וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יכול להיות שאלוהים מפחד מנשים?

עינת ברזילי

20.11.2013 / 8:00

לפי הרב הלברטל, אלוהים שולט במרחב הגברי ובמרחב הנשי - רוחו איננה. אולי הקב"ה חושש מנשים ונעדר מהמקום בו הן נמצאות? חלילה, זה הרי הרהורי כפירה. עינת ברזילי משיבה אש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב דב הלברטל/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא ייתכן שרב נאור, אפילו שמאלני, באמת סבור שלנשים אין זכות מוסרית לשלוט

רגע לפני שהסתערתי על הנייר הווירטואלי להשיב לרב הלברטל, אחזה בי בהלה: רגע, מה יהיה אם מדובר במתיחה? הרי לא ייתכן שרב נאור, אפילו שמאלני, באמת סבור שלנשים אין זכות מוסרית לשלוט, לא יכול להיות שהדוגמאות ששלף אמיתיות. אולי נפלתי קורבן להלצת פורים מוקדמת של ערוץ וואלה? ובכן, כנראה שלא. הרב הלברטל באמת חושב שנשים לא אמורות לאחוז בעמדות השפעה ושררה בעולם והוא עוד חותם את מאמרו: "במקום שלא ישלוט בו האלוקים, ישלטו הנשים".

אולי האלוקים בעצמו חושש מנשים ונעדר מן המקום בו הן נמצאות?

לפני שאגש לרוצץ את גלגלתו של המאמר, כעשות יעל לסיסרא, הפכתי והפכתי במשפט הסיום המוחץ. האם הכוונה היא שנשים אינן נתונות לאותו מרחב כמו הגברים? כלומר אלוקים שולט במרחב הגברי, ואילו בזה הנשי כאוס ותוהו, ורוח אלוקים איננה? האם לא היה זה אלוקים שברא גברים ונשים, ואת שאר היצורים? אולי האלוקים בעצמו חושש מנשים ונעדר מן המקום בו הן נמצאות? חס וחלילה. הדעת לא תופסת הרהורי כפירה כאלה, אי לכך נעזוב את המשפט הזה ונלך אל הדוגמאות עצמן:

לא ייתכן קובע הלברטל, שנשים תהיינה ראשת ממשלה, תשלחנה חיילים לשדה הקרב, בעוד הן נשארות בבית. זה לא מוסרי. הטיעון הזה יכול היה לעורר בנו אי נוחות לו היו כל המנהיגים הישראלים ששלחו אי פעם חיילים למלחמה, חיילים קרביים בעצמם. אבל חברים רבים בממשלות השונות, אפילו לא שרתו בצבא, מטעמי דת ומצפון, אותה דת שבשמה קובע הרב הלברטל שנשים אסורות בשררה.

הרב הלברטל: לנשים אין זכות מוסרית לשלוט

הנשים שישלחו חיילים לקרב הן האמהות, הבנות, הרעיות והאחיות של אותם חיילים

האם ההפרדה בין המינים כה מובהקת בעיני הרב, עד שהוא לא חש באבסורד, ושוכח שהנשים שישלחו חיילים לקרב הן האמהות, הבנות, הרעיות והאחיות של אותם חיילים? האם זה לא מבטיח דווקא שיקול דעת מוגבר מצידן אל מול החלטה כזו? הניסיון הישראלי מורה שנשים היו דווקא אלה שהוציאו חיילים משדה הקרב, ע"ע "ארבע אמהות" שהמאבק שלהן השפיע משמעותית על דעת הקהל ביחס ליציאה מלבנון.

אבל למה לנו להתעסק בעובדות. בואו נפנה להבלים: נשים, כותב הרב הלברטל, גם לא יכולות להורות על בניית ערים ולסלול כבישים, מאחר ולא הן אלה שמניחות לבנים בפועל. נקודה מעניינת, חבל שטייקונים גברים שמעסיקים נשים כקופאיות בסופר, כתופרות במפעלי טקסטיל, וכאורזות בקווי אריזה, לא קראו את הטור. האם מישהו אי פעם הטיל ספק בסמכותם להציב נשים מבוגרות לעיתים, בעמדות שירותיות כאלה, בשל היותם גברים?

לפי המחקרים המוח הנשי הוא זה שמותאם במיוחד לניהול הנדרש במאה ה-21

אם נמשיך את הלך המחשבה הזה, שמחלק את העולם בצורה כל כך מיושנת: גברים הם לוחמים ופועלים, נשים הן עובדות סוציאליות וגננות, נאלץ לפטר את הנשים שעובדות בהייטק, שהרי הן לא כורות פחם בשביל לייצר חשמל. נוציא אותן מהפרקליטות כי באופן מובהק רוב היושבים בכלא הם גברים, ואיך אישה יכולה לגזור מאסר כשהיא עצמה מעולם לא ישבה בכלא גברים?

הלאה. על כל תפקיד שמתמודד גבר ומולו אישה, כותב הרב, תזכה האישה, בגלל הלובי של ארגוני הנשים. הלוואי. מחקר שפורסם בגלובס קבע שדווקא המוח הנשי הוא זה שמותאם במיוחד לניהול הנדרש במאה ה-21 - חלוקת קשב מבוזרת יותר, חיבור בין חיים אישיים למקצועיים וניהול פחות היררכי ויותר רוחבי. המוח נשי. זה שברא הקב"ה הטוב והמיטיב לכל. אבל במציאות, מספיק להיזכר בדרך הייסורים שעברה הנגידה קרנית פלוג עד למינוי כדי להבין שמישהו פה לא עבר על החומר.

הנביא מיכה שם את מרים בשורה אחת עם הכהן הגדול ועם משה רבנו

אז אני דווקא עברתי, וראיתי שהתורה בעצמה, מעניקה לנשים שררה, כשהן מגלות בעצמן נטייה כזו. למשל שרה "כל אשר תאמר לך שרה שמע בקולה". אומר אלוקים לאברהם, "כי העלתיך מארץ מצרים ומבית עבדים פדיתיך ואשלח לפניך את משה אהרן ומרים", כותב הנביא מיכה, ושם את מרים בשורה אחת עם הכהן הגדול ועם משה רבנו. ודבורה הנביאה שולחת גם שולחת את ברק למלחמה: "הלא ציווה ה' אלוהי ישראל! לך ומשכת בהר תבור, ולקחת עימך עשרת אלפים איש מבני נפתלי ומבני זבולון, ומשכתי אליך אל נחל קישון את סיסרא שר צבא יבין ואת רכבו ואת המונו; ונתתיהו בידך!"

אין לי עניין לתת את הגברים ביד הנשים, או להיפך. אדם נולד כדי להגשים את ייעודו. אם יש בו כוח וכושר מנהיגות, כל הסביבה שלו יכולה להיות נשכרת, וממילא, מי שברא אותו כזה, כבר העניק לו את הזכות המוסרית לממש את כישרונותיו. גבר או אישה. "בצלם אלוהים ברא אותו זכר ונקבה ברא אותם".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully