וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות באלעד - מאבק בין האשכנזים לספרדים

2.10.2013 / 10:00

הבחירות באלעד הם מהמאבקים המסעירים בבחירות לרשויות. קרב בין דרעי לפרוש, בין אשכנזים לבין ספרדים. השבוע הותקף בגז אברך אשכנזי בידי תומכי הנציג הספרדי. האזור מתחמם

אם בבחירות הארציות, החרדים הציגו אחדות מפתיעה לנוכח מה שכינו מאבק "במלחמה נגד החרדים ובעולם התורה", בבחירות לרשויות המקומיות התמונה שונה. בעיר אלעד, שרוב תושביה חרדים, מתנהל הקרב שמושך אליו את כל עיני המגזר החרדי. מצד אחד, האשכנזים וח"כ מאיר פרוש מיהדות התורה .ובצד השני הספרדים ויו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי. תוצאות הקרב יכריעו האם ההגמוניה הספרדית דועכת עם מצבו הבריאותי של הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני של ש"ס, אל מול הניסיון להמשיך את שושלת משפחת פרוש הירושלמית והעשירה.

בש"ס הבינו כי יצטרכו להביא מועמד ראוי כדי לתקן את המעוות

הקרב באלעד החל עוד לקראת סוף הקדנציה הנוכחית. ראש העיר המכהן, יצחק עידן מש"ס עורר נגדו ביקורת ציבורית קשה. בש"ס הבינו כי יצטרכו להביא מועמד ראוי שמכיר את העיר מקרוב רק כדי לתקן את המעוות ולאחר לבטים ארוכים הציבו בזירת הקרב את צוריאל קריספל, ששימש כ"נבחר ראשון" בתפקיד. ביהדות התורה ראו הזדמנות להציב מעומד משלהם וח"כ מאיר פרוש שנטל את מושכות המאבק בעיר לידיו, הציב את בנו, ישראל פרוש.

מבחינת הציבור החרדי זהו אחד המאבקים המרתקים והמסעירים בבחירות לרשויות המקומיות. "קרב יוקרה" בין ח"כ דרעי לח"כ פרוש – שיוכרע ב-22 באוקטובר. אף אחד מהצדדים לא יסכים לשמוע על הפסד. מבחינת פרוש שכוחו טמון בחסידויות הקטנות, הפסד יגרום לנזק תדמיתי קשה שהדרך להתאוששות ממנה יהיה ארוך. גם מבחינת דרעי ההפסד יהיה קשה שכן אלעד נמצאת בשליטה ספרדית מיום היווסדה. המתיחות בין השניים ומעורבותם בכל מלחמת יהודים קיימת אינה תורמת דבר לרוחות הסוערות גם כך.

פרוש לא יסכים לשמוע על הפסד ודרעי ירצה להוכיח שכוחו נותר חזק

"בערים אחרות, לדרעי ופרוש יש אינטרס משותף עבור מועמד כזה או אחר", מסביר גורם חרדי, "באלעד, כל אחד הביא עמו מעומד וזרק אותו לזירה. אף אחד מהם, לא דרעי ולא פרוש יסכים לשמוע על הפסד". אותו גורם מוסיף כי ניצחון עבור פרוש יחזק את כוחו גם בבחירות הארציות שכן הוא יהיה היחיד מבין חברי הכנסת החרדים שיחזיק בשליטה על שני ערים חרדיות, ביתר עילית ואלעד. מנגד, דרעי ירצה להוכיח שכוחו נותר חזק כבעבר. "אין ספק שזה מבחן ציבורי ענק עבור שניהם ", אומר הגורם, "כל אחד יעשה הכל כדי לנצח".

גורם בש"ס מאשים את ח"כ פרוש בכוונה שלו "לסדר ג'וב לעוד אחד מילדיו". על פי הגורם, "מאיר פרוש ידוע כאחד שיחפש את "הממשיך" בשושלת המשפחתית, הוא יעשה הכל כדי לסדר לכל ילדיו ג'ובים עם כוח והשפעה. אם פרוש הבן ייבחר, סביר להניח שנצטרך להתמודד עם מועמד נוסף שהתושבים אצלו יהיו בעדיפות אחרונה".

זירת הקרב אינה רק בין דרעי ופרוש אלא גם הפכה לעדתית. קרב בין ספרדים ואשכנזים. עד כה מנסים הצדדים לשדר "עסקים כרגיל". המעומד האשכנזי עורך חוגי בית אצל ספרדים בעוד המעומד הספרדי מבקר בחצרות האדמו"רים. "בקלפי הכל ישתנה וישלפו את השד העדתי. הקרב יתמקד בין האשכנזים לספרדים והתוצאות עלולות להשפיע על העיר לאורך שנים".

הרב עובדיה חתם בטרם אשפוזו על מכתב תמיכה בקריספל והרב שטיינמן תומך בפרוש

הרבנים הבכירים במגזר החרדי נמצאים גם הם ברקע של הקרב ומחזקים את הצדדים. הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני של ש"ס, חתם עוד בטרם אשפוזו על מכתב תמיכה בקריספל, בעוד הרב אהרון שטיינמן, אחד ממנהיגי הציבור הליטאי - אשכנזי תומך בפרוש. ההערכה היא כי מצבו הרפואי הירוד של הרב עובדיה תורמת עד כה במידה רבה לתמיכה הציבורית בקריספל.

בנוסף, פרוש ספג השבוע מכה קשה לאחר שאחוז גדול מהתימנים בעיר שאמורים להכריע את הכף, הודיעו כי הם יתמכו בצוריאל קריספל. חלק מרבני העדה טענו כי כל הצבעה אחרת עלולה להיחשב כהמרת פיו של הרב עובדיה. ואם כבר ב"מכות" עסקינן, הקרב הדרדר השבוע לפסים אלימים. אחד הפעילים של פרוש הוכה ביום שני בערב על ידי נערי שוליים ופונה לבית החולים לצורך קבלת טיפול רפואי.

על פי מקורבי פרוש, הפעיל העיר לבחורים המזוהים עם המעומד הספרדי על כך שתלשו מודעות תמיכה במעומד האשכנזי ואלו בחרו לדקור אותו קלות ביד ולהתיז לעברו גז מדמיע. מקורבי קריספל טענו כי אלו נערי שוליים וכלל אין קשר בינם לבין המעומד.

בפעם הראשונה בהיסטוריה של המגזר החרדי, תתמודד רשימת נשים חרדיות למועצת העיר

הבחירות באלעד ייחרטו ללא ספק מעל דפי ההיסטוריה של המגזר החרדי, לכך גם מתווספת העובדה כי בפעם הראשונה בהיסטוריה של המגזר החרדי, תתמודד "עיר ואם", רשימת נשים חרדיות למועצת העיר. עד למועד הגשת הרשימות נשמרה ההתמודדות של הנשים תחת חשאיות זאת בכדי למנוע מסע לחצים שיופעל נגדן מצד גורמים חרדים בעיר. המטרה העיקרית של הרשימה היא לפעול עבור נשים חרדיות בסוגיות חברתיות, רגישות ועוד.

ה-21 ימים הקרובים יהיו אלו שיכריעו את הבחירות הקרובות. במטה פרוש מכינים את נשק יום הדין בניסיון להטות את הכף חזרה לטובתו לאחר שהשבוע הוא זכה ללחי קרה מהתימנים. בין היתר סיפרו השבוע גורמים במטה כי בכוונתם להזכיר לתושבי העיר "את הנזקים שהוא עשה בעיר עוד כשכיהן כראש המועצה בשנים הראשונות של אלעד". במטה של קריספל סבורים כי עבודה נכונה כפי שהיא מתנהלת עד היום, תוביל לניצחון הבטוח.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully