וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דורשים לדעת מה קורה מאחורי הדלתות ברבנות הראשית

24.11.2013 / 16:00

המטה החילוני בבית היהודי פתח במאבק: "מה נעשה מאחורי הדלתות הסגורות ברבנות הראשית". ההחלטה התקבלה לאחר שהרב הראשי הורה להוציא את העיתונאים מחוץ לאולם ולא לסקר את המתרחש

נלחמים ליצור שקיפות ברבנות הראשית לישראל: המטה החילוני בבית היהודי פתח במאבק במטרה ליצור שקיפות מלאה של "הנעשה מאחורי הדלתות הסגורות ברבנות הראשית ובדיוני המועצה". ההחלטה במטה התקבלה לאחר שבדיון שהתקיים בחודש שעבר, לראשונה מאז הבחירות למועצת הרבנות הראשית, הורה הרב הראשי, דוד לאו להוציא את העיתונאים מחוץ לאולם כך שלא יכלו לסקר ולהעביר לציבור באמצעות התקשורת, את הנעשה במועצה.

זכות הציבור לדעת הינה זכות יסודית וחשובה עד מאד

"שקיפות ציבורית היא בסיס לשלטון דמוקרטי", כתבה ענבל ליבר, יו"ר מטה "בית משותף", המטה החילוני בבית היהודי, במכתב ששיגרה לאחרונה למנכ"ל הרבנות הראשית, עודד וינר, כצעד ראשון במאבק. במכתב עצמו דרשה לקבל את הפרוטוקולים של הישיבה האחרונה ובמקביל ביקשה לנהל את ישיבות מועצת הרבנות הראשית בשקיפות מלאה ולפרסם בפומבי את תוכניהן, "זכות הציבור לדעת הינה זכות יסודית וחשובה עד מאד". במכתב ציינה ליבר כי המטה רואה לנכון "שגוף משמעותי כרבנות הראשית יפעל בהתאם לעקרונות אלה".

עו"ד הראל גולדברג, היועץ המשפטי ברבנות הראשית לישראל, השיב לליבר במכתב ובו התייחס, בין היתר, לבקשתה לקבל את הפרוטוקולים של הישיבה האחרונה, "הנך מתבקשת להגיש בקשה מסודרת לפי חופש המידע... בצירוף קבלה על תשלום האגרה לפי חוק, והבקשה תטופל בהקדם".

גולדברג אף התייחס בתשובתו לבקשתה הנוספת של ליבר לפיה יש לנהל את ישיבות המועצה בשקיפות, "חוק הרבנות הראשית לישראל, אינו קובע הוראות ספציפיות לעניין פרוטוקולים של דיוני מועצת הרבנות הראשית, אלא הוא הפקיד את ההחלטה בנושא זה בידי המועצה. סעיף 22 לחוק זה קובע כי המועצה תקבע בכללים את סדר זימון ישיבותיה, דרכי עבודתה ונוהלי דיוניה". עוד הוסיף: "בימים אלו, אנו פועלים לגיבוש טיוטת כללים כאמור שתובא לדיון במועצה, ובמסגרת זה תינתן הדעת, בין השאר, על הסוגיה שהועלתה במכתבך".

במטה החילוני מתכוונים להגיש השבוע בקשה מסודרת יחד עם קבלה על תשלום האגרה לפי החוק וזאת לאחר שנודע להם כי עיתונאים המסקרים את התחום שביקשו לקבל את פרוטוקול הדיון לא קיבלו אותו עד כה.

ישנה חשיבות רבה לשקיפות הישיבות כך שהציבור יוכל לראות מה נעשה

ליבר אמרה בשיחה עם וואלה! יהדות, כי מועצת הרבנות עוסקת בסוגיות חשובות הרלוונטיות לכלל עם ישראל, דתיים וחילוניים כאחד. "ישנה חשיבות רבה לשקיפות הישיבות כך שהציבור יוכל לראות מה נעשה ונקבע בהן, בייחוד לאחר שנוכחנו לדעת שהמועצה אינה מקדישה לנושא חשיבות רבה והותירה את התקשורת בחוץ. המטה החילוני ימשיך לפעול במרץ, תוך שימוש באמצעים העומדים לרשותנו, עד להשגת שקיפות מלאה שתיטיב עם כולנו?.

לאחרונה, נרשם עימות בין הרבנות הראשית לישראל לבין המטה החילוני לאחר שהאחרון דרש ממבקר המדינה לחקור מחדלים חמורים במערך השגחת הכשרות בישראל, שנמצא תחת סמכותה של הרבנות הראשית. המטה הפעיל "מלשינון" ובו דווח על תלונות הקשורות באופן פעילות השגחת הכשרות. במטה טענו כי בעלי עסקים דיווח על מקרים חמורים של שחיתות וביצוע עבודות ההשגחה בצורה קלוקלת. גורמים ברבנות הראשית דחו את הטענות והגדירו את המהלך "כתרגיל שנועד לצרכי תקשורת".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully