וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבנים הראשיים: אסור לבלניות לכפות מנהגים על הטובלות

26.11.2013 / 14:30

אסור לבלנית לחקור אישה שבאה לטבול במקווה. כך עולה ממכתבים ששיגרו הרבנים הראשיים בעקבות תלונות שהגיעו לסגן השר הרב בן דהן ובעקבות הצעת חוק של ח"כ עליזה לביא

הרבנים הראשיים לישראל, דוד לאו ויצחק יוסף סבורים כי הבלניות אינן רשאיות לכפות על הטובלות מנהגים, חקירות או בדיקות בניגוד לרצונן, כך עולה ממכתבים שכתבו בנושא, בעקבות פניות רבות שהגיעו לסגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, והצעת חוק שהוגשה לאחרונה על ידי ח?כ ד?ר עליזה לביא בשיתוף עמותת ?עתים?, המבקשת לאסור על בלניות לתחקר את המבקשות לטבול.

אין לבלנית לחקור ולבדוק בניגוד לרצונה

"כאשר באה אישה לטבול, הבלנית תפנה אליה בשאלה האם היא חפצה בסיוע הלכתי והסברה?, כתב הראשון לציון, הרב יוסף, ?הטובלת אומרת שאינה חפצה בדרישות וחקירות של הבלנית, במקרה כזה אין לבלנית לחקור ולבדוק בניגוד לרצונה ותאפשר לטבול בלי שום דרישה וחקירה". גם הרב דוד לאו כתב דברים דומים. ?מן הראוי היא שהבלנית תציע את עזרתה, וכאשר אינה חפצה בכך אין להקשות עליה?.

במכתב שנשלח לאחרונה לעמותת עתים על ידי עו?ד הראל גולדברג, היועץ המשפטי של הרבנות הראשית הוא הדגיש כי על פי סיכום עם המשרד לשירותי הדת, "הבלניות יונחו במסגרת חוזר מנכ"ל המשרד לשירותי דת לפעול ברוח הדברים לעיל".

זכותה של כל אישה לנהוג על פי מנהג אמותיה

מכתב זה הגיע לעמותה אתמול על אף שהעמותה פנתה לרבנות בנושא לפני שלושה וחצי חודשים. בפנייה של העמותה לרבנות נכתב כי ?בענייני הלכות טומאה וטהרה והטבילה במקווה הטהרה, ישנם מנהגים רבים המשתנים מעדה לעדה ומאישה לאישה. זכותה של כל אישה לנהוג על פי מנהג אמותיה, מבלי להידרש להתערבות עובדי המועצה הדתית. נבקש כי תחדדו את ההוראות מועצת הרבנות הראשית לעניין שמירה על צנעת הפרט, תנחו את הרבנות המקומית ואת הבלניות לפעול מתוך עיקרון של שמירה על צנעת הפרט של הנשים הטובלות, ותפעלו למנוע חקירת נשים במקוואות טהרה כתנאי לטבילתן?.

קיבלנו על עצמנו לקרב את הציבור אל המסורת היהודית

כאמור, תשובת הרבנים הגיעה אתמול בעקבות מספר פניות ששוגרו לאחרונה ללשכתו של הרב בן דהן בהם מפורטות טענות בנוגע לחדירה לפרטיות של טובלות במקווה כגון הפניה שהתקבלה לאחרונה על מקווה בלוד שבו תלוי שלט על קיר המקווה עם פירוט כללי הטבילה במקווה זו: "בדיקת כל הגוף מחציצה ע"י ראיה ומשוש הן ע"י הטובלות והן ע"י הבלנית."

בן דהן אמר היום כי "כמי שאמונים על שירותי הדת במדינה, איננו יכולים להרשות לעצמנו את המשך קיומו של עוול נפשי לטובלות ברחבי הארץ. אני שמח שהרבנים הראשיים לישראל משתפים עימי פעולה בנושא זה ואני סבור שטובלות רבות במדינה תוכלנה לגשת למקווה ולחוות חוויית טבילה נעימה, קיבלנו על עצמנו לקרב את הציבור אל המסורת היהודית וזהו צעד נוסף לעבר המטרה?.

שמחה שהרבנים הראשיים מבינים את הבעייתיות במצב הקיים

הצעת החוק של ח?כ לביא שהוגשה לאחרונה קובעת כי ייאסר על בלניות לתחקר את המבקשות לטבול, ולהפנות אליהן שאלות הנוגעות לצנעת חייהן האישיים. ח"כ לביא הסבירה כי "ברוב המקרים מדובר בהנחיות של הרב המקומי, שדורש מהבלנית לתחקר את הנשים הטובלות כתנאי לטבילתן. חקירות אלו, כאשר הן נעשות ללא הסכמה מפורשת ומודעת של האישה הטובלת, משפילות ומבזות אותה ופוגעות בזכותה לכבוד ולפרטיות"

לביא אמרה היום בתגובה: "אני שמחה שהרבנים הראשיים מבינים את הבעייתיות במצב הקיים כיום, ופועלים על מנת לשנות את המציאות. עלינו לוודא יחד כי נשים המבקשות לטבול במקוואות הציבוריים ירגישו בנוח ולא יאלצו לעבור חקירות משפילות המרתיעות אותן מלהגיע למקווה"

מ'עתים' נמסר: "אנו מברכים על תשובת הרבנות הראשית, שתסייע להגן על כבודן ופרטיותן של הנשים הטובלות במקוואות. אנו קוראים למשרד לשירותי דת לתלות את ההנחיה במקוואות ברחבי הארץ על מנת ליידע את הנשים הטובלות אודות זכויותיהן ולאפשר לכל אשה לטבול לפי מנהגה, מבלי להידרש להתערבות או חקירות ללא הסכמתה".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully