וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסק הלכה: אסור להביא סוכריות לבתי הכנסת

וואלה! יהדות

10.11.2013 / 12:00

מחלקי הסוכריות בבתי הכנסת בפאניקה? פסק הלכה קובע: אסור להביא סוכריות לבתי הכנסת, זה עלול לפגוע בבריאות הילדים. הפסק יצא לרגל חודש המודעות העולמי למחלת הסוכרת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

להימנע מהבאת סוכריות טופי במטרה לזרוק אותן על חתני בר מצווה במהלך העלייה התורה

אין להביא סוכריות טופי לבתי הכנסת: כך קובע פסק הלכה חדש של הרב אפרים זלמנוביץ, הרב הראשי של מזכרת בתיה. בפסק ההלכה שנכתב בעידוד עמותת "מהיום" - הפורום הישראלי לאורח חיים בריא, נקבע כי יש להפסיק את המנהג המקובל בבתי הכנסת, שבמסגרתו הגבאים נוהגים לחלק לילדים מדי שבת ממתקים עתירי סוכר, וכן יש להימנע מהבאת סוכריות טופי במטרה לזרוק אותן על חתני בר מצווה במהלך העלייה התורה. כדי לא לצער את הילדים ממליץ הרב לחלק להם דברי מתיקה ללא תוספות סוכר.

זה עלול לפגוע בבריאות הילדים ולגרום להם לצרוך כמויות סוכר בלתי מבוקרות

לדבריו, מנהג זה עלול לפגוע בבריאות הילדים, ואף לגרום להם לצרוך כמויות סוכר בלתי מבוקרות. הדברים של הרב נכתבו לרגל חודש נובמבר - חודש המודעות העולמי למחלת הסוכרת. פסק ההלכה מסתמך על הפסוק הכתוב בספר דברים: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". לדבריו, הרפואה המתקדמת קובעת כי צריכת יתר של סוכרים עלולה להביא חלילה את מחלת הסוכרת. הרב מסתמך גם על הכתוב במסכת ברכות, בתקופת חכמי התלמוד, לאחר הקריאה בתורה, היו הנשים זורקות מעזרת הנשים על ממתקים בריאים על החתן, כמו קליות ואגוזים, (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, ד'-נ) משום סימן טוב (רש"י). אולם, במרוצת השנים החלו הנשים לזרוק על חתני בר המצווה סוכריות עתירות בסוכר.

ככל שאתה חשוף יותר למתוק, כך קשה יותר להיגמל

הרב זלמנוביץ, הוציא את פסק ההלכה כקול קורא לציבור, לאחר שנחשף לנתונים המדאיגים, המראים כי בישראל מתים בכל יום שבעה אנשים ממחלת הסוכרת - כאלפיים חמש מאות ישראלים בשנה. בכל שנה מתרחשות בארץ כאלף שבע מאות קטיעות איברים ואלף ארבע מאות מהן, באופן ישיר ממחלת הסוכרת. מדי שנה מתגלים בישראל כשלושים אלף חולי סוכרת חדשים, והמחלה תמשיך ותצמח בקצב של כחמישה אחוזים בשנה.

פרופסור איתמר רז, יושב ראש הפורום הישראלי לאורח חיים בריא, מחזק את ידו של הרב זלמנוביץ ומוסיף: "חלון ההזדמנויות לחינוך הילדים לאורח חיים בריא ומופחת בצריכת סוכר נעה בעיקר בתקופת הילדות. קל מאוד לגרום לילדים שלא לצרוך ממתקים, על ידי חינוך מושכל שיתחשב בבריאותם. הסיכוי להצלחה גדל אם אתה עושה זאת בשיתוף עם ההורים". עוד הוסיף פרופ' רז כי, "הצורך לאכילה של דברי מתיקה הוא חשק שנרכש עם השנים. ככל שאתה חשוף יותר למתוק, כך קשה יותר להיגמל. זו התמכרות כמו כל דבר אחר".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully