וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהדות שוביניסטית? נו, באמת

ליאור טל

21.11.2013 / 8:00

מאמרו של הרב הלברטל ממשיך לעורר תגובות. ליאור טל טוען כי הרב יוצר משוואה שקרית שבה שובניזים שווה יהדות. נשים רבות שמלמדות תורה, פוסקות הלכה ועוד הן חלק בלתי נפרד מהיהדות

הרב דב הלברטל, טוען במאמר נטול יושר אינטלקטואלי שתי טענות. האחת, נשים רבות תגענה למוקדי שליטה בעידן זה כי הן מצטלמות טוב יותר; השנייה מאחר ונשים בעמדת שליטה תקבלנה החלטות שמהן יושפעו רק גברים, דוגמת יציאה למלחמה, בניית מחלפים ופרויקטים לשיפור פני העיר, הרי שאסור לנשים להיות בעמדת שליטה.

אם יש אישה בעלת שררה היא כנראה נראית יפה בטלוויזיה

טענתו הראשונה של הלברטל אינה עומדת במבחן המציאות ומקוממת במהותה. מחקרים רבים מצביעים על כך שיכולתן של נשים בהקשרים החברתיים כיום להגיע לעמדות שליטה, נמוכה בהרבה. די להביט לבחירות האחרונות לרשויות המקומיות בהן נבחרו שלוש נשים בלבד לעמוד בראש ראשות מקומית, וזאת במדינה שיש בה 256 רשויות כאלו.

באופן מהותי הדברים מקוממים בהרבה. הרב הלברטל השובניסט, לא יכול לפענח את שילובן של נשים בעמדות כוח אלא מתוך תפיסה שהן מצטלמות טוב ומעוררות אמפתיה. יכולת הניהול שלהן, השקפותיהן, חוכמתן, תפיסות העולם שלהן ושלל כוחות נפש שונים נמחקים ברגע- אם יש אישה בעלת שררה היא כנראה נראית יפה בטלוויזיה.


לנשים אין זכות מוסרית לשלוט

טענתו השנייה של הלברטל לוקה בחוסר יושר בסיסי. אם לא ייתכן שנשים תקבלנה הכרעות בנושאים שישפיעו כמעט רק על גברים, הרי שבאותה מידה לא ייתכן שגברים יקבלו החלטות בנושאים שמשפיעים רק על נשים. לא ייתכן שרבנים יקבעו הלכה שתופסת לגבי נשים, לא ייתכן שבבית הדין הרבני ישבו רק גברים, לא ייתכן שגברים יכריעו מתי וכיצד אישה יכולה להשמיע את קולה. לא ייתכן הרב הלברטל. גם לא ייתכן שגבר יחליט לגבי אורך חופשת לידה ואפילו לא ייתכן שגברים יקבלו החלטות לגבי מקצועות שהרוב הגדול של העוסקות בהן הן נשים, דוגמת חינוך, עבודה סוציאלית, סיעוד ועוד. הסיבה שהלברטל לא טוען זאת היא שהוא לא מתכוון ברצינות לטענתו שאסור שמגדר אחד ישלוט ברעהו אלא הוא פשוט משתמש בזה כתירוץ להמשך הדרה ואפליה.

מעבר לחוסר היושר הטמון בדבריו, הרי שהוא גם מניח שנשים כמעט לא נמצאות בתפקידים מסוימים באופן טבעי, ולא לוקח בחשבון שעובדה זו נוצרה גם בעקבות תהליכים חברתיים שהובילו אנשים כמותו.

תופעות אלה הן חלק בלתי נפרד מהיהדות ולא מבטאות יציאה ממנה

בתוך מאמרו של הלברטל התחבאו סוגריים בהם הוא אמר: "כמה עוצמה יש בביטוי 'ראשת' המשקף את העידן הפוסט יהודי". בדברים אלה מנכס הלברטל לחושבים כמותו את היהדות כולה ויוצר משוואה שקרית שבה שובניזם=יהדות, פמיניזם=פוסט יהדות. כיום נשים רבות לומדות ומלמדות תורה, פוסקות הלכה, כותבות מדרשים, מכהנות כרבות וכמובילות של קהילות יהודיות וחיות את חייהן המלאים מתוך עמדה שוויונית. תופעות אלה הן חלק בלתי נפרד מהיהדות ולא מבטאות יציאה ממנה. הלברטל פוגע בכולנו בהעמידו את היהדות על היסוד השוביניסטי, אבל אנחנו זוכרים תמיד שאלוהים ברא "את האדם בצלמו, בצלם אלוהים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם" (בראשית א, כז).

ליאור טל מלמד בארגון בינה העוסק בהעמקת הזהות היהודית בקרב הציבור הישראלי

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully