וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריאליזם, אומנות ומוסיקה יהודית באינדינגב 2013

16.10.2013 / 9:00

יניב רבי ירד לעשות שבת באינדינגב, הוא פגש שם חילונים פוקדים את המאהל של "60 ריבוא" שקוראים קומיקס עם פירוש הזוהר ונגנבים מרבה בר בר חנה. היה יידישקייט, רק קצת אחרת

יח"צ - חד פעמי

יום שישי בצהריים, אינדינגב, מצפה גבולות. אנוכי מגיע למקום בכדי לסקר את הצד היהודי של הפסטיבל. בקופות 300 איש מתווכחים עם המשטרה, כן להיכנס, לא להיכנס, בלאגן. אחרי כמה שעות טובות, אני מצליח סוף כל סוף להיכנס למתחם.

בין הבמות השונות, המוסיקה שמתנגנת מכל עבר, והאנשים הצבעוניים, נגלה לעיני הדום (אוהל) של "60 ריבוא". למי שעדיין לא מכיר, "60 ריבוא" הם קבוצה של יוצרים תל אביביים, חוזרים בתשובה ובשאלה, דתיים, חרדים וחילונים, שהתאגדו יחד, והקימו קולקטיב יהודי חדשני, ששם לו למטרה ליצוק את המקורות היהודיים למדיות החדשות, דרך ציור, קומיקס, מוסיקה, וידאו ועדו, והכל מתוך תפיסה שבכל דור יש לדבר לעם ישראל בשפה העכשווית שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך הדום הם מציגים לעוברים ושבים את היצירות. מבט חטוף על המתרחש מעביר בי תחושה סוריאליסטית, לא רגילה. המוני חילונים וחילוניות פוקדים את המאהל, יושבים על מזרונים עם חוברות קומיקס עם פירוש ספר הזוהר, ומנהלים דיונים ערים של שבע הארצות, כפי שמופיע בזוהר. אני מביט בקירות, תמונות של יצורים משונים בארצות משונות, עם מוטיבים קבליים כמו עשר הספירות, מופיעים בציורים. תחושת הזיה קלה עוברת בי ואני פונה לכמה חבר'ה ששוכבים על המזרונים, מעיינים בקומיקס וסיגריה מגולגלת עוברת בינהם.

התחשק לכם ללמוד קצת תורה בזמן שכל ההופעות קורות בחוץ? "תשמע", הם אומרים, "שתינו כמה בירות ואז נתקלנו בדום, הספרים שמסתובבים פה מרתקים לנו את המחשבה. אתה קולט שיש קטע של פנטזיה בתלמוד? ", הבחור מחזיק ביד חוברת על מעשיות רבה בר בר חנה. "אני למשל לא ידעתי שיש סיפורים כאלה מעניינים בגמרא, מספר בחור נוסף. כמו למשל הסיפור של רבה בר בר חנה על שני אנשים ששטים באונייה ונסחפים לעולם אחר. הספר הזה והציורים האלו, לקחו אותי לעולמות אחרים, הייתי בטוח שדברים כאלה קיימים רק בספרות הפנטסטית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיתופי פעולה מוזיקליים בין דתיים לחילונים/ שלמה בר והרכב אלקטרוני מבצעים את שירת הים

בין שיתופי הפעולה המרתקים שהיו בפסטיבל היה החיבור בין שלמה בר למוזיקה האלקטרונית של rejoicer, וגולת הכותרת של המופע היה ביצוע בן עשרים דקות ל"שירת הים". כחלק מההכנה לביצוע השיר, למדו שלמה בר וחברי "60 ריבוא" את הפרושים והכוונות של "שירת הים", מה שהורגש מאוד במהלך המופע, היתה שירתו של שלמה בר. היא הייתה מלאה בכוונה ועומק והיה אפשר לראות איך כל הקהל, רובו צעירים שאינם מכירים את הטקסט, הצליחו להבין כל מילה ונשארו משולהבים במשך 20 דקות.

שלמה בר באינדינגב 2013. מיכאל מרסה,
שלמה בר הגדול/מיכאל מרסה

אווירת שבת עם מוסיקה אלטרנטיבית ברקע? שבת אלטרנטיבית

אחרי ההופעות של יום שישי חזרנו למתחם השבת המשותף של "60 ריבוא" וחב"ד, שנמצא במתחם הקמפינג של הפסטיבל. מצד אחד, הוא מאוד קרוב לשער הכניסה של ההופעות ומצד שני... כמה רעש...

קבלת שבת התקיימה כשמארינה מקסימליאן ויהוא ירון שרים ברקע. אני שואל את הבחור לידי, רגע איפה אנחנו? (בתפילה) והוא מהנהן בחיוך נבוך: "שמע, לא יודע...אני חושב שעלינו לשבח".

למרות הרעש הרב והאווירה השבתית-לא שבתית שנקלעתי אליה, הצליחו במתחם ליצור אווירה של שבת מיוחדת. החב"דניקם דאגו להלהיב את האנשים בניגונים חסידיים, צ?ולנט חם וארוחות שבת, בהם השתתפו אנשים מכל הארץ."60 ריבוא" דאגו להעביר שיעורי תורה מעניינים, שהתפתחו לדיונים: פנטזיה ביהדות על פי ספר בראשית, מדרש שבע הארצות על פי הזוהר, גלגולי נשמות על פי האר"י.

היה יידישקייט, רק קצת אחרת...

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ארץ אדמה. אחת משבע ארצות/מערכת וואלה!, צילום מסך
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully