וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסורת לאומית חדשה

26.11.2013 / 13:18

פרויקט מיוחד במסגרתו ייפגשו משפחות דתיות, חרדיות וחילוניות להדלקת נרות ולאירוח הדדי בחנוכה. מארגני הפרוייקט מקווים לתחילתה של מסורת לאומית חדשה

סופגניות. ShutterStock
סופגניות/ShutterStock

הזדמנות נהדרת לחיבור בין אנשים שאנחנו לא מכירים

אחרי ההצלחה של "שבת ישראלית", במסגרתה התארחו אלפי משפחות חילוניות אצל משפחות דתיות לסעודת ליל שבת, חבר ארגון, "בית הלל" לארגון ביח"ד והחברה למתנ"סים ל"נר מחבר", פרויקט מיוחד, במסגרתו ייפגשו משפחות דתיות, חרדיות וחילוניות להדלקת נרות ולאירוח הדדי בחנוכה. בזכות החיבור מקווים הארגונים לתחילתה של מסורת לאומית חדשה שבה חג החנוכה ידגיש את המכנה המשותף בחברה הישראלית, וייצור אפשרות לשיח באמצעות חווית הדלקת נרות החנוכה בחג.

"יש כאן הזדמנות נהדרת לחיבור בין אנשים שאנחנו לא מכירים", הסבירה ציפורנית פז, חילונית ואם ל-3 ילדים מחולון שביקשה דווקא לארח משפחות דתיות בחנוכה הקרוב, "הדתיים הם חלק מהחברה שלנו, ומפגשים מהסוג הזה מסירים חששות. כי כשאתה מבין שמי שנמצא מולך מתמודד עם אותן סוגיות ובעיות בחייו ורב המאחד על המפריד, אתה אוטומטית מתנהג בצורה פחות מתלהמת ויותר מקרבת".

המטרה היא ליצור תרבות משותפת

הגורמים מאחורי המיזם מציינים כי המיזם הארצי - ”נר מחבר“ - נועד להדגיש את המכנה המשותף בחברה הישראלית, ליצור אחדות באמצעות חווית הדלקת נרות החנוכה בחג. בארגונים ”בית הלל“ ו“ביח"ד“ מקווים כי מיזם זה ייתן מענה לרצונם של אלפי משפחות רבות שאינן דתיות להתארח אצל משפחות חילוניות כהמשך למיזמים משותפים סביב מעגל החיים היהודי והלאומי.

לקראת יישום הפרויקט ברמה הארצית פותחה אפליקציה מיוחדת המאפשרת יצירת קשרים ישירים בין משפחות. כמו כן, יושם דגש על כך שהאירוח יעשה על ידי החילוניים שיארחו את הדתיים בבתיהם. יוזמי המיזם, צופים לאירוח של אלפי משפחות בכל רחבי הארץ.

נועם קריגמן מאריאל הוא אב ל-5 ילדים ושותף בפרויקט בחמש השנים האחרונות, "הקשר שנוצר", הוא מסביר, "הפך לקבוע. מידי שנה, מגיעות שלוש משפחות ומדליקות אצלנו נר חנוכה. נוצר קשר אישי ובמהלך הביקור שלהן, אנחנו מרבים לדבר על חנוכה ומנהגי ישראל". קריגמן מציין כי במפגשים עולים גם נושאים הקשורים ביחסי דתיים וחילונים, "המטרה היא ליצור תרבות משותפת, כזו שלא תעלה בוויכוחים או ביריבות בין הצדדים".

חנוכה, קוביית פרומו. ShutterStock
חנוכה, קוביית פרומו/ShutterStock

ראינו את המיזם באינטרנט ונדלקנו

מנכ"ל ארגון "בית הלל", הרב רונן נויבירט הסביר כי זהו המשך למיזם הארצי של שבת ישראלית, שהיווה יריית פתיחה למהלך ארוך טווח של חיבור וגישור בין המגזרים בחברה הישראלית סביב זהות יהודית, "מהלך אותו נמשיך להוביל ביתר שאת". מנכ"ל ארגון ביח"ד, גידי אברהם הוסיף:"המפגש המיוחד של משפחות ממגזרים שונים בביתן הפרטי בחיבור בלתי אמצעי מאפשר תקשורת פתוחה ,שיח בגובה עיניים ולימוד משותף זה מזה".

הארגונים רשמו לאחרונה הישג נוסף כשההרשמה הגיעה גם אל הציבור החרדי. הרעיון להדלקת נרות משותפת בין דתיים וחילונים הגיע עד ניו יורק, אל משפחה חרדית שפנתה אל מוקד ההרשמה והציעה לארח חילונים הנמצאים בחנוכה מעבר לים. "ראינו את המיזם באינטרנט ונדלקנו, אמרנו שזה כל כך נכון להיות יחיד ולהאיר לאחרים בחג חנוכה, אז נרשמנו בתקווה שמישהו יגיע אלינו", אמרה מבצעת ההרשמה חגית פישמן מניו יורק. יוזמי המיזם הביעו נכונות לעשות מאמץ מיוחד עבור המשפחה החרדית בניו יורק.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully