וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהתל אביבים מגיעים, האור בוקע מהחלונות

21.10.2013 / 11:00

לייזר לויד שאלבומו זכה ב"אלבום הבלוז הטוב ביותר לשנת 2012 בארה"ב", מוציא שיר חדש. משה גלנץ מראיין את אחד הגיטריסטים הגדולים בארץ, על תל אביבים, חסידים והחיבור בינהם

יח"צ - חד פעמי

את השיר "העם שלי" כתב לייזר לויד לפני יותר מעשור, אך רק כעת יוצא לאור. לויד שזכה בשנה שעברה בפרס "אלבום הבלוז הטוב ביותר לשנת 2012 בארה"ב", היה צריך דחיפה בלתי צפויה או "נס" לדברי זמר הבלוז, כדי להוציא לאור שיר אחדות, למען עם ישראל ואכן הרגע הגיע. בראיון מיוחד ל"וואלה יהדות" בו הוא גם מציג את הקליפ החדש, לויד מספר, כי השיר הושמע פעמים רבות כשישב עם חברים או בהופעות קטנות. "כל השנים, החברים שהכירו את השיר אמרו לי שאני חייב להוציא את השיר הזה, אומר לויד במבטא אמריקאי כבד. "אבל אני ידעתי שזוהי יצירה שחייבת לצאת רק בהפקה גדולה. הבנתי שצריך הרבה כסף כדי להפיק קליפ איכותי. אני בסך הכול נגן בלוז, אומר לויד בחיוך. "אמנם לא בחובות אבל אני לא אדם עשיר".

חייו של לויד מתחלקים בין נס אחד למשנהו, "כל יום שעובר, הוא נס", הוא אומר פעמים רבות במהלך השיחה. ואכן לפני מספר חודשים הנס הופיע. "הוזמנתי לנגן יחד עם הזמר שלמה כ"ץ איתו אני מופיע רבות, בבית של חבר. ישבנו לנגן ואחרי מספר שירים נשאלתי אם יש לי גם שירים שלי, או אני רק מלווה. הרגשתי שהגיעה ההזדמנות שלי", מספר לויד וניצוץ נדלק בעיניו. "התחלתי לשיר את "העם שלי" ומיד ראיתי שמשהו קורה בחדר", בסיום השיר לייזר שמע את המשפט: בוא ונעשה עם השיר משהו גדול, עכשיו זה הזמן לאחדות. "הבנתי שהקב"ה שמע את תפילתי".

לייזר שהלחין וכתב את השיר קיבל תקציב והחל לעבוד, הוא צירף אליו לשירה את הזמרים, גד אלבז, שלמה כץ, אהרון רזאל ונפתלי כלפה שמופיעים איתו יחד גם בקליפ. "הסרטון", אומר לויד, "מראה לצופה את פניהם של האנשים האמיתיים המרכיבים את העם היהודי בארץ - מהעיר אל הכפר ולכן היה חשוב לי שישירו איתי חברים בעלי רקעים שונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לייזר לויד/מערכת וואלה!, צילום מסך

לויד מתגורר ברמת בית שמש ב', בשכונה, אליה הגיעו משכונת מאה שערים בירושלים, חסידים המשתייכים לחצרות שונות, ואף לפלג הקיצוני ביותר, ה"נטורי קרתא", שהקימו במקום מפקדה. אך עבור זמר הבלוז, שתורתו של רב שלמה קרליבך מפעמת בקרבו, הם נחשבים לחבריו הטובים ביותר. לויד מספר, כי כאשר חבריו התל אביבים מגיעים ויושבים יחדיו סביב אותו השולחן בבית הכנסת, האור בוקע מהחלונות. "אני מנגן בקיבוצים מול אנשים שאינם מכירים דבר מהיהדות וגם מול חסידים שאינם מכירים את עולם התרבות החילוני, אבל בבית הכנסת בשכונה, אנחנו סביב אותו שולחן", הוא מספר בגאווה.

"יש חיבור?", "בוודאי שיש", אומר לויד בלהט, "אני הייתי בהלם. אחרי שהחסידים מבינים שאתה אוהב אותם ולא רוצה לשנות אותם, הם אוהבים אותך בחזרה". לייזר מספר, כי יושבי בית הכנסת מאושרים כאשר הוא מביא אנשים מבחוץ, והוא מגלה כי אפילו אילן לוקאצ', כתב התרבות של ערוץ 2, היה אורחו בבית הכנסת. "אילן היה מופתע. הוא ישב לשיחה עם הקיצוניים שבחרדים, וגילה אנשים מעניינים עם תרבות מרתקת, ולחסידים בבית הכנסת זוהי אטרקציה. הדרך היחידה שלהם להיתקל בעולם החילוני מקרוב, הוא כאן בבית הכנסת, כי החסידים לעולם לא יגיעו להתערות איתם בפאב תל אביבי".

לויד מרגיש ומאמין, כי דווקא לשירו "העם שלי" יש את היכולת והתקווה לאחד את עם ישראל ולכן הוא מתכונן לצאת בקרוב למסע בכל הארץ עם שירו החדש, "צריך להסביר לאנשים שאנחנו עם אחד וחייבים להיות באחדות".

DEEP PEACE - YOOD. המלצה שלנו: לפתוח רמקולים

לפני 20 שנה פגש לויד ברב שלמה קרליבך שיום פטירתו חל השבוע, (ט"ו בחשוון) והפגישה ביניהם גרמה לו לעלות ארצה, לאחר שעלה, התקרב ליהדות כי הבין מהי העוצמה כאשר יש אהבה ואחדות, אך לפי לוייד, "זה אפשרי רק כאשר אתה בטוח מי אתה, ואז אתה יכול לקבל את האחר כפי שהוא". לדבריו, השיר "העם שלי", הוא "התורה" של רב שלמה, פר אקסלנס. "הבעיה היום שאנשים לא פוגשים אחד את השני", אומר לויד בכאב כשהוא מנסה להסביר מדוע אין אחדות בתוכנו. "ועוד יותר מכך", מוסיף, "אי אפשר לעשות שלום עם השכנים כאשר בתוך עם ישראל יש פילוג וחילוק, אדם שרב עם אשתו שלא יצפה להיות נחמד עם השכנים".

"צמאה לך נפשי" בגרסת רוק כבד. גם כאן מומלץ לפתוח רמקולים

מה השאיפה שלך?

"שלא יהיה מישהו אחד עם כל הקלפים. שלכל אחד בעם ישראל יהיה חלק שירכיב את הפאזל ויהפוך אותו לשלם".

לסיום, איך היית מגדיר את עצמך במילה אחת?

"לייזר לויד הוא גשר"

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully