וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת חיי שרה: נשים, אל תתנו שיכסו לכן את הפנים

23.10.2013 / 8:00

מעמד האישה אינו חדש בתנ"ך. בפרשה רבקה מתגלה ככח המשפיע על העלילה והיא הדומיננטית בפרשות הבאות. נשים, אל תוותרו על זכותכן לשיוון בכל מה שקשור לזהות היהודית שלכן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שרה מאזינה לדברי המלאכים וצוחקת. ג'יימס טיסו/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרשת חיי שרה מתחילה במות שרה, אשת אברהם, הראשונה מארבעת האמהות. שרה לא שרדה את הטראומה של עקדת יצחק, ונקברת ראשונה במערת המכפלה.המעמד של האישה, הרעייה, האם, הנערה – הוא הנושא של הפרשה שלנו השבת, והוא לצערי אחד הנושאים ה"חמים" במתח הקשה בארץ בין דת ומדינה, בין חילונים וחרדים, בין ישן חדש, בין הלכה ואגדה.

אליעזר, עבד אברהם, נשלח לארם נהריים מולדת משפחת אברהם, לקחת כלה ליצחק הכמעט-נעקד. אברהם מתעקש על כלה משובחת ורחוקה ומשביע את אליעזר שלא יעז לקחת אישה מבנות הכנעני היושב בארץ. לא מתפשרים על איכות. כמיטב המסורת המקראית, אליעזר פוגש את רבקה על יד הבאר ולאחר שהיא משקה את גמליו, הוא בוחר בה ומבקש את ידה מאביה בתואל ומאחיה לבן. החבר'ה מתרשמים מאד מנדיבותו של אליעזר ששם נזם זהב ושני צמידים על ידיה של רבקה עוד לפני שסגרו עניין, והם מתרשמים מאד מסיפוריו על עושרו של אברהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עקידת יצחק. תמונה מאת רמברנדט ואן ריין/מערכת וואלה!, צילום מסך

רבקה היא הדומיננטית בפרשות הבאות

בטקסט יש, באופן ברור, סיפור על ניסיונם של בתואל ולבן להשהות את אליעזר בארם נהריים, ולנסות להוציא עוד רכוש והבטחות מן העיסקה-אירוסין עם רבקה. אליעזר מבקש "שלחני לאדוני" והם אומרים לו: "תשב הנערה עמנו ימים או עשור...אחר תלך..." ההקבלה לתרגיל שיעשה לבן ליעקב אבינו עם רחל ולאה קופץ כאן מיד. לבן התחמן מנסה לעכב את רבקה, אולי אפשר להרוויח כאן משהו. אליעזר מבקש שוב "אל תאחרו איתי...שלחוני ואלך לאדוני" ואז מגיע פסוק המפתח: "ויאמרו נקרא לנער(ה) ונשאל את פיה". לבן ובתואל מניחים שבתם הקטנה לא תסכים לעזוב כאן במהירות את בית אביה ומולדתה וכך יוכלו לעכב עוד את העבד ולהתחיל משא ומתן. למרבה ההפתעה, תשובתה של רבקה ברורה: "ותאמר אלך". מתברר שיש לנערה רצון עצמאי ויכולת בחירה. בלית ברירה הם שולחים את רבקה ארצה כנען ורבקה פוגשת עם יצחק ושלום על ישראל.

נושא מעמד האישה, הדרת הנשים, איננו נושא חדש בתרבות היהודית, אבל לעיתים מרענן לראות כיצד הנשים, במקרה הזה רבקה, מצליחות לייצר אמירה ברורה, רצון עצמי ואופי חזק. רבקה היא הדומיננטית בפרשות הבאות. וליד יצחק, הפגוע מאביו והנרפה מול בניו, מתגלה רבקה ככח החזק והמשפיע על העלילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קבורת שרה, גוסטב דורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אל תוותרו על זכותכן לשיוון בכל נושא, ובכל מה שקשור לזהות היהודית שלכן

מקרים של הדרת נשים עולים בתקשורת חדשות לבקרים, וגם השבוע עלה הנושא במסגרת קמפיין הבחירות למועצת העיר אשדוד. על פניה של מספר ארבע ברשימת אשדודים, ורוניקה ויגדורצ'יק הדביקו אלמונים מדבקה של "יהדות התורה". פני הגברים שצולמו לצדה על השלט נותרו חשופים.

נשים, אל תתנו שיכסו את פניכן, שירקו עליכן ואל תוותרו על זכותכן לשיוון בכל נושא, ובמיוחד בכל מה שקשור לפולחן ולזהות היהודית שלכן. רבקה, דבורה, מרים ואסתר - וגם הגברים הנאורים של החברה הישראלית – עומדים יחד איתכן במאבק הצודק. השובניזם לא יעבור עד שלא נעמוד יחד - גברים ונשים - נגד הדרת נשים והפלייה.

שבת של שיוויון.

ערן ברוך הוא מנכ"ל בינה

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully