וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרומות לקבר רחל, גובלות בעבודה זרה?

17.10.2013 / 13:00

בשבת האחרונה הופצו בבתי הכנסת עלונים הקוראים לתרום לעמותות הקשורות לקבר רחל. התרומות שמבטיחות "ישועות ונפלאות", מגלגלות מיליוני שקלים בשנה. לאן הולך הכסף? שאלה טובה

בשבת האחרונה, ערב יום פטירת רחל אימנו, חולקו שני עלונים צבעונים באלפי בתי כנסת. בפי שניהם הייתה הבטחה דומה: אם רק נתרום להם, הרי שרחל אימנו תסדר לנו את החיים, תביא לנו ילדים ותעניק לנו זיווגים. שמא תאמרו - אין לנו מהיכן לתרום, הרי ש"אמא מסדרת את המינוס שלך בבנק, כל לילה בחצות". לתורמים הכבדים גם הובטח "מפתח ישועות" פלאי שכבר ריפא אלפי חולים ופתח את שערי המזל לכל מי שמחזיק אותו. בין דפי הכרומו העמוסים נחבאו עוד שלל הבטחות, שצריכות עיון מצד הלכות עבודה זרה.

בטוחני שלצד ארגונים צדיקים הפועלים לשם שמיים , יש בנמצא גם נוכלים

ההבטחות ניתנות בצורה הכי ישירה וללא שום אותיות קטנות או כוכביות. לקורא את העלונים נדמה שאפילו שעת הנעילה של יום הכיפורים מתגמדת ואינה שווה דבר אל מול "מעמד השמות", "קלף הקודש" ו"יין הסגולה" שאפשר לרכוש מקברה של רחל אימנו.

אני הקטן החלטתי שבמקום שרחל אימנו תדאג לי, אנסה אני לדאוג לה, לכבודה, ולהציץ בדוחות הכספיים של מפיצי העלונים המופיעים באתר "גיידסטאר" המחובר לנתוני רשם העמותות. מצאתי שעלון אחד מופץ ע"י "עמותת מוסדות קבר רחל אימנו" שזכתה לתרומות אשראי ע"ס 801,411 ש"ח בשנת 2011. יחד עם שאר הצ'קים, הוראות קבע וכו'- היא הגיעה כמעט ל-2,000,000 ¤ של הכנסות מתרומות בשנה.
את הגורם שמפיץ את העלון השני לא הצלחתי למצוא. השם עלום וקשה להבין באיזו עמותה מדובר.

לפי אתר גיידסטאר, יש עוד כמה עמותות הטוענות לפעילות סביב הקבר ולכולם שמות יחסית דומים כמו: "ישיבה וכוללים מאמא רחל ע"ה", "יד רחל אימנו בארה"ק" ועוד. ברובן, אין שום זכר לדוחות כספיים, דיווחי שכר וכו'. אין. ועוד לא נגענו כלל בשאלה לאן באמת הולך הכסף. האם אכן הוא הולך למען מלגות האברכים שמתפללים במקומנו, או שמא למען כיסוי עלויות הפרסום ושכר המפיצים. בטוחני שלצד ארגונים צדיקים הפועלים רק לשם שמיים ולהכנסת כלה, יש בנמצא גם נוכלים המפעילים זאת כהכנסה קלה.

מדוע מוסדות אלה זוכים להצלחה כה גדולה בקרב הציונות הדתית?

אחד העלונים חולק השבת כאינסרט לכל קוראי מקור ראשון. יש לדעת - מדובר בעלות הפצה של לפחות 30,000 ש"ח. במילים אחרות, קוראי העיתון מכסים את העלות בזכות התרומות שהם שולחים במוצ"ש.

בגבעת שמואל בה גרתי עד לא מזמן, זכינו לקבל את עלוני התרומות הללו בכל תיבות הדואר של השכונה. גם שם מדובר בעלות של עשרות אלפי ש"ח להפצה שכוללת גם מעטפות ועוד שלל ברושורים ודפי כרומו צבעוניים. אין אלא להסיק שתושבי גבעת שמואל מממנים בנדיבות את ה"מפעלים" הללו. אחרת, הם לא היו מופצים שם מידי חודש.

מדוע מוסדות כמו הצדיק משטפנשט, מוסדות הרשב"י, מאמא רחל ועוד, זוכים להצלחה כה גדולה בקרב הציונות הדתית? הכיצד יתכן שכמעט בכל שבת, משך כמה שנים, אנו זוכים לקבל עלונים אלה, בין דפי העיתונים, כעלוני בית כנסת, בדיוור ישיר לאלפי בתי אב וכמות העלונים רק גדלה והולכת?
אינני חושב שיש עוד ארגון בציונות הדתית שמצליח לגייס כל כך הרבה כסף באשראי מתרומות פרטיות. אולי אחד או שניים. אין עוד ארגון ציוני דתי כלשהו, שמדפיס כל כך הרבה חומרי דפוס יקרים. אם כן מדוע דווקא ארגונים כאלה שתופסים טרמפ על צדיקים וצדיקות שבעצמם לא שפר עליהם מזלם, מצליחים?

על ידי טריקים, גורפים לידם מאות אלפי שקלים ממי שכלל אינם מאמינים בדרכם

כן! אני מקנא. אני מקנא שהתורמים הפוטנציאלים של ארגוני הציונות הדתית, מכלים את מיטב כספם ב"מפעלי צדקה" שסוד הצלחתם טמון בהבטחות חסרות שחר ובפריטה חסרת מעצורים על נקודות רגישות כמו זיווג, ילדים ופרנסה. אני מקנא שיש את אלו שעל ידי טריקים חסרי כיסוי גורפים לידם מאות אלפי שקלים ממי שכלל אינם מאמינים בדרכם. אני מקנא שהארגונים הכי משגשגים בגיוס תרומות קטנות הם דווקא אלו אשר לרוב (אך לא תמיד), השקיפות והמנהל התקין אצלם, כמעט ואינם קיימים.

ושבו כספים לגבולם!


שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully