וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אברהם אבינו עמד בניסיון? לא בטוח

17.10.2013 / 9:00

רוב הפרשנים טוענים כי אברהם אבינו עמד בכל הנסיונות: ברית בין הבתרים, הרעב בארץ כנען, מלחמת המלכים, ברית המילה ועוד. האם הוא מצליח גם בניסיון האחרון? ערן ברוך חושש לא

עקדת יצחק. נחלת הכלל/ לאוראנט לה-הייר, צילום מסך
עקידת יצחק/צילום מסך, נחלת הכלל/ לאוראנט לה-הייר

יצחק רבין נרצח לפני 18 שנה. כל שנה בי"ב חשון אנחנו נמצאים בפרשת "וירא". ולצד זה, אנחנו רואים איך אנחנו חיים בתקופה שהיא עמוסת סמלים : הרב עובדיה יוסף נפטר בפרשת "לך לך". מעכשיו, כל שנה תהיה זו פרשת השבוע בה תחול אזכרתו. ראש הממשלה המנוח יצחק רבין נרצח בפרשת "וירא" - הפרשה של סיפור עקדת יצחק. אברהם אבינו, המאמין הגדול, היהודי הראשון, יוצא לדרך עם הביטוי והציווי "לך לך". הוא מבטא את האמונה המלאה הראשונה – האמונה הבראשיתית. בעשרה ניסיונות העמיד ה' את אברהם - כך כתוב במסכת אבות. הניסיון האחרון והעשירי הוא העקידה. האם אברהם עמד בניסיון?

האם הוא יודע מהי הבשורה הגדולה של היהדות?

הפרשנות המסורתית השגורה רואה באברהם המאמין הגדול כמי שעומד בכל הניסיונות בהצלחה : ברית בין הבתרים, הרעב בארץ כנען, מלחמת המלכים, ברית המילה. בכל אלה עומד אברהם בהצלחה. האם הוא מצליח גם בניסיון האחרון, הקשה והדרמטי מכולם? "ויאמר קח-נא את בנך את יחידך אשר אהבת את יצחק. ולך לך אל ארץ המוריה והעלהו שם לעלה על אחד ההרים אשר אמר אליך ... וישכם אברהם בבוקר...."

שלושה ימים הולך אברהם בדרך. יש לו מספיק זמן להרהר בדבר. יצחק בנו איתו, יחד הם טובלים את הפת בשמן, יחד הם מתבוננים בשקיעה, יצחק לא יודע. אולי הוא מנחש. אברהם אביר האמונה התמימה ניצב מול החיים, מול ההמשכיות, האהבה, המשפחה. האם הוא עמד בניסיון?

גם יגאל עמיר מתלבט. הוא יהודי מאמין, הוא מתייעץ עם רבנים, הוא לומד את סוגיית "דין רודף" בתלמוד הבבלי. הדף פתוח בתלמוד הבבלי בלימוד הסוגיה ב"בבא מציעא" : התלבטות על האמונה והציווי ההלכתי - מול ערך קדושת החיים. ערכים נצחיים לכאורה, מול החיוניות והעוצמה של החיים כאן ועכשיו. אז התשובה היא – לא. אברהם לא עמד בניסיון. אלוהים בחן אותו, האם הוא מבין יהדות מהי, האם הוא הפנים את קדושת החיים מול טומאת המוות, האם הוא יודע מהי הבשורה הגדולה של היהדות, כיצד היא ניצבת מול האלילות, אל נגד פולחן ה"מולך" הכנעני ה"מעביר באש" ושורף בחיים את התינוק הבכור קרבן לבעל ולאשרה. הפולחן הנורא בגיא בן הינום ליד הר המוריה. הוא לא מתחרט, אין בו היסוס. אלוהים נאלץ לשלוח מלאך. להראות לו אייל שנאחז בסבך. להסביר לו שטעה.

גם יגאל עמיר לא למד דבר. הוא נסחף אחרי אמונת שוטים וקנאות רצחנית

אברהם נכשל. אחרי העקידה, אלוהים כבר לא מדבר עם אברהם. גם שרה לא. יצחק יישאר פגוע כל ימיו. הוא נותר דמות פסיבית בין אברהם ליעקב. גם יגאל עמיר לא למד דבר. הוא פשוט לא הבין את פרשת השבוע. הוא נסחף אחרי אמונת שוטים וקנאות עקשנית ורצחנית. הוא לא הראשון שעושה זאת ו.... כנראה גם לא האחרון. יצחק רבין נפל גוסס על רצפת הכיכר. בואו נלמד לזכרו את פרשת השבוע ונדרוש את הפרשה ללא מורא : נלמד את העם היושב בציון פרשנות יהודית מוסרית ודורשת צדק. ואולי תשמע לחישה דקה במקום בו עמד הבית אשר נחרב. ואולי נמנע את הרצח הבא. הוא כבר ממתין מעבר לפינה.

ערן ברוך הוא מנכ"ל ארגון בינה

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully