וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ שטרן: יש למדינה עוד דברים חשובים חוץ מלימוד תורה

19.11.2013 / 17:00

"אני לא מסכים שכל מי שיגיד 'אני לומד תורה' לא יתגייס לצבא, זו לא התורה שאני גדלתי עליה". כך אמר ח"כ שטרן בוועדה לשוויון בנטל. גפני : "מי שלומד תורה הוא חלק מצה"ל"

"יש למדינה עוד דברים חשובים חוץ מלימוד תורה וזה חיים או מוות. ההצעה להטיל סנקציות כלכליות תביא לכך שרק מי שיצטרך כסף ייחרף את נפשו. אני לא מסכים שכל מי שיגיד 'אני לומד תורה' לא יתגייס לצבא, זו לא התורה שאני גדלתי עליה. לצערי הרב, אנחנו כמערכת, בהנחה שכן צריך שילמדו תורה בעם ישראל, צריכים לשים את זה במגבלות, בגלל שיש עוד כמה דברים שצריך בעם ישראל, אז הפטנט שמצאנו עכשיו זה המכסות".

כך אמר היום (שלישי) ח"כ אלעזר שטרן מ"התנועה" בדיון שהתקיים בוועדה לשוויון בנטל, שמכינה את חוק הגיוס החדש. במהלך הדיון התעורר ויכוח סוער בשל הרעיון של סנקציות כלכליות שיוטלו על חרדים שלא יתגייסו, במקום סנקציות פליליות. הרעיון הוא אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות בחוק, לא רק בין הקואליציה לאופוזיציה אלא גם בתוך הקואליציה עצמה.

אין בעיה חוקתית להטיל סנקציות כלכליות על מי שיבחר שלא להתגייס

בזמן שחברי סיעת הבית היהודי ובראשם ח"כ איילת שקד כיו"ר הוועדה, פעלו כדי לקדם סנקציות כלכליות שיוטלו על חרדים שלא יתגייסו, בחרו חברי סיעת "יש עתיד" לקדם דווקא את הרעיון של סנקציות פליליות. יו"ר הוועדה ח"כ איילת שקד אמרה, כי אין בעיה חוקתית להטיל סנקציות כלכליות על מי שיבחר שלא להתגייס. לטענת ח"כ שקד, "מה הרעיון לחוקק חוק אם יודעים שלא יאכפו אותו. הרי כולם יודעים שאם יטילו סנקציות פליליות, אף אחד לא יישלח משטרה צבאית לבני ברק או לירושלים".

בניגוד ליו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח מ"יש עתיד", אמר כי במידה והחוק החדש יטיל סנקציות כלכליות על מי שלא יתגייס זה "יוביל לריסוק מודל צבא העם". שלח הוסיף ש"יקום החילוני הראשון שיאמר אני לא רוצה משכנתא ולא רוצה הנחה בארנונה אבל גם אני לא רוצה להתגייס".

נעצור את תהליך גיוס החרדים שמתרחב גם ככה באופן מדורג

הדברים עוררו את זעמו של ח"כ משה גפני מ"יהדות התורה" שטען כי "אם יגדירו את לומדי התורה שאינם מתגייסים כעבריינים, הוא באופן אישי יקרא לכל החרדים שלא להתגייס. באופן זה נעצור את תהליך גיוס החרדים שמתרחב גם ככה באופן מדורג. תשעה חיילים מתוך עשרה לא מחרפים את חייהם, זה אומר שהם לא תורמים לביטחון המדינה? כך גם החרדים שלומדים תורה, הם מגנים על העם היהודי. מי שלומד תורה הוא חלק מצבא ההגנה לישראל. סנקציות פליליות יובילו לבכייה לדורות, זה יעצור את התהליך המדורג שבו חרדים שאינם לומדים מתגייסים לצבא".

שאלת המרתן של הסנקציות הפליליות שקבעה "ועדת פרי" בסנקציות כלכליות עומדת במוקד ויכוח מר בין הבית היהודי לבין יש עתיד. במפלגתו של יאיר לפיד טוענים כי המרת סנקציות פליליות בסנקציות כלכליות תביא לכך שבפועל, לא תהיה חובת גיוס כיוון שמי שיוכל לעמוד בסנקציות אלו פשוט "יקנה" את שחרורו מהצבא.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully