשר אותה, אך לא במחיר של השפלת נשים. בדגם שבנינו, הנשים יכולות לשבת במושבים הקדמיים של האוטובוס.

סוכת משנה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ג?ן סנדיק (מורה לספרות ילדים) והודיה סנדיק מורגנשטרן אם ובתה מירושלים יצרו דגם של סוכה המבוסס על מסכת סוכה. הסוכה הינה סוכת נייר פופ אפ, בסביבה טבעית המציעה פירוש חזותי מודרני ליד הפירושים הכתובים המסורתיים. המודל הינו מודל בשלושה מימדים בנייר פופ אפ. הסוכה ושמי הלילה בנויים מנייר, נוסח המשנה מודפס על פלסטיק שקוף שדרכו ניתן לראות את הכוכבים והירח המלא של הלילה הראשון של סוכות. כל חלקי הפופ אפ מחוברים לדפי המשנה עם דבק גומי בלתי קבוע כדי לשמור קדושת הספר. כל פריטי הפופ אפ מתקפלים ונכנסים בתוך ספר המשנה כשהלה נסגר. הרעיון הוא לתת ?מהדורה? יותר נגישה לילדים הלומדים את המשנה בבית הספר.

ג?יין: "הקורא המודרני סומך יותר על אמצעים ויזואליים מאשר קוראים בעבר. הפירוש מנצל את הקצרנות של הסימנים הוויזואליים לכוון את הקורא אל הבנת הקריאה. הסוכה אינה עומדת בצל העץ הסמוך. הכוכבים מנצנצים מעל לסכך. אמת מידה מורה על הגובה הנדרש של הסוכה. ובתוך הסוכה עצמה ניתן להבחין במקומות האכילה והשינה בדירת העראי. כנדרש מסוכה גם סוכה זו היא מבנה עראי. את הדבק המחבר את הסוכה למשנה ניתן להסיר, דבר המבטא גם את החובה להתייחס בכבוד אל ספרי הקודש.,

תערוכת ''סוכות מדברות'' תתקיים בחול המועד סוכות בימים ראשון- מוצ"ש , 22-28 בספטמבר, בשעות הפעילות של המוזיאון.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully