וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע הזמן לספר מה באמת קרה בבחירות בבית שמש

נוחעם ברזסקי

7.11.2013 / 11:30

"בית שמש זיופים", שם העיר בעקבות הבחירות. האם הקולות הפסולים היו של אלי כהן? המתים הכריעו את הכף? "מעבדת" תעודות הזהות משנה את התמונה? נוחעם ברזסקי מפריך את הטענות

בשבועיים האחרונים מאז הבחירות, שונה שם העיר "בית שמש", ל"בית שמש זיופים". על השלטים בהפגנה הגדולה רוססו הקביעות הנחרצות "אבוטבול גנב את הבחירות". ולצד זה, אלי כהן ופעיליו מנסים לטעון מעל כל עץ רענן ומול כל מיקרופון פתוח ש"הבחירות זויפו". טענות המפסידים, מתבססים על כמה וכמה פרמטרים, ולכן בכדי להעמיד דברים על דיוקם, יצאתי לבדוק לעומק את עיקרי טענותיהם ולתת לעובדות לדבר. אלי כהן טוען כי "יש דבר שהוא תקדימי במדינה, 856 פתקים פסולים שרובם "אלי כהן", אילו לא היו נפסלים הפער היה מזערי עוד יותר". ראשית, ראוי לבדוק האם באמת מדובר בתקדים, או בנתון טבעי שמלווה כל עיר במערכת בחירות.

הקולות הפסולים

לפני חמש שנים, בבחירות לעיריית בית שמש, היו למעלה מ-500 קולות פסולים, אז היו בפנקס הבוחרים ארבעים אלף קולות, ואילו בבחירות האחרונות היו למעלה מחמישים אלף, מה שאומר: סטייה מזערית של כחמישים קולות. אך יותר מכך, בדקתי למי היו מיועדים הקולות הפסולים, מתברר כי שישים אחוז מתוכם היו של משה אבוטבול, עשרים אחוז היו פתקים ריקים ללא שם מועמד ריאלי, ורק עשרים אחוז היו של אלי כהן. כך שגם אם מדובר בזדון, הרי מי שהופלה לרעה, הוא דווקא ראש העיר הנבחר.

הגידול הטבעי

אחת הטענות המרכזיות היא, שהחרדים הביאו לעיר אלפי מצביעים שלא גרים בעיר, שהעבירו את כתובתם לבית שמש, ובכך גנבו את הבחירות. למרבה הפלא, טענה זו עלתה לפני הבחירות על שולחן ועדת הפנים של הכנסת, על ידי ח"כ דוב ליפמן מ"יש עתיד". אתן ל"הודעה לעיתונות" שיצאה בעקבות הדיון להביא את האמת: "מר אבי לק, מנהל אגף לשכות ברשות האוכלוסין, אמר בדיון, כי אם משווים את הגידול נטו באוכלוסיית העיר לאורך שנים, כלומר את מספר התושבים החדשים בניכוי מספר העוזבים את העיר בהגירה טבעית, מגלים כי אין שינוי מהותי במספר התושבים וכי קיימת עלייה נטו במספר תושבי העיר בשיעור של כ- 160 תושבים בחודש. בחודשי אוגוסט ישנו תהליך טבעי בו רואים עלייה במספר התושבים. מדובר בעונה בה אנשים רבים מבצעים מעברי דירות ויש לעלייה בשיעור התושבים הסבר טבעי. עוד סיפר כי פקידת הרישום זיהתה ניסיונות לרישום כוזב ובלמה ניסיונות אלו תוך כדי שהיא מדווחת לממונים".

האם המתים מצביעים בבחירות?

"מדוע העלימו פתקים של אלי כהן מהקלפיות", טענה שנולדה לאחר הבחירות. חשוב לדעת כי בכל קלפי יש פרוטוקול, וכל חבר או משקיף מחויב לדווח לפרוטוקול על כל מקרה לא סדיר. בכל הפרוטוקולים של כל הקלפיות בבית שמש, אין ולו הערה אחת על העלמת פתקי הצבעה, בעוד על הפרוטוקולים חתומים נציגי כל המפלגות. גורמים בקבוצת כהן אומרים: "גילינו שיש אנשים מתים שהצביעו".

למרות הסטיגמה שהדביקו על המגזר החרדי שהמתים שלו מצביעים כבר בשבע בבוקר, הרי בית שמש היא ברובה המכריע, עיר צעירה ותוססת, אשר ישתבח שמו, אחוז המתים בה הוא מזערי. מספר המתים בר מינן לא מגיע בשנה לכדי מאה, כך שבחודש מדובר בפחות מעשרה מתים. מסתבר שמאז סגירת פנקס הבוחרים יכולים להיכלל בו בין עשרה לעשרים מתים בלבד, רובם ככולם אינם שייכים למגזר החרדי. כך שגם אם נבחר באופציית הקיצון, לא נגיע ליותר מחמישה מקרים בודדים. תבדקו את הנתונים עם אנשי החברא-קדישא.

הצבעות כפולות

בסביבתו של אלי כהן, מנפנפים בימים האחרונים בשישים תצהירים של תושבים שהגיעו להצביע ונאמר להם שכבר הצביעו על שמם. ובכן, גם בקלפיות המגזר החרדי, נאלצו להתמודד עם מקרים אלו. לכאורה לא מדובר במעשה מכוון, אלא בטעות אנוש. מי שמכיר את פנקס הבוחרים עם השורות הצפופות, מבין שניתן להתבלבל בקלות ולמחוק את השם הסמוך לשם האמיתי של המצביע. מבירור שערכתי, רוב אלו שנרשמו כמי שהצביעו כבר, ועמדו על כך שלא הצביעו, קיבלו את האפשרות לבחור, דווח על כך בפרוטוקול. בידינו עדויות רבות על הורים שהצביעו בבוקר, וכאשר הבן שלהם הגיע להצביע בצהריים, נאמר לו שהוא כבר הצביע. בדיקה יסודית גילתה שמחקו בטעות את שם הבן בבוקר.

אני מציע ליזום פנייה למשרד הפנים, כי לקראת הבחירות הבאות ידפיסו פנקס בוחרים מרווח יותר, עם רווח של שתי שורות בין שם לשם. חברת הכנסת ציפי חוטובלי טוענת, כי ישנו תיעוד של קלפי בו סך המצביעים גבוה ממספר בעלי זכות ההצבעה. אני מתפלא, בכל הקלפיות בבית שמש, אין ולו קלפי אחת שנרשמו בה מאה אחוז הצבעה, המספר הגבוה עומד על תשעים אחוז בקלפיות בודדות.

ולליבת המאבק, תעודות הזהות שנתפסו בדירה

לפי דיווח המשטרה נמצאו בדירה כמאה שישים תעודות זהות, אך לא מדובר בזיוף תעודות זהות, כפי שדווח בתחילה, אלא בתעודות זהות אמיתיות. לפי נתוני המשטרה, החקירה מתמקדת רק בשלושים מתוכם, ש"אולי" נעשה בהם שימוש. מה גם שמתוך השלושים, היו לא מעט שהבעלים עצמם השתמשו בהם בכדי להצביע. כך שלכאורה ההר הוליד עכבר, ומהסערה הגדולה עם התמונות והחשיפות הגדולות לא נותר אלא בין עשר לעשרים תעודות זהות, שיש עליהם חשד פלילי. אין מדובר במספר שיכול לשנות את תוצאות הבחירות, אף לא לגרד אותם.

בעיר נצרת ידע המפסיד ראמז ג'ראיסי להתקשר בכדי לברך את ראש העיר הנבחר עלי סלאם, גם כאשר ההפרש ביניהם עמד על עשרים ושניים קולות בלבד, וגם כאשר לטענתו "נגנבו" הבחירות בשרשרת ארוכה של זיופים. בית המשפט הכריע את התוצאה הדמוקרטית. אני מקווה שהעליהום הבלתי מוצדק בבית שמש, אינו נובע משנאת מגזר כזה או אחר, כי מבחינה משפטית דרוש כאן תקדים היסטורי, עם השלכה על עוד עשרות מועצות שיבקשו בחירות חוזרות, בעקבות תקדים שמדברים עליו במחנה של אלי כהן, שכזכור, פער הקולות בינו לבין המנצח עומד על 956 קול. טיפה יותר מנצרת.

העבירה על החוק, היא גם עבירה על חוקי התורה

ובנשימה אחת חשוב להדגיש, ראש העיר משה אבוטבול גינה וחזר וגינה מעל כל במה תקשורתית וציבורית את הרצון לזייף, והוסיף שלצד העבירה על החוק זו גם עבירה על חוקי התורה. "אם אכן חקירת המשטרה תגיע למסקנה שהיו זיופים בקלפי זו או אחרת, אהיה הראשון לדרוש בחירות חוזרות באותן קלפיות, אצלי האמת היא דגל והיושר הוא אורח חיים".
תקוותי שלהבות האש הטבעיות, המלוות כל מערכת בחירות, יוחלפו בצעדי אחדות ואחווה, מתוך רצון כן ואמיתי לבנות את עירנו על בשורת השלום וה"ביחד".

נוחעם ברזסקי, משמש כאסטרטג של ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully