וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחגגו היום או רק בעוד 79,043 שנים

28.11.2013 / 15:00

את חג ההודיה יחגגו השנה בחנוכה. ומדוע זה נדיר? כי הפעם הבאה תתרחש בעוד 79,043 שנים. האירוע תופס תאוצה בקרב הקהילה היהודית אמריקאית וזכה לכינוי "Thanksgivukkah"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נחשב לחג השני החשוב ביותר לאחר חג המולד

אירוע בו חג ההודיה נופל על חנוכה לא קורה כל יום. הפעם האחרונה שהאירוע התרחש היה במאה ה-19 רק שאז עוד לא חגגו את החג הזה, והפעם הבאה שזה יקרה זה בעוד 79,043 שנים ומי מאיתנו יזכה לחיות אז? האירוע הנדיר הזה תופס תאוצה בקרב הקהילה היהודית אמריקאית ואף זכה לכינוי "Thanksgivukkah".

חג ההודיה הוא חג חילוני לאומי, הנחגג בצפון אמריקה ומבטא אסירות תודה על יבולי הסתיו והכרת תודה כללית. בארצות הברית הוא נחגג ביום חמישי, הרביעי של חודש נובמבר, ונחשב לחג השני החשוב ביותר לאחר חג המולד. המועד נקבע בארה"ב בשנת 1941 בהחלטה מיוחדת של הקונגרס ובחתימתו של הנשיא רוזוולט.

הודו צלוי. Bochkarev Photography, ShutterStock
הודו צלוי/ShutterStock, Bochkarev Photography

רק לאחר שקיבלו עזרה מהאינדיאנים, החלה ההתאוששות

מקור המנהג לערוך סעודת חג, החל כבר בשנה הראשונה של ההתיישבות החדשה בארצות הברית. המתיישבים הראשונים נתקלו בקשיי התאקלמות רבים, הם לא הצליחו לגדל חיטה ומצבם הכלכלי והבריאותי התדרדר מאוד. רק לאחר שקיבלו עזרה מהאינדיאנים, החלה ההתאוששות. כדי להודות על היבול הוחלט לערוך סעודה חגיגית. הסעודה, שהתקיימה ב-8 בספטמבר, כללה את יבולי השנה האופייניים למושבות הראשונות, תירס, דלעת, בטטות ותפוחי אדמה.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, חונן תרנגול הודו בטקס המסורתי של חג ההודיה, נובמבר 2012. רויטרס
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, חונן תרנגול הודו בטקס המסורתי של חג ההודיה, נובמבר 2012/רויטרס

"חג תרנגול ההודו"

עם הזמן התפשט מנהג זה לשאר המושבות, עד שב-1863 החליט הנשיא לינקולן להפוך את הסעודה לחג לאומי והיום סעודת החג מהווה בארצות הברית את מוקד החג. זוהי ארוחת ערב גדולה, שמתחילה בשעות אחר הצהריים, אוכלים בה בעיקר תרנגול הודו (Turkey) צלוי. לכן מכונה החג גם "חג תרנגול ההודו". ההערכות הם כי כ-270 מיליון תרנגולי הודו נאכלים ביום זה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חנוכה וחג ההודיה הם חגים המצוינים בחיק המשפחה.

גם בישראל יש מי שמציין את שני החגים בהתרגשות גדולה. "נפש בנפש", ארגון עלייה שמטרתו מטרה להפיח חיים בעלייה לישראל ממדינות המערב, עורך הערב בתל אביב, יחד עם ארגון White City Shabbat סעודת חג חגיגית ברוח "ים תיכונית" עבור חיילים בודדים ועולים חדשים בו יגישו את כל המאכלים האופייניים לשני החגים: תרנגול הודו, רוטב חמוציות, רוטב בשר, מחית תפוחי אדמה, ולביבות. לקינוח יגישו בין היתר עיקר פאי דלעת, פאי אגוזים וכמובן, סופגניות. בנוסף לחגיגה עצמה, שני הארגונים קיבלו על עצמם לעשות גם מעשי חסד כחלק מהאירוע ויזמו מה שנקרא באנגלית “clothing drive” וכל פוקדי האירוע יביאו בגדים ו/או כסף שיתרמו לנזקקים.

ארז חלפון, סגן יו"ר ארגון נפש בנפש, אומר כי "חנוכה וחג ההודיה הם חגים המצוינים בחיק המשפחה. לעולים החדשים הצעירים ולחיילים הבודדים שעדיין אין משפחה בישראל, מעניקה החגיגה הגדולה את תחושת הבית והשייכות לה הם זקוקים".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully