וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיוס לצה"ל: הרבנים לקראת החלטות גורליות

12.12.2013 / 15:00

מסתמן שהרב שטיינמן ישנה את דעתו סביב סוגיית הגיוס צה"ל במידה וכך יקרה, החרדים יציגו חזית אחידה לנוכח האיום לגייס בחורים. גורם בכיר: "הרבנים יקבלו החלטות גורליות"

גיוס החרדים הגדול ביותר: "רגשות חצויים לשניים". דניאל בוק
גיוס החרדים הגדול ביותר: "רגשות חצויים לשניים"/דניאל בוק

סכנה רוחנית שעלולה להביא לגיוסם של הבחורים

המחלוקת בין מנהיגי הציבור החרדי, סביב גיוס החרדים, מתמקדת בשאלה האם יש להתייצב בלשכת הגיוס. הרב אהרון שטיינמן והרב שמואל אוירבך, הנאבקים על ההנהגה החרדית, חלוקים בדעתם. בעוד שהרב שטיינמן סבור כי חובה להתייצב בלשכת הגיוס, הרב אוירבך, שמחזיק בדעה קיצונית יותר, סבור שיש בהתייצבות "סכנה רוחנית שעלולה להביא לגיוסם של הבחורים".

אין להתייצב בלשכת הגיוס

השאלה נולדה מיד עם פקיעתו של חוק טל. הביטאון הליטאי "יתד נאמן", המזוהה עם הרב שטיינמן, פרסם אז את הוראת מועצת גדולי התורה של "דגל התורה" לפיה יש להתייצב בלשכת הגיוס. "הפלס", העיתון המזוהה עם אוירבך, פרסם את דעתו כי אין להתייצב בלשכת הגיוס.

כבר אז ניתן היה לסמן את המחלוקת הראשונה על ההנהגה החרדית. כך לדוגמה, ההפגנה הגדולה לפני חצי שנה בירושלים נגד הגיוס שאורגנה על ידי הפלג הקנאי "העדה החרדית" והפלג הליטאי הירושלמי, בהנהגת הרב אוירבך זכתה להצלחה גדולה וגם לאזכורים בכל העיתונים בישראל, חרדים ולא חרדים. יוצא דופן היה "יתד נאמן", שלא פרסם מלה על ההפגנה שמראש לא זכתה לברכתו של הרב שטיינמן.

אם יהיה ניסיון לתלוש לומדים מהסטנדר, נפשוט את הצוואר

דוגמה נוספת היא מעצרם האחרון של שני בחורי הישיבות בכלא 6, בגין אי התייצבותם לצה"ל. בעוד והפלגים של הרב אוירבך ו"העדה החרדית" הפגינו במחאה על מעצרם והקדישו לכך כתבות נרחבות ב"הפלס", המחנה של שטיינמן לא השתתף בהפגנות, לא הזכיר את מעצרם ואף הטיל את האשמה במעצרם על הרב אוירבך עצמו.

הבוקר (חמישי) לראשונה, העיתון שמזוהה עם הרב שטיינמן, משנה כיוון ונוטה לדעתו של הרב אוירבך. במאמר מערכת של העיתון נכתב כי "אם יהיה ניסיון לתלוש לומדים מהסטנדר, נפשוט את הצוואר". בנוסף גם נשמע לראשונה האיום לקיים הפגנת ענק נגד הגיוס, שתאחד תחתיה את כל הפלגים בציבור החרדי, "אם יהיה צורך", נכתב במאמר, "הפגנת המיליון", תשטוף בהוראת רבותינו את הרחובות".

פרצה חמורה ומסוכנת בניסיון לגייס בחורי ישיבות

לראשונה בעיתון המזוהה עם הרב שטיינמן שטען עד כה, כי אין להפגין נגד הגיוס ואין להתייצב בצה"ל ובכלל מחזיק בדעה ליברלית ומתונה יותר.

בתחילת השבוע הקרוב, צפויים להגיע ראשי ישיבות מכל רחבי הארץ לביתו של הרב שטיינמן בבני ברק. בציבור החרדי קיימות ההערכות לפיהן הרב שטיינמן ישנה את דעתו סביב סוגיית ההתייצבות בצה"ל מאחר ונודע לו לאחרונה כי הצבא מקים בסיס קליטה ומיון חרדי, דבר שהוגדר כ"פרצה חמורה ומסוכנת בניסיון לגייס בחורי ישיבות". במידה וכך יקרה, המאבק הפנים חרדי סביב הגיוס, יתייתם והחרדים יציגו חזית אחידה לנוכח האיום לגייס בחורים.

על עניין אחד, אין חולק. גורם המעורב בארגון הכינוס בתחילת השבוע אומר כי "הנושא המרכזי בו יהיה "גיוסם של בחורי הישיבות והחרדים לצה"ל". לדבריו, "בסופו, הרבנים יקבלו החלטות גורליות".

לפניות ליקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully